تلفن همراه

May 31, 2023
9:44 چهارشنبه، 10ام خردادماه 1402
کد خبر: 145872

عقب‌نشینی سازمان توسعه تجارت از ابلاغیه حاشیه‌ساز؛ واردات آیفون‌های رفرش همچنان بدون نیاز به سابقه

سازمان توسعه تجارت بخشی از ابلاغیه اخیر خود درخصوص اعمال سیستمی سقف و سابقه واردات کالاها را اصلاح کرد.
 
 
سامانه جامع تجارت از تغییرات روال بررسی سیستمی سابقه واردات برای بسیاری از تعرفه‌ها خبر داد. ظاهراً این تصمیم بعد از انتشار مکاتبه (20 اردیبهشت ماه) معاون وزیر صمت و انتقاد صریح «منوچهر منطقی» از اعمال سیستمی سقف و سابقه واردات، در مورد فعالان اقتصادی مرتبط با صنعت خودرو صورت گرفته است.
 
به طور خلاصه برای بسیاری از ردیف‌های تعرفه شرایط بررسی سیستمی سابقه واردات حذف یا تعدیل جدی است. گفتنی است، بر اساس اعمال ضوابط سابقه واردات، سقف واردات در سال جاری به میزان میانگین واردات دو سال قبل است. با توجه به مکاتبه منوچهر منطقی می‌توان ادعا کرد اعمال سیستمی این رویه حواشی بسیار زیادی ایجاد کرده است.
 
ورود آزادانه آیفون رفرش و ریپک بدون سابقه واردات
با وجود انتقادهای فراوان مشخص نیست به چه علت، مسیر واردات آیفون‌های رفرش و خارج شده از خط تولید همچنان بدون لحاظ سابقه واردات از محل صادرات خود ادامه دارد.
 
در ابلاغیه سامانه جامع آمده: در راستای اجرایی شدن «مصوبات کارگروه هماهنگی سیاست‌های ارزی و تجاری»، آخرین تغییرات مرتبط با بررسی سابقه واردات بازرگانان به شکل زیر خواهد بود.
 
1. برای 25 ردیف تعرفه‌، بررسی سابقه واردات به صورت کلی حذف گردید.
 
2. برای 162 ردیف تعرفه‌، بررسی سابقه واردات برای واحدهای تولید (حالت ثبت سفارش "نیاز تولید خود") حذف گردید.
 
3. برای 27 ردیف تعرفه‌، بررسی سابقه واردات برای واحدهای دارای جواز تأسیس با پیشرفت فیزیکی حداقل 35 درصد (حالت ثبت سفارش "مواد اولیه و ماشین‌آلات خط تولید واحد دارای جواز تأسیس") حذف گردید.
 
4. برای 25 ردیف تعرفه، میزان مجاز سابقه، به اندازه حداکثر (ماکزیمم) سابقه واردات در دو سال گذشته می‌باشد.
 
5. برای 43 ردیف تعرفه، بررسی سیستمی سابقه واردات بازرگان به صورت تجمیعی بر روی 4 رقم محاسبه خواهد شد.
 
6. برای کالای تلفن همراه غیرهوشمند ذیل ردیف تعرفه 85171420، سابقه به صورت سیستمی و به اندازه میانگین واردات دو سال اخیر کنترل خواهد شد.
 
7. برای 15 ردیف تعرفه، بررسی سیستمی سابقه واردات حذف شده و جهت بررسی سابقه به کارتابل دفتر تخصصی مربوطه ارجاع می‌گردد.
 
مابقی ردیف تعرفه‌هایی که پیش از این مشمول سابقه بوده، بررسی سابقه واردات آن‌ها همانند روال سابق انجام خواهد شد.
 
بدین منظور از روز سه‌شنبه مورخ 1402/03/09* در استعلام ضوابط پرونده‌های ثبت سفارش برای کالاهای با تعرفه‌های مذکور در ردیف‌های 5 و 6، مجوزدهنده جدیدی با عنوان بررسی سیستمی سابقه واردات اجباری شده است.
 
برای اخذ مجوز بررسی سیستمی سابقه واردات نیازی به پیگیری یا مراجعه حضوری متقاضیان نیست. لازم به ذکر است تمامی درخواست‌ مجوزهای سیستمی ارسالی کاربران از ساعت 12:00 مورخ 1402/03/09 به بعد برای تعرفه‌های ردیف‌های 5 و 6، حداکثر تا آخر این هفته پاسخ داده خواهد شد و پس از آن، پاسخ درخواست این مجوزها حداکثر ظرف یک ساعت به صورت خودکار صادر می‌گردد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.