August 29, 2011
14:45 دوشنبه، 7ام شهریورماه 1390
کد خبر: 36351

با ظرفیت 120 میلیون گیگابایت بزرگترین مجموعه ذخیره اطلاعات جهان ساخته می‌شود

محققان شرکت «آی ‌بی ‌ام» دست به ساخت بزرگترین مجموعه اطلاعات جهان زده‌اند که ظرفیت ذخیره 120 پتابایت (120 میلیون گیگابایت) اطلاعات را دارد.


به گزارش ایسنا این مجموعه از 200 هزار درایو هارد دیسک تشکیل شده که با هم کار می‌کنند.


این دستگاه قرار است حدود یک تریلیون فایل را ذخیره کرده و فضای لازم را برای شبیه‌سازی‌های قویتر سیستم‌های پیچیده مانند مدل‌های هواشناسی ارائه دهد.


این سیستم پیچیده و عظیم ذخیره اطلاعات برای یک مشتری ناشناس در حال تولید است که به یک ابررایانه جدید برای شبیه‌سازی‌های دقیق پدیده جهان واقعی نیاز دارد.


محققان آی‌بی‌ام برای خنک‌سازی دستگاه باید به جای فن از واحدهای آب استفاده کنند چرا که حرارت ایجاد شده با این دستگاه با استفاده شیوه‌های معمول کاهش نمی‌یابد.


این مجموعه همچنین از یک سیستم پیچیده پشتیبانی برخوردار است که عیوب هارد دیسک را شناسایی کرده و سرعت بازسازی اطلاعات را بر اساس آن منطبق می‌کند؛ ‌به این ترتیب که هرچه تعداد عیب‌ها بیشتر باشد، بازسازی سریعتر صورت می‌گیرد.


سیستم جدید آی‌بی‌ام همچنین از یک سیستم جدید فایل استفاده می‌کند که قابلیت ثبت فایل‌ها را در چندین دیسک دارد تا بخش‌های مختلف فایل را بتوان در یک زمان خوانده و ثبت کرد.


این شرکت برای دستیابی به سرعت بالا و استفاده از چندین درایو در یک زمان باید بر پیشرفت برنامه‌هایی مانند بازیابی و سیستم فایل جدید تکیه کند.


مجموعه‌های این چنینی را می‌توان برای تمام انواع کارهای با شدت بالا به خصوص کار با داده‌های سنگین مانند هواشناسی و نظارت بر لرزه‌نگاری مورد استفاده قرار داد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.