May 30, 2023
19:15 سه شنبه، 9ام خردادماه 1402
کد خبر: 145865

قاضی شکایت سهامداران اریکسون در مورد رسوایی عراق را رد کرد

ericsson-mwc-2022-770x285.jpg
 
ICTna.ir – شرکت سوئدی اریکسون پس از حکم دادگاه مبنی بر اینکه سهامداران را در مورد اعمال ناشایست خود در عراق فریب نداده است، از دردسرش در عراق رها شد.
 
به گزارش گروه اخبار خارجی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا)، مدیرعامل اریکسون بورژ اکهلم و کارل ملاندر، مدیر مالی، در یک دادخواست دسته جمعی علیه این شرکت در مارس 2022 و پس از افشای خیره کننده فساد در واحد عراقی آن نام برده شدند.
 
اعتراف اریکسون به رشوه‌های مختلف همراه با ادعاهای روزنامه‌نگاران تحقیقی مبنی بر اینکه برخی از پرداخت‌های آن به گروه تروریستی داعش راه پیدا کرد، باعث سقوط قیمت سهام این شرکت شد.
 
شکایتی که علیه اریکسون اقامه شده دارای سه اتهام مختلف برای گمراه کردن سرمایه گذاران است.
 
اولاً، این فروشنده را متهم کرد که در مورد منبع رشد خود در خاورمیانه اظهارات گمراه‌کننده  داشته است و استدلال می‌کرد که یکی از دلایلی که در آنجا خوب کار می‌کند این بود که به مردم و مرکز دولت مدام رشوه می‌داد.
 
سهامداران همچنین ادعا کردند که گمراه شده‌اند، زیرا بیانیه‌های اریکسون در مورد کنترل‌های ضد فساد و سیاست‌های انطباقی با مقررات نداشت. با توجه به تسویه حساب قبلی اریکسون در مورد اتهامات فساد با وزارت دادگستری (DoJ) و SEC، ظاهراً این اسناد برای سرمایه گذاران احتمالی اهمیت مادی داشتند.
 
در نهایت، این شکایت همچنین استدلال می‌کند که اریکسون سرمایه‌گذاران را در پی توافق فوق‌الذکر – معروف به توافقنامه تعویق تعقیب قضایی (DPA) گمراه کرده است. شاکیان ادعا کردند که اظهارات اریکسون در مورد برنامه انطباق پس از تسویه حساب و خطر ورود دوباره به بحران گمراه کننده است، دقیقاً به این دلیل که اریکسون دوباره با مشکل مواجه شد و برنامه انطباق آن ظاهراً ناکارآمد بود.
 
روز چهارشنبه، ویلیام کونتز، قاضی ناحیه نیویورک، از اریکسون حمایت کرد و هر سه این استدلال ها را رد کرد.
 
وی خاطرنشان کرد که هیچ یک از اظهارات اریکسون در مورد رشد خاورمیانه به عراق اشاره نمی کند و این کشور کمتر از 1 درصد از درآمد کلی شرکت را در دوره مورد بحث داشته است. بنابراین، بعید است که هیچ سهامداری به دلیل قدرت تجارت اریکسون در عراق، آن را خریداری کند.
 
قاضی همچنین با اظهارات اریکسون موافقت کرد که سرمایه گذاران در واقع کمتر احتمال دارد که تصمیمات سرمایه گذاری را بر اساس اسناد انطباق عمومی قرار دهند، بخصوص زمانی که نویسنده آن اسناد مجبور به پرداخت یک میلیارد دلار برای تسویه اتهامات فساد شده است.
 
کونتز همچنین ادعای بیانیه‌های اریکسون پس از تسویه حساب DPA را رد کرد و اشاره کرد که «اریکسون هشدارهای همه‌جانبه‌ای به سرمایه‌گذاران در مورد احتمال شکست‌ها و بررسی‌های آینده در انطباق داده است.
 
وی نوشت: بنا به دلایل فوق، درخواست رد ابطال متهم به طور کامل پذیرفته می شود.
 
علاوه بر این، اریکسون همچنین تأیید کرد که نزدک استکهلم آن را از تخلفات مربوط به افشای تحقیقات داخلی خود در عراق تبرئه کرده است. موضوع این بود که آیا گزارشی که در اختیار روزنامه نگاران تحقیقی قرار گرفت، اطلاعات داخلی بود و بنابراین باید علنی می شد یا خیر.
 
در بیانیه ای، اریکسون آمده نزدک تصمیم گرفته است که "نمی تواند به این نتیجه برسد که محتوای گزارش به گونه ای است که یک سرمایه گذار معقول از چنین اطلاعاتی به عنوان بخشی از تصمیم سرمایه گذاری خود استفاده کند."
 
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.