بانکداری و پرداخت الکترونیک

September 26, 2009
23:08 شنبه، 4ام مهرماه 1388
کد خبر: 23220

مدیرعامل مهر اقتصاد ایرانیان: ۲۰٪ سهام مخابرات به مهر، ۲۰٪ به شستا و ۱۰٪ به صاایران می رسد

روز گذشته شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان وابسته به نیروی مقاومت بسیج سپاه پاسداران وارد میدان بزرگ ترین معامله تاریخ بورس شد. در آستانه عرضه بلوک 50 درصد به علاوه یک سهم مخابرات در یکشنبه آینده مدیرعامل سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان از ارائه تقاضای این شرکت به سازمان خصوصی سازی برای حضور در بزرگ ترین معامله تاریخ بورس خبر داد. او در این رابطه گفت؛ بعد از بررسی ها و اجماع کامل مقرر شد سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان نیز به جمع متقاضیان خرید بیش از 22 میلیارد و 936 میلیون سهم به ارزش بیش از هشت هزار میلیارد تومان یا هشت میلیارد دلار مخابرات بپیوندد. بر همین اساس شب گذشته آخرین رایزنی ها انجام شد تا امروز درخواست حضور مهر اقتصاد ایرانیان به سازمان خصوصی سازی ارائه شود. این در حالی است که روز گذشته معاون سازمان خصوصی سازی با اشاره به قطعیت عرضه سهام بلوکی مخابرات در روز پنجم مهر گفت؛ در حال حاضر تنها دو خریدار برای بلوک شرکت مخابرات تایید شدند و گروه سومی درخواست خود را ارائه نکرده است.


مخابراتی های سرگردان


یک هفته قبل، زمانی که مدیران یزدی شرکت پیشگامان کویر یزد به نمایندگی از 50 هزار سرمایه گذار یزدی خود را برای بزرگ ترین خرید تاریخ بورس آماده می کردند به یکباره شایعه یی به سرعت در میان فعالان اقتصادی جان گرفت مبنی بر آنکه معامله بلوک 50 درصدی سهام شرکت مخابرات لغو شده است تا عرضه مخابرات برای بار دوم در آخرین ساعات کاری روز 24 شهریور ماه و در شرایطی که تنها 15ساعت به انجام عرضه باقی مانده بود، به دلیلی نامعلوم منتفی شود و خریداران و سهامداران نگران مخابرات تنها از رئیس خصوصی سازی بشنوند احتمال دارد خریدار سومی هم پیدا شود. در پی این خبر بورس تهران به سرعت سقوط کرد و صف های طولانی فروش برای سهام مخابرات تشکیل شد تا بسیاری از سهامداران مخابرات خسته از نوسانات نامطمئن مخابرات عطای سهم را به لقایش ببخشند و در طرف دیگر خریدار مایوس مخابرات در اعتراض به وضعیت پیش آمده تنها به این جمله بسنده کند که چنین تصمیماتی در حد کلان است و کاری از دست ما برنمی آید. باید منتظر تکرار عرضه سهام مخابرات در روزهای آینده بود. پس از این یک هفته ارزش سهام مخابرات رو به افول گذاشت و به تبع آن شاخص بورس سقوط کرد تا سرانجام مسوولان امر روز سه شنبه برای سومین بار از عرضه بلوک 23میلیارد سهمی «اخابر» که دارای ارزش مدیریتی است، خبر دهند. آن خبر برای فعالان بورس و سهامداران خوشایند بود تا آنجا که به یکباره صف های فروش در روز چهار شنبه به صف خرید 24 میلیونی بدل شد اما شاید از این عده کمتر کسی گمان می برد تمام این تعویق و تاخیر ها و سردرگمی ها تنها به یک دلیل صورت گرفته باشد. مهر اقتصاد ایرانیان هم سرانجام تصمیم گرفت به صف خریداران مخابرات بپیوندد. گویا مهر اقتصادی ها در نهایت بر نتابیدند که رقبا به راحتی سهام استراتژیک مخابرات را از آن خود کنند. حتی دو خریدار قبلی یعنی کنسرسیوم اعتماد مبین و شرکت تعاونی پیشگامان کویر یزد که موفق به اخذ اهلیت از سوی سازمان خصوصی سازی شده بودند و آماده رقابت در 18 شهریور ماه و سپس چهارشنبه گذشته بودند اما حالا باید با این سهامدار قدرتمند به رقابت بپردازند. همزمان کرد زنگنه مدیرعامل سازمان خصوصی سازی می گوید؛ یک خریدار خارجی هم خواهان حضور در رقابت عرضه بلوک 51 درصدی مخابرات بود اما با توجه به لزوم طی فرآیند سرمایه گذاری فرصت بررسی تقاضای این متقاضی فراهم نشد. این متقاضی خارجی برخلاف باور برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس نبوده و یک کنسرسیوم از کشورهای اروپایی بود.


مهر اقتصاد یار قدیمی مخابرات


شش ماه قبل مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان در گفت وگو با مهر برنامه یی برای خرید 50 درصد از سهام مخابرات ایران داد و گفت؛ در حال حاضر مهر در «اخابر» سهام 5/1درصدی دارد و در بازار هم خریدار این سهم محسوب می شود، ولی از آنجا که شرکت در چنین معامله یی نیازمند نقدینگی بسیار زیاد است، هنوز ما با سهامدار عمده خود (موسسه مالی و اعتباری مهر) برای حضور در این معامله بلوکی به جمع بندی نرسیده ایم. او در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه در صورتی که مثل معامله تایدواتر خریدار خارجی برای بلوک مخابرات بیاید، آیا شما با توجه به حساسیت مخابرات، برای نرسیدن بلوک به خارجی ها در معامله مخابرات حضور پیدا خواهید کرد، گفت؛ مخابرات با تایدواتر متفاوت است، در معامله تایدواتر در صورت واگذاری مدیریت شرکت به طرف خارجی تمامی بنادر کشور در اختیار بیگانه قرار می گرفت اما در معامله مخابرات کل مدیریت شرکت قرار نیست واگذار شود و شاید خارجی ها در قالب کنسرسیوم در معامله شرکت کنند.


می خواستیم در مخابرات مستقل باشیم


عیسی رضایی مدیرعامل مهر اقتصاد ایرانیان در گفت وگو با فارس در برابر این سوال که با توجه به شناخت مجموعه مهر اقتصاد ایرانیان از شرکت مخابرات چرا پیش از این زمینه حضور این شرکت در عرضه بلوک مدیریتی مخابرات فراهم نشد، اظهار داشت؛ تا قبل از چند روز گذشته هنوز اجماع کاملی برای حضور ما در مزایده بلوک مخابرات به صورت مستقل یا در قالب یک کنسرسیوم وجود نداشت. از سوی دیگر رایزنی ها با دیگر مجموعه ها به نتیجه یی نرسیده بود، ضمن اینکه پیش از این هم اعلام کرده بودیم در صورت جمع بندی ممکن است به یکباره اعلام حضور کنیم. مدیرعامل مهر اقتصاد ایرانیان در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه این شرکت هم اکنون چند درصد از 5 درصد سهام عرضه شده مخابرات را در اختیار دارد و تا چه حد در خرید بلوک 50 درصد به علاوه یک سهم مخابرات جدی است، اظهار داشت؛ در حال حاضر مهر اقتصاد ایرانیان 5/1 درصد از سهام مخابرات را به صورت تدریجی خریداری کرده است. این در حالی است که ما جدی ترین خریدار بلوک مدیریتی مخابرات خواهیم بود چرا که از سال گذشته و هنگام ورود مخابرات به بورس (در19 مردادماه به قیمت هر سهم 150 تومان) اقدام به خرید سهام این شرکت کرده بودیم. رضایی گفت؛ طی روزهای گذشته با مسوولان سازمان خصوصی سازی مذاکرات اولیه یی برای حضور سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان شده و به زودی تشریفات لازم از جمله ارائه ضمانت های بانکی و دیگر اقدامات لازم را انجام خواهیم داد.


جزییات حضور مهر اقتصاد در بزرگ ترین معامله


این مقام مسوول در شرکت سرمایه گذاری در واکنش به این سوال که با این اوصاف مهر اقتصاد ایرانیان با چه ترکیبی وارد عرصه رقابت با دو گروه دیگر می شود و چه برنامه هایی در صورت برنده شدن دارد، توضیح داد؛ مقرر شده با سرمایه گذاری توسعه صنعتی ایران و شرکت گسترش انفورماتیک ایران وارد میدان رقابت شویم. علاوه بر این از شرکت صاایران به عنوان مشاور استفاده خواهیم کرد. رضایی درباره برنامه های آینده مدنظر برای مخابرات گفت؛ مباحث فنی بر عهده شرکت گسترش انفورماتیک خواهد بود. امور عملیاتی مخابرات نیز در حالی چندان تغییر نخواهد کرد که یکی از اهداف اصلی ما استفاده از گردش مالی این شرکت برای موسسه مهر خواهد بود چرا که شرکت مخابرات از حجم بالای گردش پولی برخوردار است. رضایی در برابر این سوال که ترکیب مشارکت «مهر» با «شستا» و «صاایران» چگونه خواهد بود، گفت؛ 20درصد از سهام مخابرات قرار است به «مهر» برسد و «شستا» هم به مالکیت 20درصد دیگر نظر دارد، ضمن اینکه صاایران از آنجا که همکار فنی ما در این معامله محسوب می شود، 10درصد از سهام مخابرات را صاحب خواهد شد که البته این ترکیب سهامداری هنوز نهایی نشده و در صورت تمایل هر یک از اعضای کنسرسیوم تغییر خواهد کرد. وی درباره دلیل عدم مشارکت «مهر» با کنسرسیوم توسعه اعتماد گفت؛ کنسرسیوم مزبور پیشنهاد مشارکت را از ابتدا به ما داد و ما هم تمایل به مشارکت با آنها داشتیم، اما پس از بررسی ها به این نتیجه رسیدیم که با توجه به اینکه مخابرات را سهامی ارزنده می دانیم، بنابراین بهتر است به صورت مستقل در این معامله حضور پیدا کنیم.


ستاد اجرایی هم شاید بیاید


وی همچنین از احتمال پیوستن ستاد اجرایی فرمان امام (ره) به کنسرسیوم «مهر» سخن گفت و خاطرنشان کرد؛ ستاد اجرایی در ابتدا عضو کنسرسیوم توسعه اعتماد بوده، اما در حال حاضر گزینه پیوستن به ما را بررسی می کند، ولی این موضوع هنوز قطعی نشده است.


ظهور مهر در معامله پارسیان


به نظر می آید مهر اقتصاد ایرانیان دارد به عنوان یک کارتل اقتصادی وارد اقتصاد ایران و بازار سرمایه می شود زیرا فقط برای خرید مخابرات اشتیاق ندارد بلکه از مهر اقتصاد ایرانیان به عنوان یکی از رقبای بلوک 2/5 درصدی بانک پارسیان هم یاد می شود. جمع آوری صف های فروش مخابرات، فولاد مبارکه و گروهی دیگر از شرکت ها موجب بروز این شایعه شد که مهر به بازار برگشته است. پیش از این گفته می شد مهر در بازار کم کار شده است، اما در ظاهر مهر در غیبت چند هفته یی خود به دنبال راهکاری برای حضور مستقل در معامله مخابرات بوده است.


نوشته: سعید امیرزاده
منبع: روزنامه اعتماد


 


در این زمینه از آرشیو ایستنا :
انتشار شایعه ردصلاحیت یکی از سه خریدار مخابرات
برنامه های کنسرسیوم پیشگامان برای افزایش سودآوری مخابرات تشریح شد
صلاحیت سرمایه گذاری مهر اقتصاد ایرانیان بعنوان سومین خریدار مخابرات تایید شد
شرکت‌ها با واگذاری به شبه دولتی‌ها از چاله به چاه افتاده‌اند
صابرفیضی: بهره وری در مخابرات به سرعت رشد می کند

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.