February 20, 2012
14:41 دوشنبه، 1ام اسفندماه 1390
کد خبر: 40182

مدیرعامل اپل در جدیدترین مصاحبه‌اش گفت: اپل در زندگی مردم نفوذ کرده است

ترجمه ندا لهردی – دنیای اقتصاد : از زمانی که «تیم کوک» به جای استیو جابز روی صندلی مدیریت اپل نشست، بسیاری این سوال را در ذهنشان دارند که آیا او می‌تواند روند موفقیت اپل را ادامه دهد یا نه؟ با این همه اما شاید اعتماد ما و خیلی از طرفداران اپل به انتخاب جابز به عنوان جانشینش، باعث می‌شود که همچنان به آینده اپل امیدوار باشیم.

کوک هفته گذشته با شرکت در کنفرانس اینترنت و تکنولوژی که توسط شرکت تحقیقات مالی و سرمایه‌گذاری Goldman Sachs برگزار شده بود و البته مصاحبه با یکی از کارشناسان این شرکت در حاشیه این کنفرانس سعی دارد استراتژی‌های آینده اپل را تشریح کند. او در این مصاحبه درباره همه چیز از شرایط کار در کارخانه‌های تولیدی اپل در چین گرفته تا فرهنگ و آداب و رسوم اپل صحبت کرده است. این مصاحبه را در زیر می‌خوانید:
درباره شرایط کار در کارخانه‌های تولیدی‌تان در چین مانند فاکسکان چه فکر می‌کنید؟
اولین چیزی که باید بگویم این است که شرایط کار در اپل و مجموعه‌های وابسته آن کاملا جدی و سخت است. این شرایط برای همه کارکنان اپل در اروپا، آسیا و حتی آمریکا هم یکسان است. تک تک کارکنان برای ما اهمیت دارند.
خود من در سال‌های زیاد در کارخانه‌های مختلفی مانند Alabama و Virginia کار کرده‌ام و همیشه یک مدیر نبوده‌ام. ما سعی داریم به صورت منظم از کارخانه‌هایمان بازدید کنیم و از نزدیک با فرآیند تولید ارتباط داشته باشیم تا شرایط کار کارکنانمان را بهتر درک کنیم.
به عقیده ما هر کارگر حق دارد در یک محیط کاری مناسب و امن کار کند؛ جایی که بتواند درآمد کافی داشته باشد و آزادانه اعتراضش را بگوید. از طرفی ما به آموزش اهمیت زیادی می‌دهیم و سعی داریم با برگزاری کلاس‌های رایگان مهارت و تخصص کارگران را افزایش بدهیم. در حال حاضر بیش از 60 هزار نفر از کارگران خطوط تولیدی ما در کشورهای مختلف در این کلاس‌ها رایگان شرکت می‌کنند. این کلاس‌های برای بعضی‌ها آنقدر جدی هست که حتی آنها را ادامه می‌دهند و مدرک‌های معتبری هم می‌گیرند. از طرفی معتقدیم که استفاده از نیروی کاری کم سن و سال بسیار زشت و دور از انسانیت است، اما می‌دانیم که تعداد کمی از این نیروهای کار در بعضی از کارخانه‌های ما مشغول به کارند. این موضوع برای ما ناراحت کننده و مهم است. به همین دلیل سعی داریم تا حد امکان از ورود این نیروها به چرخه تولیدی‌مان جلوگیری کنیم. حالا ما عضو بنیاد جهانی کار سالم هستیم و شرایط کار در بخش‌های تولیدی ما مرتبا از طرف بازرسان و کارشناسان این بنیاد مورد بررسی قرار می‌گیرد.
آیا فکر می‌کنید iPhone هنوز فرصت‌هایی برای رشد دارد؟
بله. 37 میلیون گوشی iPhone فروخته شده در فصل گذشته، رقم بزرگی است. این رقم حتی 17 میلیون دستگاه بیشتر از چیزی است که ما برای فروش این گوشی در فصل چهارم سال 2011 پیش‌بینی کرده بودیم، اما من نگاه متفاوتی به این اعداد و ارقام دارم. 37 میلیون دستگاه برای یک فصل یعنی حدود 24 درصد از سهم بازار موبایل‌های هوشمند در این فصل و در واقع اینکه سه خریدار از هر چهار خریدار یک گوشی دیگری به جز iPhone می‌خرد. این میزان اما کمتر از 9 درصد از بازار موبایل‌های هوشمند است. به این ترتیب در واقع 9 نفر از هر ده نفر گوشی دیگری به جز iPhone می‌خرند. این در حالی است که کارشناسان انتظار دارند میزان صادرات موبایل‌های هوشمند تا سال 2015 به یک میلیارد دستگاه برسد و این یعنی یک فرصت بسیار بزرگ که شاید این عددها در برابر آن چیزی نباشند.
نظر شما درباره تولید iPhone ارزان قیمت و حضور در بازار کشورهای در حال توسعه چیست؟
هرکسی در هر کشوری بهترین محصول را می‌خواهد. چنین افرادی به دنبال نسخه ارزان قیمت از بهترین محصول مورد نظرشان نیستند، آنها فقط محصولی را که بهترین است می‌خواهند. بازار کشورهای در حال توسعه با تمام مشکلات چرخه توزیع و عرضه در آنها، فرصت خوبی برای گسترش بازار ما هستند. همان‌طور که گفتم صادرات موبایل‌های هوشمند تا سال 2015 به یک میلیارد دستگاه می‌رسد که پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد حدود 25 درصد از این میزان را بازار دو کشور چین و برزیل در اختیار خواهند داشت. به همین دلیل ما روی بازار چین تمرکز کرده‌ایم و درآمد ما از فروش محصولاتمان در این کشور در سال گذشته میلادی به 13 میلیارد دلار رسیده است. اگر چه بعضی از همکاران با من درباره این موضوع توافق ندارند اما فکر می‌کنم یک اتحاد سلیقه‌ای میان کاربران مختلف دنیا بر سر محصول با کیفیت و خوب وجود دارد.
درباره حضور iPod و Mac در بازارهای نوظهور بگویید.
وقتی اپل iPod را در سال 2001 و بعد از آن فروشگاه موسیقی iTunes را معرفی کرد و دسترسی کاربران ویندوز (که اغلب در کشورهای در حال توسعه هستند) را هم امکان پذیر کرد، یک هاله نور برای Mac به وجود آمد. حالا 23 فصل متوالی برابر با شش سال است که بازار Mac رشدی بیش از پیش‌بینی‌های ما دارد. در آن زمان iPod و Mac بیشتر در بازار کشورهای توسعه یافته مانند آمریکا، اروپای غربی، ژاپن، استرالیا و کانادا با استقبال کاربران مواجه شد و کاربران اروپای شرقی، خاورمیانه، آفریقا و بخش‌هایی از آسیا چندان از آنها استقبال نکردند. اما حالا همه چیز تغییر کرده است. معرفی و عرضه iPhone باعث شد که برند اپل برای میلیون‌ها نفری که تا قبل از آن نام اپل را هم نشنیده بودند، معرفی و شناخته شود. شاید آشنایی بعضی از کاربران با iPod، Mac و دیگر محصولات اپل به بعد از معرفی iPhone مربوط شود.
تقاضا برای iPad چطور است؟
فروش 55 میلیون دستگاهی چیزی است که هیچ کس حدسش را هم نمی‌زد؛ حتی خود ما. فروش 55 میلیون دستگاه کامپیوتر Mac برای ما 22 سال طول کشید. 5 سال زمان برد تا بتوانیم 22 میلیون دستگاه iPod بفروشیم و حدود 3 سال برای فروش میلیون‌ها دستگاه iPhone وقت گذاشتیم. به نظر من چیزی که اهمیت دارد این است که چرا iPad چنین فروشی را تنها در طول دو سال داشته است. خب، این محصول کاملا افسانه‌ای است. سرعت هماهنگی با تکنولوژی‌های جدید و به روز شدن و تبدیل به iPad2 می‌تواند نظر طرفداران تکنولوژی را به خودش جلب کند. این همان چیزی است که این روزها بسیاری از کاربران به دنبال آن هستند. در حال حاضر هفده هزار برنامه کاربردی و اپلیکیشن برای iPad وجود دارد و این موضوع جالب توجهی است. با این همه به نظر من مهم‌ترین دلیل موفقیت آن این است که iPad بر شانه‌های تمام محصولات قبل از خودش ایستاده است. حالا دیگر همه می‌دانند که چطور با دستگاه‌های تمام لمسی کار کنند و از فروشگاه‌های آنلاین برنامه‌های کاربردی مورد نظرشان را تهیه کنند. من یک iPad را به مادرم دادم و او کاملا می‌دانست با آن چطور کار کند و می‌گفت که این را تنها با تماشای آگهی‌های تبلیغاتی iPad یاد گرفته است. خود من این روزها حدود 80 یا 90 درصد از کارهایم را با iPad انجام می‌دهم. من و همه همکارانم در اپل از روز اول عرضه iPad می‌دانستیم که بازار تبلت‌ها در آینده نزدیک بسیار بزرگ‌تر از بازار کامپیوترهای شخصی خواهد شد. این به معنای مرگ کامپیوترهای شخصی نیست. من Mac را دوست دارم و فکر می‌کنم هنوز هم می‌تواند رشد کند.
آیا به آینده Apple TV امیدوار هستید؟
این محصول واقعا جالب است و من بدون آن نمی‌توانم زندگی کنم. اگر Apple TV ندارید پیشنهاد می‌کنم بروید و همین حالا یکی از آن بخرید و از آن لذت ببرید. با این حال ما سال گذشته تنها 3 میلیون دستگاه از آن فروختیم. تنها در فصل چهارم 4/1 میلیون دستگاه Apple TV فروخته شده است. این ناامید کننده است، اما دلیل اصلی این اتفاق آن است که این دستگاه یک سرگرمی است. البته دلیل اینکه آن را به عنوان یک سرگرمی معرفی کردیم این بود که نمی‌خواستیم این تفکر را به وجود بیاوریم که Apple TV تجارتی به بزرگی و اهمیت تجارت محصولات دیگرمان دارد. اما هر کسی که مانند من از این دستگاه استفاده کرده باشد به خوبی می‌داند که Apple TV چیزی بیش از سرگرمی را در خودش دارد.
در آخر کمی درباره فرهنگ و استراتژی اپل بگویید.
اپل یک شرکت منحصر به فرد است، یک فرهنگ منحصر به فرد که نمی‌توان آن را تکرار کرد. نمی‌خواهم بیهوده تعریف کنم، چون به چیزی که می‌گویم عمیقا اعتقاد دارم. در طول سال‌های متمادی استیو به همه ما یاد داد که این شرکت باید همیشه محصولات بزرگ و متفاوتی را تولید کند و اینکه ما باید روی این محصولات خاص متمرکز بمانیم تا اینکه بخواهیم محصولات مختلف و زیادی تولید کنیم. به همین دلیل باید همیشه در بخشی از بازار حضور داشته باشیم که بتوانیم از طریق آن تاثیر مهمی بر زندگی روزمره افراد جامعه داشته باشیم. ما سعی داریم بهترین کاری را که می‌توانیم، انجام بدهیم. هیچ چیزی بهتر از آن نیست که در خیابان می‌بینی کسی در حال حرف زدن با گوشی iPhone است یا در باشگاه بدنسازی در حال ورزش با iPod موسیقی گوش می‌کند یا در یک کافه در حالی قهوه عصرانه‌اش را می‌نوشد که با iPad کار می‌کند. ما توانسته‌ایم به زندگی روزمره مردم نفوذ کنیم. با این حال نمی‌خواهیم به موفقیت‌های گذشته قانع باشیم. فکر می‌کنم با کمک این پشتوانه خوب باید خودمان را بالا بکشیم. این چیزهایی است که درباره آینده اپل در ذهنم دارم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.