سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 22, 2023
21:59 دوشنبه، 1ام خردادماه 1402
کد خبر: 145570

سرمایه‌گذاری ناچیز انگلیس در صنعت چیپست با مشارکت ژاپن

ICTna.ir – دولت بریتانیا قصد دارد از صنعت نیمه هادی با سرمایه های جدید و مشارکت با ژاپن حمایت کند.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، استراتژی ملی نیمه هادی انگلیس که اواخر هفته گذشته رونمایی شد، یک میلیارد پوند در دهه آینده برای تحریک تحقیق و توسعه، بهبود دسترسی به زیرساخت ها و تسهیل همکاری های بین المللی بیشتر هزینه خواهد کرد. این کشور، 200 میلیون پوند تا سال 2025 به این امر اختصاص خواهد داد. 
 
این استراتژی، که به دنبال 539 میلیون پوند کمک های مالی تحقیقاتی و 214 میلیون پوند یارانه ای است که دولت در 10 سال گذشته به صنعت تراشه پرداخت کرده است، سه هدف کلیدی رشد بخش نیمه هادی بریتانیا، کاهش خطر اختلال در زنجیره تامین و حفظ امنیت ملی را دنبال میکند.
 
ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس، روز جمعه در بیانیه ای در این زمینه گفت: استراتژی جدید ما تلاش های ما را بر جایی متمرکز می کند که نقاط قوت ما در زمینه هایی مانند تحقیق و طراحی نهفته است، بنابراین ما می توانیم مزیت رقابتی خود را در صحنه جهانی ایجاد کنیم.
 
کلوئی اسمیت، وزیر علوم، نوآوری و فناوری هم در این خصوص گفت : بریتانیا در زمینه تحقیق و طراحی فناوری نیمه هادی پیشرو در جهان است و استراتژی جدید ما این نقاط قوت اصلی را برای ایجاد مشاغل ماهرتر، رشد اقتصاد، تقویت امنیت ملی و تقویت جایگاه بریتانیا به عنوان یک علم جهانی دو برابر خواهد کرد.
 
در مورد تسهیل همکاری‌های بین‌المللی، دولت آماده است. در نشست هفته گذشته G7 در هیروشیمای ژاپن، سوناک با دولت ژاپن همکاری استراتژیک گسترده ای را به امضا رساند که همکاری در نیمه هادی ها و همچنین در علم، نوآوری و فناوری، دفاع و محیط زیست را پوشش می دهد.
 
 
در حالی که اتحادیه اروپا هدف خود را تخصیص 11 میلیارد یورو از بودجه عمومی، از جمله 3.3 میلیارد یورو از بودجه خود، به صنعت نیمه هادی را تصویب کرده و دولت بایدن بودجه ای 52 میلیارد دلاری به برنامه چیپست خود اختصاص داده است که 11 میلیارد دلار آن از طرح های تحقیق و توسعه حمایت می کند، این بودجه انگلیس به نسبت بسیار ناچیز به نظر میرسد.
 
از سوی دیگر چین هم برای تقویت بخش فناوری داخلی خود تلاش می کند تا در جنگ تجاری فناوری با ایالات متحده پیروز شود. گزارش رویترز در اواخر سال گذشته ادعا کرد که چین قصد دارد 143 میلیارد دلار در طول پنج سال برای حمایت از تولید و تحقیق تراشه هزینه کند. اوایل این ماه ، ساوت چاینا مورنینگ پست گزارش داد که پکن تنها در سال 2022 به 190 شرکت نیمه هادی به میزان 1.75 میلیارد دلار یارانه پرداخت کرده است.
 
خود سازندگان تراشه نیز سالانه میلیاردها دلار را صرف تحقیق و توسعه می کنند. در سال 2022، بودجه تحقیق و توسعه اینتل به 17.53 میلیارد دلار رسید. سامسونگ هم 18.17 میلیارد دلار برای تحقیق و توسعه هزینه کرده است. رقیب اینتل، AMD، 5.01 میلیارد دلار کمتر هزینه کرد، در حالی که تحقیق و توسعه مدیاتک به 3.81 میلیارد دلار رسید.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.