اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 26, 2023
15:32 جمعه، 5ام خردادماه 1402
کد خبر: 145674

پیشنهاد محدودیت اینترنت در زمان کنکور به شورای امنیت کشور ارائه می‌شود

به گفته‌ی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور محدودیت اینترنت آخرین حلقه حفاظت از آزمون سراسری است.
 
 
 
 
رئیس سازمان سنجش با اعلام اینکه محدودیت اینترنت آخرین حلقه حفاظت از آزمون سراسری است گفت: «ممکن است این پیشنهاد از سوی شورای حفاظت از آزمون سراسری که مرجعی تخصصی است به شورای امنیت کشور ارائه شود و البته با توجه به اینکه امروز اینترنت یکی از نیاز‌های ضروری زندگی روزمره مردم است، سازمان سنجش آموزش کشور به دنبال اختلال در زندگی عموم مردم و قطع اینترنت نیست و از دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط انتظار دارد با اتخاذ شیوه‌ای مناسب امکان ارسال تصویر و سوءاستفاده از بستر اینترنت در زمان برگزاری آزمون سراسری را مسدود کنند.»
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از نشست رؤسا و معاونین آموزشی دانشگاه‌های تهران، عبدالرسول پورعباس تأکید کرد که حفظ سلامت آزمون سراسری از حقوق عامه و مورد مطالبه چند میلیون نفر از داوطلبان و خانواده‌های آن‌هاست: «لذا انتظار می‌رود مراجع ذی‌ربط همچون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اقدامات تخصصی و انتخاب ابزار و شیوه‌ای مناسب، نگرانی‌ها از سوءاستفاده از بستر اینترنت در زمان برگزاری آزمون سراسری را رفع نماید و البته بدین منظور نشست‌های متعددی در سطوح مختلف با این وزارتخانه و اپراتور‌های تلفن همراه در حال برگزاری است که به نتیجه نهایی منتهی نشده است.»
 
او همچنین خبر داد که وزارت علوم به دنبال تغییر شیوه برگزاری آزمون سراسری به صورت هوشمند و بدون کاغذ است و طراحی فرایند‌ها و ایجاد بستر‌های آن در حال انجام است: «با تکمیل این فرایند بسیاری از آزمون‌های آینده به صورت الکترونیکی برگزار می‌شود که در این صورت بسیاری از مشکلات و نگرانی‌های موجود مرتفع خواهد شد.»
 
نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۲ در روزهای ۲۹ و ۳۰ دی ماه با قطعی نقطه‌ای اینترنت همراه بود. اقدامی که با درخواست وزارت علوم به دبیرخانه شورای امنیت کشور و تصویب آن اجرایی شد. با وجودی که وزارت ارتباطات با شروطی با قطعی اینترنت موافقت کرده بود تا فعالیت‌های روزمره مردم چندان تحت تأثیر قرار نگیرد اما در ساعات برگزاری کنکور بسیاری از فعالیت‌ها مثل استفاده از دستگاه پوز فروشگاه‌ها، تاکسی اینترنتی، نانوایی‌ها و کسب‌وکارهاری اینترنتی مختل شد.
 
وزارت ارتباطات پس از آن اقدام اعلام کرد که این آخرین باری بود که اینترنت برای کنکور قطع شد. با این حال ۲۴ اردیبهشت ماه آموزش و پرورش اعلام کرد که به دنبال قطعی اینترنت بین‌الملل در زمان برگزاری امتحانات نهایی پایه دوازدهم به مدت ۳۵ دقیقه در ۱۰ تا ۱۱ روز است. سوابق تحصیلی در کنکور سال ۱۴۰۲ تا ۴۰ درصد تأثیر خواهد داشت.
 
رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات در واکنش به این خبر اعلام کرد که این وزارتخانه برای هیچ آزمونی حتی یک دقیقه هم اینترنت را قطع نخواهد کرد. هرچند وزیر ارتباطات هم روز سوم خرداد ماه اعلام کرد سیاست وزارت ارتباطات این است که اینترنت را برای هیچ کاری قطع نکند، اما در ادامه گفت: «البته ما تصمیم‌گیر نیستیم، شوراهای مرتبط هستند که در این خصوص تصمیم می‌گیرند.»
 
فعلا مشخص نیست قرار است چه اقداماتی در زمینه‌ی ارسال عکس و سوءاستفاده از اینترنت در زمان برگزاری کنکور انجام شود تا خیال وزارت علوم از برگزاری سلامت این‌ آزمون راحت شود. اما این وزارتخانه درخواست دوباره از شورای امنیت کشور برای محدودیت اینترنت در روزهای برگزاری آزمون را در نظر دارد.
 
معاون وزیر علوم تحقیقات و فناوری در همین نشست درباره اقداماتی که برای ارتقای سلامت کنکور سراسری به کمک شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شده اشاره کرده و گفته: «از سال گذشته با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان دستگاه‌های آشکارساز برای شناسایی ابزار‌ها و ارتباطات الکترونیکی مورد استفاده قرار گرفته است.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.