اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

May 31, 2023
15:49 چهارشنبه، 10ام خردادماه 1402
کد خبر: 145898

وزرای علوم و ارتباطات تکلیف قطعی اینترنت در زمان برگزاری کنکور را مشخص کردند

زلفی‌گل و زارع‌پور اعلام کردند که برای برگزاری مرحله دوم کنکور ۱۴۰۲ به جای قطعی اینترنت از برخی فناوری‌ها برای تامین امنیت آزمون استفاده خواهد شد.
 
14010208000313TestPhotoN.jpg
 
در حاشیه جلسه امروز (دهم خرداد) هیئت دولت وزیر علوم و وزیر ارتباطات اعلام کردند راهکار جلوگیری از تقلب در زمان برگزاری مرحله دوم کنکور ۱۴۰۲ قطع کردن اینترنت نیست. این موضوع پس از این که رئیس سازمان سنجش اعلام کرده بود ممکن است در زمان برگزاری کنکور اینترنت قطع شود، نگرانی‌هایی را برای مردم ایجاد کرده بود.
 
همچنین، زمانی که معاون وزیر کشور هم اعلام کرد که اگر برای کنکور نگرانی ایجاد شد مجبوریم اینترنت را قطع کنیم همه فکر می‌کردند برای این دوره از کنکور هم مانند مرحله قبل، که دی ماه سال گذشته برگزار شد و اینترنت همراه در بسیاری از مناطق قطع شده بود، قرار است اینترنت از دسترس خارج شود.
 
حالا اما وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به خبرنگاران گفته است که برای تامین امنیت و آرامش داوطلبان در زمان برگزاری کنکور تمام تلاششان را انجام خواهند داد اما تاکید کرده است که منظور از تامین امنیت قطع کردن اینترنت نیست.
 
محمدعلی زلفی‌گل در این خصوص اظهار کرد: «ما نمی‌گوییم اینترنت قطع شود، ان‌شاءالله آقای زارع‌پور به ما با راه‌کارهای دانش‌بنیان کمک می‌کند تا در حوزه‌های امتحانی امنیت کامل وجود داشته باشد. این کمک قطع اینترنت نیست.»
 
زارع‌پور هم کمک به وزارت علوم برای برگزاری آزمون را تایید کرده و همچنین، از عدم قطعی اینترنت در زمان برگزاری کنکور خبر داد. او که پیش از این و در مرحله اول کنکور ۱۴۰۲ اعلام کرده بود با تصمیم شورای امنیت کشور اینترنت قطع شده و وزارت ارتباطات صرفا مجری این تصمیم بوده است، حالا می‌گوید با وجود قطعی اینترنت باز هم احتمال بروز تقلب در آزمون وجود دارد.
 
همان‌طور که پیش از این هم بسیاری از کارشناسان با انتقاد از تصمیم قطعی اینترنت در زمان برگزاری کنکور گفته بودند که راهکارهای ساده‌تر و موثرتری برای جلوگیری از تقلب یا انتشار سوالات وجود دارد، حالا ظاهرا وزیر ارتباطات هم به همین نتیجه رسیده است.
 
زارع‌پور در خصوص راهکار این وزارتخانه برای تامین امنیت آزمون کنکور این طور توضیح داد: «قصد داریم با استفاده از تجهیزاتی که هر نوع سیگنالی را آشکار می‌کند، هر نوع ارتباطی غیر مجاز برای داوطلبان را تشخیص دهند و با آن مقابله کنند.»
 
با این توضیحات وزرای علوم و ارتباطات و تاکید زارع‌پور بر این نکته که کمک وزارت ارتباطات به وزارت علوم برای برگزاری کنکور «قطعی اینترنت نیست» حالا اظهار نظرهای اخیر سایر مسئولان درباره احتمال قطع شدن اینترنت در روزهای ۱۴ و ۱۵ تیر ۱۴۰۲ تکذیب شده و بنابراین، حین برگزاری آزمون کنکور اینترنت قطع نخواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.