فناوری اطلاعات

May 29, 2023
11:05 دوشنبه، 8ام خردادماه 1402
کد خبر: 145766

نماینده مجلس گردش مالی 50 هزار میلیارد تومانی فیلترشکن‌ها را دهن‌کجی به مردم خواند

سعیدی بر مبنای اصل 9 قانون اساسی به رئیس‌جمهور تذکر داد تا به قید فوریت نسبت به رفع محدودیت از پلتفرم‌های فضای مجازی اقدام کند.
 
 
 
نماینده مردم چابهار در مجلس طی تذکری شفاهی به رئیس‌جمهور خواست تا پلتفرم‌هایی که از پاییز فیلتر شده‌اند، رفع فیلتر شوند. سعیدی گردش مالی 50 هزار میلیارد تومانی فیلترشکن‌ها را یک فاجعه و دهن‌کجی به مردم دانست.
 
«معین‌الدین سعیدی» در نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی خطاب به رئیس‌جمهور گفت: «بستن پلتفرم‌های فضای مجازی در شرایط پرالتهاب پاییز 1401 بود. اکنون با گذر از آن شرایط، ادامه محدودیت‌ها به چه معناست؟»
 
او با بیان اینکه گردش مالی 50 هزار میلیارد تومانی فیلترشکن‌ها یک فاجعه و دهن‌کجی به مردم است، اظهار داشت: «نمی‌شود شما به‌عنوان رئیس‌جمهور و من به‌عنوان نماینده به‌دنبال تیک آبی اینستاگرام باشیم و ملت را از کسب‌وکار مجازی خود محروم کنیم.»
 
سعیدی در پایان سخنان خود، بر مبنای اصل 9 قانون اساسی به رئیس‌جمهور تذکر داد تا به قید فوریت نسبت به رفع محدودیت از پلتفرم‌های فضای مجازی اقدام کند.
 
این چندمین بار است که نمایندگان مجلس از گردش مالی پنجاه هزار میلیارد تومانی فیلترشکن‌ها طی هفته‌های اخیر صحبت می‌کنند. پیش‌تر دیگر نماینده مجلس، «جلال رشیدی کوچی» نیز اعلام کرده بود که این بازار در دست افرادی خاص است:
 
«عملاً ما شاهد این هستیم که بازار پرسود و مکاره‌ای پشت‌پرده فیلترینگ شکل گرفته است که متأسفانه گردش مالی سنگینی (40 تا 50 هزار میلیارد تومان) هم در آن اتفاق می‌افتد و ما هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ روانی می‌توانیم این موضوع را بررسی کنیم.»
 
«محمدحسن آصفری»، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌های مجلس نیز اواخر اردیبهشت‌ماه اعلام کرد درآمد و گردش مالی کاسبان فیلترینگ در سال بیش از 50 هزار میلیارد تومان است.
 
او با طرح این سؤال که آیا وزیر ارتباطات اطلاع دارد چه کسانی VPN و فیلترشکن می‌فروشند و وابسته به کجا هستند؟ گفت: «درآمد و گردش مالی کاسبان فیلترینگ در سال بیش از 50 هزار میلیارد تومان است و یک ریال هم مالیات نمی‌دهند. چطور دولتی که می‌تواند فیلتر کند، نمی‌تواند این‌ها را نیز مجدداً فیلتر کند؟ به‌نظر می‌رسد کاسبان فیلترینگ در برخی مجموعه‌ها نفوذ دارند و اعتقاد دارم این موضوع باید مدیریت شود.»
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.