سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 30, 2023
11:04 سه شنبه، 9ام خردادماه 1402
کد خبر: 145832

ARM هسته‌ Cortex X4 را با ارتقای عملکرد ۱۵ درصدی نسبت به X3 معرفی کرد

هسته‌های Cortex-X4 شرکت ARM، مرزهای عملکرد پردازنده‌ها را جابه‌جا می‌کند.
 
 
 
 
ARM طی چهار سال گذشته به‌دنبال پیشرفت عملکرد و کارایی پردازنده‌ها بوده است و این‌ کار را با معرفی هسته‌های Cortex X1 آغاز کرد. از آن زمان شاهد نسخه‌های بعدی این هسته‌ها یعنی Cortex X2 و Cortex X3 بودیم که براساس معماری ArmV9 توسعه یافته‌اند. همه‌ی پردازنده‌های مبتنی‌بر هسته‌های Cortex X بخشی از برنامه‌ی سفارشی‌سازی ARM محسوب می‌شوند. این هسته‌ها درواقع برای اولین‌ بار طرح‌هایی با امکان سفارشی‌سازی برای کاربردهای مختلف را دردسترس شرکت‌های سازنده‌ی تراشه قرار دادند.
 
ARM در کنار هسته‌های اصلی سری Cortex X، از هسته‌های سری A700 و A500 نیز رونمایی می‌کند که برای رفع نیازهای پردازشی متوسط و نیازهای پردازشی ضعیف در نظر گرفته شده‌اند. این هسته‌ها کارایی و عملکرد بسیار خوبی ارائه می‌دهند و همان‌طور که اشاره شد برای تأمین بارهای پردازشی مختلف در نظر گرفته شده‌اند.
 
 
 
اکنون ARM از نسل جدید هسته‌های قدرتمند سری X یعنی Cortex X4 رونمایی کرده که ترکیب آن با هسته‌های Cortex A720 و Cortex A520 بسیار جذاب است. هسته‌های X4 بهترین عملکرد پردازشی را ارائه می‌دهند و درواقع قدرتمندترین پردازنده‌ی Cortex تا به‌ امروز محسوب می‌شود.
 
مصرف‌کنندگان معمولاً انگیزه‌ای سیری‌ناپذیر برای عملکرد بهتر پردازنده‌ها دارند. موارد استفاده‌ی کنونی و آینده در دستگاه‌ها و لپ‌تاپ‌ها و همچنین گوشی‌های هوشمند پرچمدار، این تقاضا را افزایش می‌دهند.
 
به‌عنوان مثال عمر باتری بهتر یعنی کاربران می‌توانند برای مدت طولانی‌تر از تجربیات دیجیتالی موردعلاقه‌ی خود لذت ببرند و علاوه‌براین تعداد زیادی برنامه مثل اپلیکیشن‌های مرتبط با هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی و بازی‌های گرافیکی وجود دارد که به عملکرد قدرتمند و قابلیت‌های محاسباتی پیشرفته‌تر نیاز دارد.
 
از طرف دیگر لپ‌تاپ‌هایی که از پردازنده‌های مبتنی‌بر معماری ARM بهره می‌برند از سال ۲۰۱۸ دردسترس کاربران قرار دارند و عمر باتری، همیشه یکی از بهترین مزیت‌های این محصولات بوده است. آرم می‌گوید در طراحی پردازنده‌های خود روی بهبود بارهای کاری چندرشته‌ای متمرکز شده؛ زیرا این قابلیت‌ها برای لپ‌تاپ‌های باریک و سبک‌وزن مبتنی‌بر معماری‌های این شرکت مهم هستند. علاوه‌براین گفته می‌شود همه‌ی طراحی‌های رده‌بالای ARM از برنامه‌ها و بازی‌های سنگین در لپ‌تاپ‌ها پشتیبانی می‌کنند.
 
Cortex X4 بهره‌وری عملکرد را دوباره تعریف می‌کند
 
 
 
 
به‌ نوشته‌ی ویدئوکاردز، Cortex X4 مثل سایر معماری‌های سری Cortex X برای ارائه‌ی حداکثر قدرت پردازشی طراحی شده و عملکرد آن نسبت‌ به نسل قبل ۱۵ درصد بهبود یافته است. این ویژگی به اجرای سریع‌تر برنامه‌ها، مرور روان‌تر وب، بارگیری و رندر صفحه و عملکردهای دوربین کمک می‌کند. X4 همچنین بهینه‌ترین طراحی ARM در سری Cortex X محسوب می‌شود؛ زیرا مصرف انرژی آن ۴۰ درصد بهبود یافته است.
 
واحد جدید و پیشرفته‌تر DynamIQ
DSU-120 برپایه‌ی DSU-110 ایجاد شده و ازهر نظر نسبت‌به نسل قبلی خود بهتر است. این ویژگی‌ها، قابلیت مقیاس‌پذیری بالایی دارد از یک تا ۱۴ هسته پشتیبانی می‌کند و بدین‌ترتیب برای طیف گسترده‌ای از پردازنده‌های موردنیاز دستگاه‌های مختلف از گوشی‌های هوشمند رده‌پایین و پوشیدنی‌ها گرفته تا گوشی‌های پرچم‌دار، لپ‌هاپ‌های رده‌بالا و غیره قابل استفاده خواهد بود.
 
 
 
 
DSU-120 همچنین قابلیت‌های پیشرفته‌ای مثل حالت‌های جدید صرفه‌جویی در مصرف انرژی را برای بهبود کارایی ارائه می‌کند که در نهایت باعث افزایش شارژدهی خواهد شد.
 
هسته‌های جدید ARM همگی براساس معماری جدید ArmV9 ساخته شده‌اند که سریع‌ترین معماری این شرکت است. معماری جدید از الگوریتم QARMA3 برای تأیید هویت اشاره‌گر (PAC) استفاده می‌کند تا عملکرد آن هنگام فعال‌سازی ویژگی‌های امنیتی بهبود یابد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.