سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

May 30, 2023
11:11 سه شنبه، 9ام خردادماه 1402
کد خبر: 145833

نسل جدید پردازشگرهای گرافیکی ARM معرفی شد

پردازشگرهای گرافیکی جدید در مقایسه با نسل قبلی خود، تا 15 درصد عملکرد بالاتری دارند و تا 40 درصد پهنای باند حافظه کمتری اشغال می‌کنند.
 
 
شرکت ARM در کنار هسته‌های پردازشی جدیدش، از نسل بعدی پردازشگرهای گرافیکی (GPU) خود هم رونمایی کرد که نسل پنجم معماری گرافیکی این شرکت محسوب می‌شود. این نسل شامل سه پردازشگر گرافیکی Immortalis G720 به‌همراه Mali G720 و Mali G620 می‌شود که مدل اول، GPU پرچمدار محسوب می‌شود.
 
پردازشگرهای گرافیکی جدید ARM در مقایسه با نسل قبلی خود تا 15 درصد عملکرد بالاتری دارند و تا 40 درصد پهنای باند حافظه کمتری اشغال می‌کنند. GPUهای جدید ARM در تعداد هسته‌های مختلف از راه می‌رسند و با توجه به نیاز سازنده می‌توان آن‌ها را به تعداد هسته‌های مختلفی مجهز کرد.
 
مشخصات پردازشگرهای گرافیکی جدید ARM
شرکت ARM در این پردازشگرهای گرافیکی همانند جدیدترین هسته‌های پردازشی‌اش، روی بهره‌وری انرژی تمرکز زیادی داشته است. GPU پرچمدار Immortalis G720 می‌تواند 10 تا 16 هسته گرافیکی داشته باشد و مدل Mali G720 هم 6 تا 9 هسته گرافیکی خواهد داشت. پردازشگر گرافیکی Mali-G620 هم در بالاترین نسخه‌اش می‌تواند میزبان 5 هسته باشد.
 
یکی از بزرگ‌ترین تحولات در پردازشگرهای گرافیکی جدید، Deferred Vertex Shading یا DVS نام دارد. این فناوری باعث بهبود پهنای باند و همچنین کاهش مصرف انرژی می‌شود. با تغییراتی که ARM در پردازشگرهای گرافیکی جدیدش اعمال کرده است، با 15 درصد عملکرد بالاتری دراِزای وات یا 15 درصد حداکثر عملکرد بالاتر روبه‌رو هستیم.
 
 
 
به گفته ARM، عملکرد Immortalis G720 نسبت به G715 تا 20 درصد بهبود داشته است که بخش بزرگی از آن مربوط به صرفه‌جویی در پهنای باند به‌لطف DVS می‌شود. به‌خاطر همین صرفه‌جویی در پهنای باند، افکت‌های گرافیکی سطح پی‌سی می‌توانند وارد دنیای گوشی‌های هوشمند شوند؛ افکت‌هایی مانند نورپردازی پویا لحظه‌ای و عمق میدان. درنتیجه این تغییرات، موتور Unreal Engine 5 در ادامه سال جاری میلادی به دنیای اندروید می‌آید.
 
با توجه به تمرکزی که ARM روی بهره‌وری انرژی هسته‌های پردازشی و گرافیکی‌اش داشته است، انتظار می‌رود شارژدهی گوشی‌های هوشمند در سال آینده میلادی افزایش قابل‌توجهی داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.