September 26, 2009
12:51 شنبه، 4ام مهرماه 1388
کد خبر: 23213

شرکت‌ها با واگذاری به شبه دولتی‌ها از چاله به چاه افتاده‌اند

یک کارشناس امور اقتصادی با انتقاد از روند خصوصی‌سازی‌ها اظهار داشت: به نظر می‌رسد هدف خصوصی‌سازی‌ها فراموش شده است یکی از اهداف اولیه خصوصی‌سازی ایجاد بستر مناسب برای مشارکت آحاد مردم در سرمایه‌گذاری اقتصادی است نه تغییر مالکیت.

محمد حسین فاطمی در گفت‌وگو با ایلنا ادامه داد: برای خصوصی‌سازی اولین شرط آزادسازی بوده که شرکت مخابرات در جریان این فرایند شرط آزادسازی را محقق کرده اما وجود بازار رقابتی و شرایط رقابتی برای واگذاری سهام و همچنین وجود قدرت حاکمیتی دولت پس از واگذاری به عبارتی که کسانی که صاحبان سهام می‌شوند به حال خود رها نشوند در این فرایند لحاظ نشده است چراکه آنها قسمتی از بازار را در دست گرفته‌اند که قبلا در اختیار دولت بوده بنابراین وجود بازار رقابتی در خصوصی‌سازی شرکت مخابرات رعایت نشده است.
وی ادامه داد: واگذاری‌ها باید در اندازه‌های کوچک برای مردم قابل خرید باشد اما بلوکه کردن و قرار دادن عده‌ای خاص برای دسترسی به این سهام هدف اصلی اصل 44 فراموش شده است.
به اعتقاد عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد ایجاد عدالت و دسترسی مردم در شرکت‌های دولتی از اهداف مهم اصل 44 بوده اما تاکنون این اهداف محقق نشده است و شاهد خصوصی‌سازی واقعی نبوده‌ایم چراکه در جریان این واگذاری‌ها سهام شرکت‌های دولتی در اختیار دولتی‌ها یا شبه‌دولتی‌ها قرار می‌گیرند و به موجب آن بحث نظارت دولت پس از واگذاری اعمال نمی‌شود.
فاطمی با تاکید بر عدم وجود شرایط حضور آحاد مردم در سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی کشور اظهار داشت: تا زمانی که شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری آحاد مردم در اقتصاد کشور فراهم نشود و همگان امکان خرید نداشته باشند شرایط رقابتی نیست و تنها شاهد یک بازار انحصاری هستیم و در چنین شرایطی است که خصوصی‌سازی از چاله به چاه افتادن است.
به اعتقاد فاطمی خصوصی‌سازی‌ها را می‌توان با القاب شبه‌خصوصی یا شبه‌دولتی عنوان کرد بنابراین در این شرایط بهتر است که این واگذاری‌ها انجام نگیرد زیرا در شرایط فعلی وجود دولت در این ساختارها می‌تواند پیش‌بینی منافع مردم را تامین کند.
به اعتقاد این کارشناس داشتن شرایط رقابتی ویژگی‌های بسیاری را می‌طلبد که تاکنون این ویژگی‌ها در بازار سهام ما محقق نشده لذا در شرایط فعلی واگذاری شرکت مخابرات به دلیل نبود بازار رقابتی مناسب به صلاح نیست.
وی در پایان گفت: در جریان واگذاری‌ها و معاملات بلوکی از آنجا که خریدارانی که وارد این معاملات می‌شوند از تسهیلات یکدیگر آگاهند و تسهیلاتشان بر یکدیگر اثرگذار است سعی می‌کنند در پشت پرده با یکدیگر تبانی کنند لذا در این شرایط واگذاری‌ها براساس اصل 44 به اهداف اصلی این اصل نخواهد رسید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.