بازی

فناوری اطلاعات

June 4, 2023
14:14 یکشنبه، 14ام خردادماه 1402
کد خبر: 145973

با ۷ جایگزین Steam برای گیمرها آشنا شوید

اگرچه استیم (Steam) بستری مناسب برای خرید و انتخاب بازی‌ها است، پلتفرم‌های دیگری نیز برای این کار وجود دارد که به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.
 
 
 
 
مدتی است که استیم به‌عنوان بهترین بستر برای فروش بازی‌ها، بازی‌های رایگان و کتابخانه گیمینگ شناخته می‌شود؛ اما انحصار آن بر توزیع بازی‌ها به نفع جامعه گیمر‌ها نیست.
 
امروزه گیمرها به دنبال بررسی بستر‌های توزیع بازی مناسبی هستند که دارای کتابخانه مستقل شامل بازی‌های AAA (بازی‌های رده بالای باکیفیت، گرافیک بالا و پرهزینه) و قابلیت‌های کسب پاداش (Reward) باشند.
 
معیار‌های یک پلتفرم خوب مانند استیم چیست؟
دلایل زیادی برای محبوبیت استیم وجود دارد برای اینکه یک بستر همانند استیم در جامعه رشد کند نیاز به تعادل مناسب بین عوامل زیر دارد:
 
کیفیت و تنوع: استیم کتابخانه بسیاری از بازی‌ها و عناوین بازی‌های باکیفیت را به‌ شکل جامعی در خود دارد. بنابراین، فرمولی که هم کیفیت و هم تنوع بازی‌ها را در نظر بگیرد، برای پلتفرم توزیع بازی ضروری است.
 
تخفیف‌های خوب: تخفیف‌هایی که در تعطیلات یا حراج‌های فصلی ارائه می‌شود باعث ترغیب بیشتر کاربران به خرید بازی‌های AAA می‌شود و لذت و رضایت بیشتر آن‌ها را به همراه دارد.
 
مدیریت حقوق دیجیتال: بازی‌ساز‌ها باید مطمئن شوند که پلتفرم مانع انتشار غیرقانونی بازی آن‌ها می‌شود و این یکی از مهم‌ترین وظایف پلتفرم‌های توزیع بازی است.
 
خدمات مشتریان: یک پلتفرم توزیع بازی باید به سؤالات کاربران خود پاسخ دهد و در زمان بروز مشکل، پشتیبانی خوبی به کاربران ارائه دهد.
 
امکانات: همراهی و پشتیبانی مناسب درون بازی و قابلیت تماس صوتی از ویژگی‌هایی هستند که تجربه را چند برابر بهتر می‌کنند. برخی از بازی‌ها حتی یک نسخه آزمایشی رایگان در Steam دارند تا کاربران قبل از اینکه پول خرج کنند و کل بازی را بخرند، آن را تجربه کنند.
 
۱- فروشگاه بازی Epic Game Store
فروشگاه Epic Games یکی از پلتفرم‌های محبوب توزیع بازی در بین جامعه‌ی گیمرها به شمار می‌رود. دلیل محبوبیت این فروشگاه ارائه‌ی بازی‌های رایگان هر دو هفته یک‌بار است.
 
هرچند کتابخانه‌ی اپیک گیمز به تکمیلی استیم نیست، اطلاعات قابل‌توجهی را از بازی‌های باکیفیت در اختیار کاربران قرار می‌دهد. این پلتفرم رابط کاربری مدرنی دارد اما از نظر پشتیبانی و میزان پاسخ‌دهی امتیاز قابل‌قبولی نمی‌گیرد. از جمله مزایای فروشگاه اپیک‌گیمز می‌توان به اجرای بدون مشکل بازی‌ها روی بیشتر سخت‌افزارها و ارائه به‌روز‌رسانی مرتب بازی‌ها اشاره کرد.
 
برنامه Epic Games فاقد هر نوع پوشش درون بازی یا تماس صوتی است. اکثر بازی‌های چندنفره با پیام‌های صوتی مخصوص به خود عرضه می‌شوند، اما بازی‌های منتشرشده توسط Epic، مانند Fortnite، گزینه‌های چت تیمی بسیار خوبی دارند.
 
۲- بلیزارد
بلیزارد عناوین محبوبی از جمله World of Warcraft، Overwatch و Diablo را تولید و منتشر می‌کند.
 
بلیزارد از برنامه دسکتاپ Battle.net برای مدیریت کتابخانه بازی خود استفاده می‌کند. جدا از عناوین محبوبی که در بالا ذکر شد، علاقه‌مندان به بازی‌های تیراندازی اول شخص از Call of Duty که در این برنامه در دسترس است، لذت خواهند برد.
 
۳- فروشگاه Ubisoft
سومین برنامه‌ای که می‌تواند جایگزین استیم باشد Ubisoft Store است، اگر بازی‌های یوبی سافت را بازی کرده باشید، احتمالاً با Uplay آشنایی دارید. اکنون که به سادگی به فروشگاه یوبی سافت تغییر نام داده شده است، می‌توانید عناوین انحصاری مانند Assassin's Creed ،Far Cry و سری بازی‌های Rainbow Six را در آن بیابید.
 
این فروشگاه همچنین دارای انبوهی از بازی‌های رایگان است و برخی از بازی‌های AAA نیز با تخفیف ارائه می‌شوند. فروشگاه یوبی سافت همچنین دارای یک برنامه پاداش (Reward) است که می‌توانید از آن برای استفاده از تخفیف‌های بیشتر در خریدهای آینده خود استفاده کنید.
 
قابلیت‌های دیگری نیز در این برنامه وجود دارد. یکی از این ویژگی‌های خوب سیاست بازپرداخت ۱۴ روزه است، مانند سایر سرویس‌های توزیع بازی، فروشگاه یوبی سافت کیف پول مخصوص به خود را دارد که می‌توانید برای خرید بازی یا ارز درون بازی از آن استفاده کنید.
 
۴. برنامه EA
برنامه EA که قبلاً به‌عنوان Origin شناخته می‌شد، یکی از رقبای قدیمی در توزیع بازی بوده است. این برنامه یک کتابخانه غنی از بازی‌های AAA مانند Battlefield 2042 و FIFA 23 و F1 22 را در اختیار دارد. وقتی صحبت از فروش فصلی به‌میان می‌آید، برنامه EA اغلب دارای روش‌های متعددی است که می‌تواند با سایر برنامه‌ها، رقابت کند.
 
فروشگاه EA دارای برنامه عضویت خاص خود به نام PlayPro است که جوایز انحصاری و حتی کتابخانه گسترده‌تری از بازی‌ها را باز می‌کند.
 
۵. GOG (بازی‌های قدیمی خوب)
وقتی نوبت به اندازه بزرگ کتابخانه بازی‌ها می‌رسد، GOG یک رقیب قوی در این فهرست است. اگرچه برخی از عناوین محبوب را ندارد، وجود بازی‌های سرگرم‌کننده دیگر، آن را جبران می‌کند.
 
همچنین به سختی می‌توانید تخفیف‌هایی به این خوبی را در پلتفرم‌های دیگر توزیع بازی پیدا کنید. یافتن بازی‌های محبوب با تخفیف تا ۹۰ درصد در GOG غیرعادی نیست!
 
یکی دیگر از مواردی که Good Old Games در آن خوب است، بخش اختصاصی انجمن به حساب می‌آید. این شبیه به انجمن Steam است که در آن شما می‌توانید در مورد هر چیزی که به بازی ارتباط دارد، با سایر بازیکنان در انجمن‌ها بحث کنید.
 
۶. برنامه ایکس باکس
فروشگاه ایکس‌باکس برای ویندوز کتابخانه گسترده‌ای از بازی‌های ویدیویی دارد که هم برای رایانه شخصی و هم برای کنسول ایکس باکس در دسترس است.
 
شما می‌توانید با داشتن Game Pass بسته به اشتراک خود قفل برخی از عناوین یا حتی کل کتابخانه ایکس باکس را باز کنید.
 
یکی دیگر از ویژگی‌های جالب فروشگاه ایکس‌باکس استفاده از ماژول Game Capture برای ضبط گیم پلی است که می‌تواند به‌طور یکپارچه در حین انجام هر‌ بازی مورد استفاده قرار گیرد و فقط به بازی‌های برنامه Xbox محدود نمی‌شود.
 
۷. برنامه Itch.io
Itch.io یکی دیگر از آن دسته از پلتفرم‌های بازی بدون DRM است که کتابخانه عالی و وسیعی از بازی‌ها را ارائه می‌دهد.
 
این پلتفرم مورد علاقه بسیاری از گیمرها است، به‌خصوص با مجموعه عظیمی از بازی‌ها که بیشتر آن‌ها کمتر از ۱۵ دلار قیمت دارند.
 
برنامه دسکتاپ Itch یک افزونه ساده از وب‌سایت است. امکانات زیاد ارائه نمی‌دهد، اما مکانی برای ذخیره و دسترسی به بازی‌های خریداری‌شده از طریق وب سایت itch.io به شمار می‌رود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.