باندپهن

فیبرنوری

May 29, 2023
14:59 دوشنبه، 8ام خردادماه 1402
کد خبر: 145796

زارع‌پور خبر داد؛ ۲۰ میلیون خانوار تا پایان ۱۴۰۴ تحت پوشش فیبر نوری قرار می‌گیرند

وزیر ارتباطات گفت: پروژه بزرگ فیبر نوری حدود سه میلیون و دویست هزار خانوار را تحت پوشش قرار داده و تا پایان سال ۱۴۰۴، بیست میلیون خانواده را تحت پوشش قرار می‌دهیم.
 
 
نمایشگاه صنعت پست، لجستیک، تجارت الکترونیک و صنایع وابسته با حضور «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات؛ «موسوی»، معاون وزیر صمت؛ «لیایی»، مدیرعامل شرکت‌ملی‌پست و جمعی از مسئولان وزارت ارتباطات و سایر سازمانها؛ شرکتهای دانش‌بنیان و استارتاپی عضو مرکز نوآوری پست و شرکتهای خصوصی افتتاح شد‌.
 
در آیین افتتاحیه نمایشگاه «عیسی زارع‌پور»، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در زمینه استفاده حداکثری از فناوری های نوین اظهار داشت: با وجود همه زحماتی که تا به امروز کشیده شده ما هنوز راه درازی در پیش داریم که به پست هوشمند از قبول گرفته تا تجزیه و رهسپاری و تحویل مرسوله برسیم؛ ما باید حداکثر استفاده را از فناوری های نوین، اعم از هوش مصنوعی، تحلیل داده های کلان، اینترنت اشیا و… بکنیم که در نهایت بتوانیم خدمت تضمین شده ی قابل اتکا به مردم عزیزمان ارائه بکنیم که مردم بتوانند با توجه به تحویل محصولات، برنامه ریزی زمانی داشته باشند و این خواسته ی ما از پست و لُجستیک هوشمند است که فقط بازیگر آن پست نیست، روی سخن من با همه عزیزانی هست که در بخش خصوصی دارند خدمات جابه جایی کالا و لُجستیک به مردم عزیمان می‌دهند.
 
وزیر ارتباطات افزود: ما باید به این نقطه برسیم که مردم عزیزمان بتوانند هر محصولی که خریداری می‌کنند یا هر محصولی که جا به جا می‌کنند با دقت چند دقیقه در افق پایان دولت حساب باز بکنند، باید از بازه های زمانی چند ساعته شروع بکنیم تا در این مدت دو ساله به دقت چند دقیقه ای برسیم. چنانچه به این جایگاه رسیدیم یعنی سیستم پست و لُجستیک ما هوشمند شده است؛ از همه ابزارها استفاده کردیم که خدمت با کیفیت و تضمین شده به مردم عزیزمان ارائه بکنیم که موجبات رضایتمندی آنها را فراهم کنیم.
 
زارع پور در خصوص حوزه اقتصاد دیجیتال و تجارت الکترونیک اظهار داشت: برای اینکه ما واقعا به جایگاه خوبی در حوزه اقتصاد دیجیتال و مخصوصا موضوع این نمایشگاه که تجارت الکترونیک هست برسیم یک سری مقدمات و زیر ساخت ها احتیاج دارد که بخش زیادی از آن به حوزه کاری ما مربوط می‌شود و بخشی مربوط به حوزه کاری بقیه دستگاه ها می‌باشد که وضعیت ما در این زمینه خیلی بد نیست و در بعضی شاخص ها  جزو کشور های برتر هستیم.
 
وزیر ارتباطات تصریح کرد: یکی از اولین نیازمندی های اقتصاد دیجیتال زیر ساخت است و مایه خوشحالی است که اعلام بکنیم جمهوری اسلامی ایران نه تنها در شهرها بلکه در روستا در دسترسی به اینترنت جزو چند کشور اول دنیاست.
 
وی افزود: درحال حاضر با حرکتی جهادی که در حدود 20 ماه گذشته انجام شده است حدود 4000 روستای جدید به شبکه متصل شدند و هم‌اکنون نزدیک به ٩٢ درصد روستاهای بالای 20 خانوار کشور به اینترنت پر سرعت و شبکه ملی اطلاعات دسترسی دارند که اتفاق بسیار بزرگی است و شاید کشورهایی که این حجم از روستاهای آنها متصل هستند به تعداد انگشتان دست نباشند و به فضل الهی تا آخر امسال ما هیچ روستای بالای 20 خانواری نخواهیم داشت که به شبکه ی پرسرعت دسترسی نداشته باشند. 
 
وزیر ارتباطات همچنین بیان داشت که تا شبکه وجود نداشته باشد حرف از اقتصاد دیجیتال معنی ندارد، این پروژه بزرگ فیبر نوری حدود سه میلیون و دویست هزار خانوار را تحت پوشش قرار داده و امیدواریم که بتوانیم تا پایان سال، ٨ تا 10 میلیون و تا پایان سال 1404، بیست میلیون خانواده را تحت پوشش قرار دهیم نیازمند زیر ساخت امن و پرسرعت برای انواع فعالیت ها در بستر شبکه است که قطعا یکی از بهره برداران اصلی آن حوزه تجارت الکترونیک است.
 
زارع پور در خصوص حوزه سکو و پلتفرم‌ها اظهار داشت: ما در حوزه سکو و پلتفرم هم درمیان اولین کشورهایی هستیم که پلتفرم های بومی خودمان را داشتیم، من اینجا فکر میکردم که چه عنوانی را برای کسانی که از سالها پیش زحمت کشیدند و ما را از ebay و Amazon و پلتفرم های خارجی بی‌نیاز کردند انتخاب بکنم و به نظرم رسید که باید این جوانان نخبه کشورمان را "سرداران استقلال کشور" در این حوزه خطاب کنیم. یه عده جنگیدند که خاک کشورمان به دست دشمن نیفتد و یک عده از جوانان کشورمان هم جنگیدند که در حوزه فضای مجازی و پلتفرم ها و سکو های مجازی اجازه ندهیم که کشورمان تقدیم دشمن شود.
 
وزیر ارتباطات ادامه داد: یک زیرساخت دیگر که برای تجارت الکترونیک و اقتصاد دیجیتال لازم است بحث لُجستیک (Logistics) قابل اتکا و هوشمند است. من هفته پیش به عنوان رئیس کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور به اندونزی رفته بودم و در آن جا یکی از اساتید دانشگاه جاکارتا بیان می‌کرد که در اندونزی مردم خیلی خرید اینترنتی انجام می‌دهند و تقریبا عمده ی کارهایشان را از این طریق انجام می‌دهند و دو عامل باعث این اعتماد مردم شده است، یک اینکه سیستم جابجایی کالایشان در حد دقیقه قابل اتکاست و دیگری به علت بحث تضمین و حساب امانی بود؛ در سیستم آنجا کالایی که خریداری می‌شود تا وقتی که به دست خریدار برسد و تایید بکند که این کالا همان کالایی است که برخط دیده و پسندیده است پول به حساب فروشنده واریز نمی‌شود، این سیستم را ما هم داریم دنبال می‌کنیم و به زودی راه می‌افتد.
 
وزیر ارتباطات در پایان سخنان خود عنوان کرد: همه ما می‌خواهیم تلاش بکنیم که سطح رفاه و آسایش مردم عزیزمان را بالا ببریم، در این مقوله خاص خواهش من این است که دوستان دنبال کنند، کارگروه هایی برای اینکار تشکیل شود با دوستانمان در شرکت ملی پست و سازمان تنظیم مقررات که این بحث پست هوشمند را چه در شرکت ملی پست چه در اپراتور های بخش خصوصی را به عنوان یک زیرساخت بسیار مهم در توسعه اقتصاد دیجیتال کشور دنبال بکنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.