May 15, 2010
8:38 شنبه، 25ام اردیبهشتماه 1389
کد خبر: 27338

استفاده از نرم افزارهای خارجی برای تمامی ارگانها ممنوع میشود

استفاده تمامی ارگان‌های دولتی از نرم‌افزارهای خارجی ممنوع خواهد شد.


به گزارش عصر ارتباط، محمود لیایی-  مدیرکل صنایع برق، الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت صنایع و معادن-  از مصوبه جدید کارگروه حمایت از تولید این وزارتخانه در باره محدودیت استفاده از نرم‌افزارهای سازمانی خارجی اطلاع داد و گفت: در جلسه اخیر این کارگروه مقرر شد از این پس هر گونه استفاده دستگاه‌های دولتی از نرم‌افزارهایی همچونERP، MIS و BMS که تولید داخلی نباشند ممنوع است و با تجدید نظری که در این مصوبه صورت گرفت دورزدن این قانون از طریق استفاده از پیمانکار داخلی نیز میسر نخواهد بود.


لیایی با توضیح آن‌که لیست نرم‌افزار‌هایی که مشمول محدودیت‌های قانونی می‌شوند رو به افزایش است، گفت: کارگروه حمایت از تولید طی فرآیندهای کارشناسی انجام شده به این باور رسیده که توان تولیدی لازم برای استفاده از نرم‌افزارهای داخلی وجود دارد و هرچند این قانون عطف به ماسبق نمی‌شود ولی تجربه نشان داده است بسیاری از نرم‌افزارهای گران قیمت خارجی هم در ایران موفق نبوده‌اند. او با توضیح آن‌که در مصوبه دوم در این خصوص برخی حفره‌های مصوبه اول در زمینه اجرا گرفته شده است، گفت: طبیعتا هنوز موانع استثنایی وجود دارند که به شورای اقتصاد ارجاع داده خواهند شد ولی فرآیند فعلی به گونه‌ای تنظیم شده است که نه تنها با انتخاب یک پیمانکار داخلی این قانون دور زده نمی‌شود بلکه حتی برای رسیدن به شورای اقتصاد هم مراحل دشوار و زمانبری طی خواهد شد که همچنان ارگان‌های دولتی را به استفاده گسترده‌تر از نرم‌افزارهای تولید داخل ترغیب می‌کند. ضمن آن‌که بالاخره نماینده وزارت صنایع هم در شورای اقتصاد حضور دارد و بر حسن انجام قانون نظارت می‌کند.


مدیرکل صنایع برق، الکترونیک و فناوری اطلاعات وزارت صنایع و معادن تاکید کرد گلوگاه اجرای این قانون از طریق ذی‌حسابی است و قانونا دیگر دستگاه‌های دولتی مجاز نیستند برای این نرم‌افزاری‌های سازمانی پولی به شرکت‌های خارجی پرداخت کنند.


کارگروه فعلی حمایت از تولید از ابتدای  سال 88 با دستور محمود احمدی‌نژاد تشکیل شده و نمایندگان وزرای صنایع و معادن، نیرو، کار و امور اجتماعی، بازرگانی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح  در کنار نمایندگان روسای بانک مرکزی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آن عضویت دارند. تصمیمات این شورا هم در حکم تصمیمات رییس جمهوری و هیات وزیران خواهد بود.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.