اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 30, 2023
10:11 سه شنبه، 9ام خردادماه 1402
کد خبر: 145822

نماینده مجلس: برخی اعضای کمیسیون طرح صیانت به‌دنبال تصویب این طرح هستند

نوری باور دارد هدف طرح صیانت،‌ فیلترینگ است.
 
 
«غلامرضا نوری»، نماینده مجلس، مدعی شد برخی اعضای کمیسیون طرح صیانت به‌دنبال تصویب این طرح هستند. این درحالی است که به گفته وی، یک‌سال‌ونیم است که این کمیسیون تعطیل بوده و جلسات رسمی برگزار نشده است.
 
این نماینده مجلس مخالف طرح صیانت در گفت‌وگو با عصر ایران به جزئیات این ماجرا پرداخت و گفت:
 
«وقتی طرحی برای بررسی اصل ۸۵ ارائه می‌شود، همه موادش در کمیسیون تصویب می‌شود و فقط یک ماده انتهایی آن به صحن می‌آید که در آن ماده، مدت آزمایشی قانون آورده می‌شود. بر فرض مثال در ماده پایانی، مدت اجرای آزمایشی را دو یا سه سال ذکر می‌کنند که این ماده را به رأی صحن می‌گذارند و به شورای نگهبان می‌رود و تبدیل به قانون می‌شود. درحال‌حاضر تعدادی از اعضای کمیسیون مشترک طرح صیانت از فضای مجازی پیگیر هستند که مواد طرح صیانت را مصوب‌شده در کمیسیون عنوان کنند و فقط ماده پایانی را که زمان اجرای قانون به‌صورت آزمایشی است، به صحن بیاورند که با رأی صحن این طرح عملاً با تأیید شورای نگهبان تبدیل به قانون شود.»
 
به گفته نوری، این کمیسیون بیش از یک‌سال‌ونیم است که تعطیل بوده و هیچ جلسه رسمی نداشته است: «بنا بود اگر کمیسیون جلسه رسمی داشته باشد، همه رسانه‌ها در جریان باشند و پخش مستقیم شود. وقتی جلسه رسمی نبوده، پس ماده‌ای هم رسماً مصوب نشده است.»
 
این نماینده مجلس باور دارد هدف طرح صیانت،‌ فیلترینگ است؛ البته آنچه که مدنظر طراحان طرح صیانت بود، بنا به ادعای خودشان، با مصوبات شورای‌عالی فضای مجازی اجرایی شد: «در این وضعیت فیلترینگ برای مردم هزینه زیادی دارد مردم باید هم برای اینترنت و هم برای فیلترشکن پول پول پرداخت کنند. همچنین زمان مردم گرفته می‌شود و هم پولشان هدر می‌رود. طرح صیانت نیز همین موارد را مدنظر داشت که این موارد به‌عنوان مصوبه شورای‌عالی فضای مجازی درحال اجراست.»
 
وی در مورد اینکه آیا هیئت‌رئیسه مجلس بررسی این طرح را در دستور قرار می‌دهد، گفت: «نمی‌دانم قبول می‌کنند یا خیر؛ ولی اگر در دستور قرار دهند، باید به سؤالات و ابهامات نیز جواب دهند.»
 
نوری معتقد است این افراد باید مشخص کنند آیا موجودیت این کمیسیون قانونی است و می‌تواند فعالیت کند و چیزی را مصوب کند یا زمان آن دیگر گذشته است:
 
«علاوه‌بر‌این، نمایندگان در جلسه علنی رأی دادند که این طرح برای بررسی به صحن مجلس بیاید و بررسی آن به‌صورت اصل 85 منتفی شود. این دو دلیل مانع اساسی این کمیسیون هستند. بر فرض اینکه این موانع برطرف شود و بگوییم این کمیسیون معتبر است و می‌تواند کارش را انجام دهد، باید جلساتش را رسمی، علنی و شفاف برگزار کند و ماده به ماده بررسی شود که بگویند این‌ها را تصویب کردیم، این هم مدت‌زمان است. این اتفاقات نیفتاده؛ لذا مصوبات کمیسیون مشترک طرح صیانت به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند جنبه قانونی داشته باشد.»
 
گفتنی است زمستان سال گذشته نیز ادعاهایی مبنی بر تصویب طرح صیانت و ارسال به شورای نگهبان به گوش رسید که تکذیب شد.
 
این درحالی است که اواخر اسفندماه 1401، نایب‌رئیس وقت مجلس طی تذکر ویس‌کرمی درباره طرح صیانت، وعده داد که به‌زودی این طرح در دستور کار مجلس قرار گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.