رسانه‌های اجتماعی

May 31, 2023
14:33 چهارشنبه، 10ام خردادماه 1402
کد خبر: 145895

اقبال ایرانیان به شبکه‌های اجتماعی خارجی چند برابر شده است

جدیدترین گزارش وب‌سایت DataReportal از وضعیت اینترنت در ایران در سال ۲۰۲۲ تاثیر فیلترینگ اینستاگرام بر رفتار کاربران ایرانی شبکه‌های اجتماعی را مشخص می‌کند و نشان می‌دهد کاربران به دیگر شبکه‌های اجتماعی اقبال نشان داده‌اند. همچنین داده‌های این گزارش حاکی از آن است که روند رشد تعداد کاربران ایرانی اینترنت در سال ۲۰۲۲ نیز مانند سال پیش از آن شیب کمی داشته و در مقابل، ترافیک مصرفی کاربران موبایل دائماً در حال افزایش است.
 
داده‌های این گزارش نشان می‌دهد بار ترافیک کاربران اینترنت در ایران از روی لپ‌تاپ و کامپیوترهای شخصی کم شده و به بار ترافیکی گوشی‌های تلفن همراه افزوده می‌شود. بر این اساس ۷۵ درصد از ترافیک کشور با استفاده از موبایل مصرف می‌شود که ۱۳.۶ درصد نسبت به سال قبل رشد کرده است. این روند رو به رشد در دهه اخیر با گسترش استفاده از گوشی‌های هوشمند برقرار بوده است، به طوری که سال ۲۰۱۲ تنها ۱۷ درصد ترافیک اینترنت ایران روی گوشی‌های موبایل مصرف می‌شد. از سویی از ترافیک مصرفی لپ‌تاپ‌ و کامپیوتر شخصی ۲۸.۲ درصد کم شده و سهم این دستگاه‌ها به ۲۳.۲۱ درصد از کل ترافیک رسیده است. نسبتی حدود ۱.۳۷ درصد نیز سهم تبلت‌هاست.
 
 
دهه اخیر، دهه رشد ترافیک موبایل در دنیا و ایران بوده است.
 
از ژانویه ۲۰۲۱ تا ژانویه ۲۰۲۳ تعداد اتصال‌های اینترنت موبایل از ۱۲۰ میلیون به ۱۲۷ میلیون رسیده است. در سال ۲۰۲۲ نیز ۲.۵ درصد بر تعداد اتصال‌های موبایل افزوده شده که معادل ۳.۱ میلیون اتصال است. کل کاربران اینترنت در ایران نیز در این سال ۰.۷ درصد افزایش یافته‌اند. شیب رشد کاربران اینترنت در دو سال اخیر نسبت به سال‌های قبل بسیار ملایم‌تر شده است؛ به عنوان مثال در سال ۲۰۱۵ تعداد کاربران اینترنت در ایران ۲۲ درصد رشد کرده‌ اما از این سرعت در سال‌های بعد کاسته‌ شده تا جایی که در سال ۲۰۱۹ به ۵.۳ درصد و ۲۰۲۰ به ۴.۷ درصد رسید.
 
ضریب نفوذ ۱۴۴ درصدی اینترنت همراه در ایران
 
در میان مرورگرهای وب نیز محبوبیت گوگل کروم در میان ایرانیان ۵.۸ درصد افزایش یافته و این مرورگر با سهمی تقریباً ۷۸ درصدی از لحاظ تعداد صفحه‌های وب بازشده، رتبه نخست را در ایران تصاحب کرده است. محبوبیت مرورگرهای سافاری، مایکروسافت E‌dge، فایرفاکس و سامسونگ اینترنت اما سیر نزولی دارد.
 
سقوط اینستاگرام در میان صعود رقبا
طبق این گزارش، ۴۸ میلیون کاربر شبکه‌های اجتماعی در ایران وجود دارد که ۵۴ درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود. ۶۸ درصد کاربران اینترنت در ایران از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.
 
این گزارش میزان ترافیک واردشده به وب‌سایت‌های ثالث از طریق لینک‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشرشده را اندازه‌گیری کرده است.
 
در این میان اینستاگرام و پینترست هر کدام با سهمی ۲۶.۲ درصدی بیشترین ترافیک ورودی به وب را داشته‌اند. نکته جالب توجه اینکه این میزان برای اینستاگرام ۶۸ درصد نسبت به سال ۲۰۲۱ کم شده است که این مساله را نمی‌توان بی‌ارتباط به فیلتر شدن این شبکه اجتماعی در شهریورماه ۱۴۰۱ دانست.
 
همه رشد کرده‌اند جز اینستاگرام و تامبلر
 
در مقابل، دیگر شبکه‌های اجتماعی محبوب در ایران به شکل محسوسی رشد کرده‌اند. این عدد برای توییتر ۳۳۸ درصد، فیس‌بوک ۲۰۹ درصد، یوتیوب ۲۹۸ درصد، ردیت ۹۲۴ درصد و پینترست ۱۵۸ درصد زیاد شده است. بیشترین افزایش ترافیک اما مربوط به لینکدین است که کاربرانش هزار و ۱۵۱ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۱ در وب‌سایت‌های ثالث ترافیک مصرف کرده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.