اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

فیبرنوری

May 13, 2023
16:34 شنبه، 23ام اردیبهشتماه 1402
کد خبر: 145349

وزیر ارتباطات: تمرکز اصلی ما فعلاً روی گسترش پوشش فیبر نوری است، نه اتصال

زارع‌پور تأکید دارد وظیفه او این است که شبکه را توسعه دهد تا سرعت‌های چندصد مگابیتی در اختیار مردم قرار گیرد.
 
1780470.jpg
 
 
وزیر ارتباطات دلیل اصلی عدم افزایش قابل‌توجه کاربران سرویس فیبر نوری در کشور را عدم تبلیغ و ترویج این سرویس دانست. زارع‌پور همچنین تأکید کرد سال گذشته و امسال تمرکزشان را روی پوشش گذاشته‌اند و پس از تحقق پوشش 40 تا 50 درصدی، روی بحث اتصال نیز بیشتر کار خواهند کرد.
 
صبح امروز مراسم «آیین امضای تفاهم‌نامه و آغاز عملیات اجرایی اتصال پرسرعت مدارس کشور از طریق فناوری فیبر نوری» با حضور «عیسی زارع‌پور» و «رضا مرادصحرایی»، سرپرست وزارت آموزش و پرورش، برگزار شد.
 
آخرین آمارهای رگولاتوری از مشترکین فیبر نوری نشان می‌دهد رشد تعداد مشترکین این سرویس کمتر از سال‌های قبل شده است. از زارع‌پور درباره چرایی علت این امر پرسیدیم و او گفت دلیل این موضوع را نه کیفیت پایین شبکه، که بیشتر تبلیغات غلط پیرامون سرویس فیبر نوری است: «دلیل اصلی آن را این می‌دانم که تبلیغ و ترویجی برای این سرویس صورت نگرفته است. بسیاری از مردم نمی‌دانند چنین امکانی وجود دارد و تصورشان در‌واقع فیبر نوری قدیمی است که باید چند ده میلیون برایش هزینه کنند.»
 
او همچنین تأکید کرد که امسال و سال گذشته همت خود را روی پوشش و فیبر‌کشی داخل شهرها گذاشته‌اند؛ اگرچه به موازات آن نیز بحث اتصال را نیز دنبال می‌کنند اما در حال حاضر تمرکز روی گسترش فیبر هستند و رسیدگی به اتصال پس از تحقق این موضوع رخ می‌دهد:
 
«تمرکز ما روی اتصال نبوده است و در تلاشیم تا پوشش را گسترش دهیم. زمانی که از اتصال بگوییم و پوشش نباشد، ممکن است مردم ناراحت شوند؛ ازهمین‌رو باید به یک پوشش 40 تا 50 درصدی برسیم و سپس روی اتصال نیز کار خواهیم کرد.»
 
 
 
زارع‌پور در پاسخ به سؤال دیجیاتو مبنی بر اینکه آیا فیلترینگ بر مقدار کاهش تقاضای سرویس پرسرعت فیبر نوری اثرگذار نیست، گفت: 
 
«بحث محدودیت و فیلترینگ چیز دیگری است. وظیفه من این است که شبکه را توسعه دهم تا سرعت‌های این‌چنینی در اختیار مردم قرار گیرد. اینکه روی آن چه سرویسی وجود دارد و چه سرویسی محدود شده است، موضوع دیگری است که باید در جای خود بحث شود. شبکه ما سرعت این‌چنینی را به خودش ندیده است و در کشور چنین سرعتی نداشته‌ایم. وظیفه ما در وزارت ارتباطات این است که زیرساخت ارتباطی کشور را به‌گونه‌ای تقویت کنیم تا هر سرویس داخلی و خارجی با کیفیت بالا در اختیار مردم قرار گیرد.»
 
وزیر ارتباطات همچنین به دیجیاتو گفت تلاش‌هایی برای رفع فیلتر یوتوب انجام داده‌اند که البته هنوز به‌ثمر نرسیده است.
 
زارع‌پور وعده داد در پایان هفته و هم‌زمان با روز جهانی ارتباطات، در بعضی شهرها به‌صورت رایگان و به مدت زمان 48 ساعت، برخی خانه‌ها را خود وزارتخانه به سرویس فیبر نوری متصل می‌کند.
 
وی در پاسخ به این سؤال که آیا اینترنت مدارس همان اینترنت کودک است؟ اظهار داشت: «خیر. همان اینترنتی است که در اختیار مردم قرار دارد؛ چرا که معلمین و کادر مدرسه قرار است از آن استفاده کنند. اما می‌توان سرویس اینترنت کودک و نوجوان را روی آن تعریف کرد.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.