فناوری اطلاعات

هوش مصنوعی

June 5, 2023
11:31 دوشنبه، 15ام خردادماه 1402
کد خبر: 145983

ارزش بازار هوش مصنوعی تا دهه‌ آینده از مرز ۱.۳۲ تریلیون دلار عبور می‌کند

ارزش بازار هوش مصنوعی که احتمالاً‌ از ۴۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۱.۳۲ تریلیون دلار می‌رسد.
 
 
بررسی‌های آماری جدید نشان می‌دهد ارزش بازار هوش مصنوعی که برخی متخصصان آن را تهدیدی برای آینده بشریت می‌دانند، احتمالاً‌ از ۴۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۲ به ۱.۳۲ تریلیون دلار در سال ۲۰۳۲ می‌رسد. براساس آمارهای منتشر شده از سوی بلومبرگ نرخ رشد مرکب سالیانه این صنعت ۴۲ درصد است.
 
ابزارهای مبتنی بر هوش مصنوعی از جمله هوش مصنوعی ChatGPT و Google Bard توانسته‌اند توجه جهان را به خود جلب کنند.
 
ارزش بازار هوش مصنوعی روند رو به رشدی را طی می‌کند
بلومبرگ در گزارش خود به تفکیک حوزه‌های تجاری مختلف این صنعت را مورد بررسی قرار داده و می‌گوید نرم‌افزارهای هوش مصنوعی مانند دستیارهای هوش مصنوعی، محصولات زیرساختی و برنامه‌هایی که سرعت کدنویسی را افزایش می‌دهند، می‌توانند تا سال ۲۰۳۲ بازاری ۲۸۰ میلیارد دلاری را از آن خود کنند که خبر از نرخ رشد سالیانه ۶۹ درصدی می‌دهد.
 
با این حال، بر اساس برآورد بلومبرگ، سخت افزار بخش عمده‌ای از درآمد ۱.۳۲ تریلیون دلاری را تشکیل می‌دهد که تا سال ۲۰۳۲ در این بخش می‌توان انتظار بازار ۶۴۱ میلیارد دلاری را داشت. گفتنی است از این رقم ۶۴۱ میلیارد دلار، ۱۶۸ میلیارد دلار از دستگاه‌ها و ۴۷۳ میلیارد دلار از زیرساخت‌ها تأمین می‌شود.
 
درآمد بخش سخت افزاری از سرورهای هوش مصنوعی، ذخیره سازی هوش مصنوعی، محصولات هوش مصنوعی بینایی کامپیوتری و همچنین ابزارهای هوش مصنوعی مربوط به مکالمه ارزشی معادل ۱۰۸ میلیارد دلار خواهد داشت.
 
بر اساس این گزارش، تبلیغات دیجیتال مربوط به هوش مصنوعی حدود ۱۹۲ میلیارد دلار درآمد خواهد داشت، در حالی که ارزش نرم افزار دستیار هوش مصنوعی ۸۹ میلیارد دلار خواهد بود.
 
همچنین انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۲ هوش مصنوعی مولد در حدود ۱۰ الی ۱۲ درصد از هزینه‌هایی که در حوزه IT و صنعت بازی می‌شود را به خود اختصاص می‌دهد. این رقم در حال حاضر کمتر از یک درصد است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.