فناوری اطلاعات

May 22, 2023
11:48 دوشنبه، 1ام خردادماه 1402
کد خبر: 145544

استفاده از هوش مصنوعی برای طراحی تراشه‌ها رو به افزایش است

تعداد بیشتری از شرکت‌های تراشه‌ساز برای توسعه‌ی پردازنده‌های خود به استفاده از هوش مصنوعی روی آورده‌اند.
 
 
 
 
ازآن‌جا‌که طراحی تراشه فرایند پرهزینه‌ای است، شرکت‌هایی مثل AMD برای صرفه‌جویی در هزینه‌ها و سرعت‌بخشیدن به زمان عرضه‌ی محصولات خود به بازار، به هوش مصنوعی روی آورده‌اند. تاکنون بیش‌ از ۲۰۰ طرح تراشه با استفاده از نرم‌افزار اتوماسیون طراحی الکترونیکی Synopsys DSO.ai (EDA) تولید شده و این تعداد به سرعت در حال افزایش است.
 
آرت جی دی گئوس، مدیر اجرایی Synopsys، در جدیدترین گزارش درآمدزایی شرکت متبوعش گفت: «تا پایان سال ۲۰۲۲، تعداد ۹ شرکت از ۱۰ فروشنده‌ی برتر نیمه‌هادی با سرعت زیاد به استفاده از هوش مصنوعی روی آوردند و تعداد آن‌ها امروز افزایش یافته است و همچنان به رشد خود ادامه می‌دهند. درواقع، صنعت تراشه‌سازی به‌طور‌گسترده از هوش مصنوعی برای طراحی تراشه‌ها بهره می‌برد.»
 
TomsHardware می‌نویسد پیچیدگی روزافزون تراشه‌ها طراحان را مجبور می‌کند جدیدترین فرایندها را به‌کار بگیرند تا بتوانند آن‌ها را با دوام بیشتر بسازند. به‌همین‌دلیل، هزینه‌های توسعه و تولید سیستم-روی-چیپ‌ها سر به فلک کشیده است. داده‌های IBS نشان می‌دهد هزینه‌ی توسعه‌ی تراشه‌ی نسبتاً پیچیده‌ای که با فرایند ۷ نانومتری ساخته شده، حدود ۳۰۰ میلیون دلار است که تقریباً ۴۰ درصد از آن به نرم‌افزار اختصاص داده می‌شود.
 
درمقابل، هزینه‌ی توسعه‌ی فرایند ۵ نانومتری پیشرفته بیش‌ از ۵۴۰ میلیون دلار است که شامل هزینه‌های نرم‌افزار نیز می‌شود. هزینه‌ی توسعه‌ی پردازنده‌ی گرافیکی با فرایند ۳ نانومتری حدود ۱٫۵ میلیارد دلار است که پیش‌بینی می‌شود ۴۰ درصد آن مربوط به بخش نرم‌افزار باشد.
 
وقتی ۱٫۵ میلیارد دلار برای ساخت پردازنده‌ هزینه کنید، جای هیچ اشتباهی وجود ندارد و انسان‌ها برخلاف هوش مصنوعی، به‌شدت مستعد اشتباه هستند. به‌همین‌دلیل، استفاده از فناوری مذکور برای طراحی‌های بسیار پیچیده منطقی به‌نظر می‌رسد. درواقع، Synopsys مجموعه‌ی کاملی از ابزارهای طراحی مبتنی‌بر هوش مصنوعی را اوایل سال جاری معرفی کرد.
 
دی گئوس می‌گوید: «ما از اولین مجموعه‌ی EDA مبتنی‌بر هوش مصنوعی Sydnopsys.ai در صنعت پرده‌برداری و به‌طور خاص، پیشرفت‌های نسل دوم VSO.ai و DSO.ai را همزمان معرفی کردیم. علاوه‌براین، در حال گسترش هوش مصنوعی در سرتاسر پشته‌های طراحی هستیم که شامل فرایند طراحی و ساخت آنالوگ هم می‌شود.»
 
تقریباً همه‌ی تراشه‌سازان بزرگ اکنون از ابزارهای مبتنی‌بر هوش مصنوعی EDA استفاده می‌کنند؛ اگرچه تمام شرکت‌های یادشده این موضوع را تأیید نکرده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.