March 12, 2012
18:25 دوشنبه، 22ام اسفندماه 1390
کد خبر: 40588

افزایش 10برابری ترافیک باندپهن موبایل/ اینترنت خانگی حذف می‌شود

شبکه نسل چهارم موبایل تا پایان سال 2012 در بسیاری از کشورهای اروپا فعالیت تجاری خود را آغاز می کند از این رو، یک روزنامه ایتالیایی مصاحبه ای را با رئیس و مدیرکل شرکت اریکسون در منطقه مدیترانه انجام داده است.


به گزارش خبرگزاری مهر، “تکامل بلند مدت” (LTE) نسل چهارم شبکه های موبایل قادر است اطلاعات را با سرعت 100 مگابیت برثانیه یعنی 5 برابر سرعت یک ADSL خانگی با سرعت 20 مگابیت برثانیه انتقال دهد.


شرکت سوئدی اریکسون بخش وسیعی از سیستمهای LTE موجود امروز را ارائه می کند و از مجموع 325 میلیون کاربر شبکه نسل چهارم در سراسر دنیا 215 میلیون کاربر را پوشش می دهد.


به همین منظور روزنامه لاستمپا مصاحبه ای را “نونتزیو میرتیلو”، رئیس و مدیرکل اریکسون در منطقه مدیترانه را انجام داده است که در ادامه می خوانید:
به اعتقاد شما نسل چهارم از چه زمانی وارد اروپا می شود؟
 
این استاندارد درحال حاضر وجود دارد، اما چیزی که درحال حاضر کمبود آن احساس می شود عرضه تجاری همه گیر آن است. مطمئن هستیم که آینده برای LTE است اما بدیهی است که تنها با بهبود سرعت شبکه های موجود نمی توان به آن رسید.
بلکه برای عرضه یک فناوری نو به مشتریان به زنجیره ای نیاز است که تمام بخشها شامل زیرساختها، نرم افزار، خدمات و … را در بر گیرد. ما در میان معدود تولیدکنندگانی هستیم که بسته های کاملی را برای تمام شبکه ها عرضه می کنیم اما بی شک تکاملهای فناورانه همیشه به سرمایه گذاریهای جدید نیاز دارند. اریکسون در سال 2011 از 32 درصد سال قبل از آن به 38 درصد از بازار جهانی زیرساختهای شبکه های موبایل نسلهای دوم، سوم و چهارم دست یافت.
 
و در مورد دستگاهها… نوکیا، “ال. جی” و اکنون “اپل نسخه هایی از تلفنهای همراه هوشمند خود را با حمایت LTE برای بازار آمریکا ارائه کرده اند و در اروپا تنها از فناوریهای نسل سوم استفاده می کند. اگر تلفنهای همراه هوشمند و تبلتهای LTE به بازار اروپا نیز راه یابند آیا می توانند راه را به سوی قبول این زیرساختها باز کنند؟
 
زمانی که شبکه Umts راه اندازی شد، سالها زمان نیاز بود که به یک سطح اقتصادی قابل قبول برسد. اما درباره شبکه LTE احتمالاً تنها به یک سال زمان نیاز خواهد بود چون امروزه دستگاهها بسیار چندگانه و متنوع شده اند و با قیمتهای مناسبی عرضه می شوند. اکنون همه چیز وجود دارد: فناوری، پایانه ها، بسته های تشویقی… اما برای عبور از نسل سوم و رسیدن به نسل چهارم باید یک سری گامهای میانی را برداشت.




رشد ترافیک جهانی اطلاعات و صدا در شبکه های موبایل از سه ماهه نخست سال 2007 تا سه ماهه پایانی سال 2011 برپایه تحقیقات اریکسون
 
آیا نسل سوم همانطور که امروز آن را می شناسیم به پایان خود نزدیک شده است؟
 
خیر. هنوز مرزهای وسیعی برای رشد این شبکه وجود دارد. نسل سوم کنونی سریعتر، گسترده تر و معتبرتر خواهد شد. اپراتورها درحال مدرنیزه کردن شبکه های خود هستند تا بتوانند سرعت 42 مگابیت بر ثانیه را ارائه کنند و تا دستیابی به این سرعت زمان زیادی نمانده است. سپس LTE خواهد رسید و احتمالا تا پایان امسال در اروپا اولین عرضه های تجاری آن آغاز خواهد شد.
 
چرا نسل چهارم را “تکامل بلند مدت” می نامند؟
 
10 سال قبل زمانی که این شبکه قطعی شد به نظر می رسید که استانداردی برای آینده باشد اما در واقع، این تکامل بسیار سریعتر از آنچه که در آن زمان تصور می شد از راه رسید.
 
چگونه است که در آمریکا شبکه تلفن همراه همانند شبکه موبایل اروپا چندان پیشرفته نیست اما LTE در این کشور سریعتر از اروپا رواج یافته است؟
 
به دلیل اینکه زمانی اروپا با Tacs در دهه 90 و بعد با Gsm در شبکه های موبایل پیشگام بود، اما زمانی که آمریکاییها تصمیم گرفتند از چه استانداردهایی استفاده کنند تمام اپراتورها به سرعت این استانداردها توسعه دادند. سپس با رشد تبلتها و تلفنهای همراه هوشمند این کشور در عمل 2 سال از سایر کشورها جلوتر رفت.
 
آیا توسعه LTE به معنی پایان ADSL است؟
 
هنوز بازارهایی وجود دارند که در آنها LTE اتصالات ADSL را نابود نکرده اند و بعضی دیگر از بازارها موفق به انجام آن شده اند. در اینجا یک مسئله حتمی وجود دارد: تلفنهای همراه هوشمند و تبلتها پیشروان این تکامل هستند و ماهیت آنها اتصال در حرکت است. ما در سال 2011 یک میلیارد کاربر باند پهن موبایل داشتیم که این رقم در سال 2016 به 5 میلیارد خواهد رسید. بنابراین تا پایان این سال ترافیک اطلاعات در شبکه های موبایل به 10 برابر میزان فعلی خواهد رسید و ما از هم اکنون برای آن آماده ایم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.