5G, 6G, vRAN, OpenRAN

اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

فناوری

مخابرات فضایی

May 24, 2023
5:55 چهارشنبه، 3ام خردادماه 1402
کد خبر: 145616

5G ماهواره‌ای به عنوان گزینه پهنای باند روستایی شتاب می‌گیرد

iStock-1358839342-e1676295623222-770x285 (1).jpg
 
ICTna.ir – بازار شبکه غیرزمینی 5G (NTN) به نقطه عطف خود نزدیک می شود، چراکه تعداد بیشتری از اپراتورهای تلفن همراه، برای افزایش پوشش خود به ماهواره روی می آورند. 
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، ارقام منتشر شده در روز پنجشنبه توسط انجمن جهانی تامین کنندگان تلفن همراه (GSA) تعداد کل مشارکت های اعلام شده عمومی بین اپراتورهای مخابراتی و ماهواره ای را 49 مورد در 34 کشور نشان می دهد.
 
این شرکت تحقیقاتی، سرویس های جهانی SES و OneWeb را به‌ترتیب با 9 و 8 شرکت، به‌عنوان دو ارائه‌دهنده برتر ماهواره‌ای از نظر تعداد مشارکت، و پس از آن AST Spacemobile با هفت مورد، بعنوان بازیگردانهای اصلی این بازار معرفی کرد.
 
از نظر جغرافیایی، ایالات متحده با 11 مشارکت دارای بالاترین میزان مشارکت است و پس از آن بریتانیا و چین با چهار مشارکت در حوزه مخابرات ماهواره ای قرار دارند.
 
GSA دریافته که مشارکت اپراتورهای مخابراتی و ماهواره ای بر یکی از پنج دسته موارد استفاده شامل پهنای باند روستایی و سازمانی. IoT/M2M؛ ماهواره به تلفن همراه؛ ارتباطات اضطراری متمرکز است.
 
طبق گزارش GSA، مشخص شده پهنای باند روستایی و سازمانی بزرگترین محرک حرکت 5G NTN است. تخمین زده می شود که 32 اپراتور در 27 کشور با یک ارائه دهنده ماهواره به طور خاص برای این منظور شریک شده اند. از این مجموعه، 24 مورد در مرحله برنامه ریزی و پنج مورد دیگر در مرحله ارزیابی، آزمایش و آزمایش هستند. سه مورد در واقع راه اندازی شده اند، هر کدام یکی در ژاپن، امارات متحده عربی و پاپوآ گینه نو!
 
ماهواره به تلفن همراه، که گاهی اوقات به عنوان D2D نیز نامیده می شود، با 13 اپراتور برنامه ریزی برای راه اندازی خدمات، و سه اپراتور در حال حاضر در حال ارزیابی و آزمایش هستند.
 
در واقع، تا کنون، انبوهی از اعلان‌های ماهواره‌ای D2D وجود داشته است، از جمله اخیراً در نیوزلند، جایی که 2degrees اوایل این هفته همکاری خود را با ارائه‌دهنده ماهواره به تلفن همراه Lynk اعلام کرد. اپراتور رقیب One در اوایل آوریل توافق مشابهی را با SpaceX منعقد کرد . همچنین ماه گذشته، راجرز کانادایی شراکت خود را با Space X اعلام کرد و سازنده تراشه MediaTek همکاری خود را با ارائه دهنده ماهواره Inmarsat برای تسریع در عرضه تجاری دستگاه های مجهز به ماهواره گسترش داد.
 
در همین حال، GSA میگوید سرویس‌های ماهواره‌ای M2M و IoT با سرعت کمتری در حال توسعه هستند و تنها شش مورد در مرحله برنامه‌ریزی قرار دارند و تنها یک مورد استقرار تجاری است. این می تواند به دلیل در دسترس بودن گسترده گزینه های اتصال جایگزین ارزان، مانند NB-IoT و LoRaWAN باشد.
 
 
 
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.