February 2, 2012
10:49 پنجشنبه، 13ام بهمنماه 1390
کد خبر: 39834

رشد کند بازار جهانی پردازنده‌ها


افزایش استفاده از لوازم دیجیتال شخصی در سطح جهان باعث شده است تا صنعت پردازنده‌های نیمه‌رسانا هم رونق قابل توجهی پیدا کند.


به گزارش دنیای اقتصاد با این حال اما نابسامانی‌ها و بحران‌های اقتصادی اخیر حتی این صنعت را هم تحت تاثیر خودش قرار داده است تا جایی که کارشناسان اعلام کرده‌اند که موجودی پردازنده‌های نیمه‌رسانا در انبارهای شرکت‌های تولیدکننده جوابگوی نیاز و تقاضای بازار رو به رشد این صنعت نیست و به همین دلیل هم انتظار می‌رود سال 2012 برای سازندگان انواع چیپ و پردازنده سال کند و نه‌چندان پررونقی باشد.
با این اوصاف است که جدیدترین گزارش تحقیقاتی موسسه iSuppli در این زمینه نشان می‌دهد که بازار جهانی پردازنده‌ها و چیپ‌های نیمه‌رسانا که این روزها در تمام دستگاه‌های دیجیتال شخصی به‌کار می‌روند، در سال 2012 روند رشد کندی را تجربه خواهد کرد. تحلیل‌گران این موسسه تحقیقاتی پیش‌بینی کرده‌اند که درآمد جهانی صنعت پردازنده‌های نیمه رسانا تا پایان سال 2012 به 2/323 میلیارد دلار برسد که این رقم در مقایسه با سال 2011 رشد 3/3 درصدی خواهد داشت. درآمد جهانی این صنعت تا پایان سال 2011 برابر 8/312 میلیارد دلار بوده است.
در حالی که رشد این صنعت در سال 2012 کمی بیشتر از رشد 25/1 درصدی این صنعت در سال 2011 خواهد بود، اما تصویر کلی این صنعت در سال 2012 چندان روشن نیست. این کمبود میزان تولیدات در مقایسه با افزایش تقاضای بازار در بازارهای پیشرفته‌ای مانند ایالات متحده آمریکا بیشتر دیده و حس می‌شود. با این اوصاف کارشناسان انتظار دارند این بازار در سال 2013 یکبار دیگر روند رشد را از سر بگیرد. با این سناریو کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند که صنعت پردازنده‌های نیمه رسانا در فاصله سال‌های 2013 تا 2015 با متوسط نرخ رشد 6/6 تا 9/7 درصدی رشد پیدا کند و در نهایت درآمد جهانی این صنعت تا پایان سال 2015 به 7/397 میلیارد دلار برسد.
«لن جیلینک» یکی از کارشناسان iSuppli در این مورد می‌گوید: «بیشترین عملکرد ضعیف این صنعت در سال 2011 و به دنبال سیل تایلند و صدمات زیادی که به صنعت ذخیره‌سازی و سخت‌افزارهای آن خورد، اتفاق افتاده است. با این حال اما از آنجایی که میزان تقاضای بازار در کشورهایی مانند آمریکا، کشورهای اروپایی، ژاپن و چین بیشتر از کشورهای دیگر است، میزان کمبود این تولیدات در بازار این کشورها بیشتر مشهود است. با این همه اما رشد تقاضا و افزایش نیاز بازار برای این محصولات امید برای رشد سریع و دوباره صنعت پردازنده‌های نیمه رسانا را از بین نمی‌برد.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.