فناوری اطلاعات

فیبرنوری

May 14, 2023
12:04 یکشنبه، 24ام اردیبهشتماه 1402
کد خبر: 145366

رئیس رگولاتوری: فیبرنوری راهکار دولت برای حل چالش‌های ارتباطی و اینترنت است

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گفت: فیبرنوری راهکار دولت سیزدهم برای برطرف کردن مشکلات ارتباطی و اینترنت در کشور است و تا پایان فعالیت دولت دست کم ۲۰ میلیون خانوار تحت پوشش این شبکه قرار می‌گیرند.
 
 
امیر محمدزاده لاجوردی در آیین بازدید از روند اجرای طرح فیبرنوری و اتصال آزمایشی هنرستان زنده یادقربانی شهر پالوجده چالوس به این شبکه افزود: عزم و اراده این دولت برای فراهم سازی زیرساخت ها در اجرای طرح بسیار جدی است و تمام تلاش این وزارتخانه آن است تا فضاهای کسب و کار بر بستر اینترنت زیرپوشش این شبکه قرار گیرند.
 
وی اظهار داشت: این طرح با جدیت در سطح کشور اجرایی شده و سال گذشته دست کم سه میلیون خانوار، امسال ۱۰ میلیون خانوار و سال آینده هم برنامه ریزی شده حدود ۲۰ میلیون خانوار زیرپوشش این شبکه قرار گیرند و سه میلیون خانوار سال گذشته زیرپوشش این شبکه قرار گرفتند.
 
رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تصریح کرد : امروز در بسیاری از کشورهای دنیا اجرای این طرح حدود هشت تا ۱۰ سال زمان می برد درحالی که تمام اراده دولت آن است که تا پایان سال آینده این طرح را به سرانجام برسد و همه خانوارها از مزیت آن بهره مند شوند اگرچه روند اجرای این طرح به طور طبیعی خرابی هایی هم دارد منتهی برای پایان دادن نیازمند همراهی مسوولان و مردم است.
 
محمدزاده لاجوردی بیان کرد: امروز حدود ۷۰ درصد ترافیک شبکه ارتباط در کشور بر بستر گوشی همراه است درحالی که برعکس دیگر کشورهای دنیا این ترافیک بر بستر تلفن ثابت است و دلیلش هم آن بوده که در دولت ها و مسوولان ادوار گذشته به دنبال طرح های زودبازده بودند که در زودهنگام به سرانجام برسد و از اجرای این طرح غافل شدند و این دولت به این موضوع اهمیت داده و در اولویت کارش قرار گرفته است.
 
وی با اشاره به آنکه این دولت درصدد است در سه گام واحدهای آموزشی را به شبکه فیبرنوری متصل کند، افزود: در گام نخست حدود ۳۰ هزار واحد تا پایان شهریور، گام دوم ۶۰ هزار واحد تا پایان امسال و تاپایان سال آینده هم این آمار به ۱۰۰ هزار واحد خواهد رسید و این تعداد واحد آموزشی به اینترنت پرسرعت و کیفیت بسیار بالا مجهز می شوند.
 
این مسوول اظهار کرد: سرعتی که فیبرنوری دارد بیش از ۱۰۰ برابر وضعیت موجود است و نکته دیگر مدنظر توسعه متوازن فیبرنوری هم بسیار حائز اهمیت است و افزون بر برخودرای از اینترنت پرسرعت، مناسب و با کیفیت فقط منحصر در شهر باشد این رویه مورد قبول نیست و بنابراین دارد تمام نقاط شهری و روستایی شهرستان چالوس و دیگر مناطق مازندران هم بروز چنین اتفاقی شاهد باشیم.
 
قائم مقام وزیر و رییس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به آنکه هفته آینده با حضور رییس جمهور در آیینی سه میلیون خانوار زیرپوشش فیبرنوری قرار می گیرند، گفت: خانوار های شهر چالوس هم که بیش از ۳۰ هزار خانوار هستند از این مزیت بهره مند می شوند.
 
لاجوردی یادآور شد: یکی دیگر از ماموریت های این دولت برخورداری از اینترنت در نقاط روستایی بالای ۲۰ خانوار و پوشش ۱۰۰ درصدی فیبرنوری تمامی شهرها است و امیدوارم و بابت این موضوع برنامه ریزی شده سال آینده چنین جشنی بگیریم و ضمن آنکه جمعیت بیش از ۳۰ هزار خانواری شهر چالوس هم هفته آینده همزمان با حضور رییس جمهور زیرپوشش شبکه فیبرنوری قرار خواهند گرفت.
 
درپایان این آیین هنرستان زنده یاد قربانی شهر پالوجده چالوس به صورت آزمایشی به شبکه فیبرنوری متصل شد و معاون وزیر و رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت تاکید کرد: تمامی مدارس، مراکزعلمی و بیمارستان ها هم باید به این شبکه متصل و مدت یکسال از خدمات رایگان براساس تعهدات شرکت آسیاتک بهره مند شوند.
 
نخستین عملیات اجرایی طرح فیبرنوری (fTTH) مشترکان خانگی تلفن ثابت استان مازندران در ۱۶ مهر ماه سال گذشته با اعتباری ۴۵۰ میلیارد ریال از محل مشارکت بخش خصوصی به طول حدود ۷۵ کیلومتر با همراهی اعضای شورای شهر و شهرداری در چالوس آغاز شده بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.