فناوری اطلاعات

May 17, 2023
21:33 چهارشنبه، 27ام اردیبهشتماه 1402
کد خبر: 145436

رییس جمهوری هفت پروژه مهم ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور را افتتاح کرد/ گام بلند وزارت ارتباطات در دولت سیزدهم

رییس جمهوری همزمان با روز جهانی ارتباطات، هفت پروژه مهم ارتباطی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را افتتاح کرد تا در ۲۰ ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم گام بلندی در توسعه زیرساخت های ارتباطی کشور برداشته شود.
 
 
به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، آیت‌الله رییسی، رئیس‌جمهوری کشور امروز (چهارشنبه) در پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات هفت پروژه ارتباطی مهم کشور را افتتاح کرد. با افتتاح این پروژه‌ها و بهره‌برداری رسمی از آن‌ها، زیرساخت‌های ارتباطی مهمی در 20 ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم ایجاد شد تا گام مهمی در توسعه حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات صورت گیرد.
 
نخستین پروژه‌ای که در آیین روز جهانی ارتباطات توسط رئیس‌جمهوری و با توضیحات عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات رونمایی شد، فاز نخست طرح ملی فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها با ایجاد سه میلیون پوشش بود.
این پروژه هم‌اکنون در 19 استان و بیش از 100 شهرستان آغاز شده و تاکنون بیش از هزار کیلومتر حفاری و فیبرکشی انجام شده است.
 
این طرح برای توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور از سال گذشته آغاز شده و قرار است تا پایان دولت سیزدهم، 20 میلیون خانوار تحت پوشش این شبکه پرسرعت ارتباطی قرار گیرند.
توسعه ارتباطات ثابت مبتنی بر فیبر نوری اصلی‌ترین پروژه حوزه ارتباطات وزارت ارتباطات در سال جاری به شمار می‌رود.
 
دومین پروژه‌ای که امروز فاز نخست آن به بهره‌برداری رسید، افتتاح و بهره‌برداری از فاز نخست توسعه ظرفیت شبکه انتقال کشور نام برد که با استفاده از توانمندی تولید داخل با اعتباری بیش از 700 میلیارد تومان به سرانجام رسیده است.
 
این طرح به‌منظور توسعه و ارتقای پایداری شبکه زیرساخت مادر مخابراتی کشور و تأمین نیازمندی‌های آینده کشور، برای نخستین بار با استفاده از توانمندی تولیدکنندگان داخلی و به میزان 20 ترابیت بر ثانیه آغاز شده است که امروز فاز نخست آن با ظرفیت 7.5 ترابیت بر ثانیه افتتاح شد.
همچنین اتصال 4 هزار روستای جدید بالای بیست خانوار به شبکه ملی اطلاعات از ابتدای دولت سیزدهم با هزینه‌ای بیش از 6000 میلیارد تومان یکی دیگر از پروژه‌های رونمایی شده امروز بود. این پروژه باهدف توسعه بسترهای ارتباطی در کشور از طریق اتصال روستاها و نقاط کمتر توسعه‌یافته به شبکه ملی اطلاعات انجام شده است.
 
توسعه عادلانه و متوازن دسترسی به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت با توسعه شبکه ارتباطات در تمامی روستاهای بالای بیست خانوار کشور جزو برنامه‌های اصلی وزارت ارتباطات محسوب می‌شود.
تاکنون 91.5 درصد روستاهای کشور به شبکه ارتباطی باکیفیت و پایدار متصل شده‌اند و بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، بقیه روستاهای بالای بیست خانوار کشور نیز تا پایان سال جاری به شبکه ملی اطلاعات متصل می‌شوند.
 
پروژه اتصال فیبر جزایر ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک به سرزمین اصلی و هندورابی به کیش، یکی دیگر از پروژه‌هایی بود که امروز توسط رئیس‌جمهوری با اعتباری بیش از 175 میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.
این پروژه برای بهبود برقراری ارتباطات بین جزایر ایران در خلیج‌فارس و سرزمین اصلی اجرا شده است و با اجرای این پروژه ارتباطات بین این جزایر با سرعت و کیفیت بالاتری برقرار می‌شود.
در این پروژه با استفاده از ظرفیت و توان‌بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان، بیش از 154 کیلومتر فیبرکشی دریایی انجام شده است.
از دیگر پروژه‌های افتتاح‌شده امروز می‌توان از پنجره ملی خدمات دولت هوشمند بود که با اعتباری بیش از 25 میلیارد تومان رونمایی شد.
 
ارائه تمامی خدمات دولت به مردم از طریق یک درگاه واحد از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند محقق می‌شود و بر اساس ارزیابی‌ها تاکنون بیش از 95 درصد دستگاه‌ها به پنجره واحد متصل شده و بیش از 2700 خدمت با یک‌بار احراز هویت در دسترس کاربران قرار می‌گیرد که بر اساس لایحه بودجه 1402 باید تا پایان سال 1402 صد در صد خدمات دولت از طریق این پنجره به مردم ارائه شود و 20 درصد آن به‌صورت هوشمند بدون نیاز به ارائه مدرک و مراجعه برای انجام استعلامات انجام شود.
 
پروژه‌ای بعدی سامانه رضایت سنجی کارکنان دولت بود که به دستور رئیس‌جمهوری برای اخذ نظر مردم و دریافت بازخورد نظرات آن‌ها از خدمات کارکنان دولت به بهره‌برداری رسید.
این طرح باهدف افزایش نظارت و اصلاح رویه‌های دستگاه‌های اجرایی و افزایش رضایت‌مندی مردم در هنگام مراجعه به دستگاه‌های دولتی اجرا شده است.
 
اما آخرین پروژه افتتاح‌شده، توسعه نسل پنجم تلفن همراه است که مطابق آن فعالیت ششصدمین سایت نسل پنجم در کشور در روز جهانی ارتباطات رسماً به بهره‌برداری رسید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.