سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 29, 2023
15:59 دوشنبه، 8ام خردادماه 1402
کد خبر: 145802

ابرکامپیوتر انویدیا با ۱۴۴ ترابایت حافظه و قدرت سرسام‌آور رونمایی شد

انویدیا ابرکامپیوتر جدیدی رونمایی کرده که مخصوص هوش مصنوعی است و قدرت پردازشی غیرقابل‌تصوری دارد.
 
 
 
 
انویدیا صبح امروز در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۲۳ ابرکامپیوتر جدیدی معرفی کرد که آینده‌ی هوش مصنوعی را شکل می‌دهد. تیم سبز که به‌تازگی به باشگاه یک تریلیون‌دلاری‌ها ملحق شده و روزهای درخشانی سپری می‌کند، می‌گوید DGX GH200 در مقایسه‌ با سیستم‌های امروزی تقریباً ۵۰۰ برابر حافظه‌ی بیشتر دارد و به‌زودی برای شرکت‌های گوگل، متا و مایکروسافت ارسال می‌شود.
 
هدف انویدیا از رونمایی ابرکامپیوتر جدیدش اعمال تغییراتی اساسی در فناوری هوش مصنوعی مولد و پردازش داده است. انویدیا می‌گوید پیشرفت‌ها به‌حدی خواهند بود که نمونه‌ی آن‌ها را تاکنون ندیده‌ایم.
 
 
 
بر اساس گزارش دیجیتال ترندز، ابرکامپیوتر جدید انویدیا یک اگزافلاپس قدرت قدرت پردازشی دارد و از ۱۴۴ ترابایت حافظه‌ی اشتراکی استفاده می‌کند. این سیستم در مقایسه‌ با DGX A100 دارای تقریباً ۵۰۰ برابر حافظه‌ی بیشتر است.
 
هر واحد اگزافلاپس (EXA FLoating point OPerations per Second) معادل یک کوینتیلیون عملیات ممیز شناور بر ثانیه است. در مقایسه، کارت گرافیک RTX 4090 که به دست مشتریان عادی می‌رسد حدوداً ۱۰۰ ترافلاپس قدرت پردازشی دارد، آن هم در حالت اورکلاک. یک ترافلاپس معادل یک تریلیون عملیات ممیز شناور بر ثانیه است. با این اوصاف، ابرکامپیوتر جدید انویدیا قدرت پردازشی غیرقابل‌تصوری دارد.
 
انویدیا می‌گوید ابرکامپیوتر جدیدش به ۲۵۶ «ابرتراشه‌‌ی» GH200 بر پایه‌ی معماری Grace Hopper مجهز است. این ابرراشه‌ها به‌لطف فناوری NVLink با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند تا در نقش ابرتراشه‌ای واحد ظاهر شوند. فناوری NVLink قبلاً برقراری ارتباط بین تنها هشت پردازنده‌ی گرافیکی را امکان‌پذیر می‌کرد.
 
 
 
ابرتراشه‌ی GH200 نیازمند اتصال سنتی PCIe بین پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی نیست. انویدیا می‌گوید این ابرتراشه پردازنده‌ی مرکزی مجتمع بر پایه‌ی معماری آرم و هسته‌ی تنسور H100 دارد. پهنای باند بین پردازنده‌ی مرکزی و پردازنده‌ی گرافیکی تا هفت برابر بهبود پیدا کرده و مصرف انرژی تا پنج برابر کاهش یافته است.
 
انویدیا می‌گوید ابرکامپیوتر جدید Helios قرار است چهار ابرتراشه‌ی GH200 داشته باشد و همه‌ی این ابرتراشه‌ها ازطریق فناوری Quantum-2 InfiniBand به یکدیگر متصل خواهند شد. ابرکامپیوتر موردبحث تا قبل از پایان سال جاری میلادی وارد مرحله‌ی عملیاتی می‌شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.