May 14, 2012
8:30 دوشنبه، 25ام اردیبهشتماه 1391
کد خبر: 41909

گرم شدن بازار رقابت کیف پول دیجیتال، با ورود ویزا و مسترکارت

طی چند روز گذشته دو بازیگر بسیار مهم صنعت کارت اعتباری (ویزا و مسترکارت) سرویس کیف پول دیجیتال آنلاین خود را راه اندازی کردند. سرویس ویزا با نام V‪.‬me و سرویس مسترکارت با نام PayPass شناخته می شود. هر دو ابداعاتی بسیار شبیه هم هستند که دو شرکت برای رقابت بیشتر در جذب مشتریان تراکنش مالی و نقل و انتقالات دیجیتال، سرو صدای زیادی درباره آنها راه انداخته اند.


 


نارنجی نوشت: اول بگذارید دقیق تر صحبت کنیم: کیف پول دیجیتال یا Digital Wallt، الزاما همان کیف پول موبایل یا mobile Wallet نیست که چندی است مطرح شده است. بلکه سرویس کیف پول دیجیتال می تواند در بر گیرنده اپلیکیشن های موبایل، یا پرداخت های آنلاین باشد. علاوه بر این ورود چنین شرکت های صاحب نامی به این عرصه، هرچند که نوید دهنده پیشرفت فوق العاده این صنعت است. به همان میزان هم می تواند برای استارت آپ و شرکت های تازه کاری چون PayPal و Square سنگین تمام شود.


در ادامه مطلب نگاهی خواهیم داشت به جزئیات سرویس های ارائه شده توسط این دو غول صنعت کارت اعتباری، و به مقایسه آنها خواهیم پرداخت.


Visa V.me
سرویس پرداخت دیجیتال V‪.‬me شرکت ویزا قصد دارد که خرید آنلاین را تا حد ممکن برای مشتریان آسان تر کند و آنها بتوانند از طریق وب، موبایل یا تبلت به راحتی کار خود را پیش ببرند. این سرویس به شکل موثر و کارایی، یک کیف پول دیجیتال است که نه تنها می تواند اطلاعات ویزا کارت شما را در خود نگه دارد، بلکه می توانید اطلاعات مستر کارت، امریکن اکسپرس یا دیسکاور کارت های خود را هم درون آن ذخیره و استفاده کنید.


هنگامی که شما وارد سایت فروشگاهی می شوید که از این سرویس پشتیبانی می کند، به جای اینکه اطلاعات و مشخصات پرداخت خود را دستی وارد کنید، تنها کافی است که ایمیل و رمزعبور حساب V‪.‬me خود را در محل مربوطه تایپ کنید. با این کار فروشنده باز هم پول پرداخت شما را از طریق شبکه ویزا دریافت می کند، اما دیگر شماره ۱۶ رقمی کارت شما در سایت وی ثبت نمی گردد. با این کار، یک لایه دیگر به امنیت تراکنش های مالی اضافه خواهد شد.


ویزا قصد دارد در آینده پرداخت موبایلی را هم به سرویس خود اضافه کند، تا مشتریان به راحتی و با استفاده از امکاناتی چون NFC یا کدهای QR و دیگر تکنولوژی های ممکن، برای پرداخت وجه خرید فقط تلفن خود را به دستگاه امنی که به جای POS قرار می گیرد، نزدیک کنند. یا اینکه کد QR مربوطه را اسکن کنند.


در هفته گذشته ویزا در راه تبدیل این سرویس به واقعیت، اولین قدم مهم را برداشت. این شرکت نسخه بتای V‪.‬me را با همکاری دو فروشگاه Buy‪.‬com و PacSun‪.‬com راه اندازی کرده و بخش پشتیبانی این سرویس را هم به سایت خود اضافه نموده است. هم اکنون نشانه پذیرش حساب های V‪.‬me در صفحه لاگین و پرداخت هر دو سایت قابل مشاهده است.


ویزا می گوید فعلا تمام تمرکز خود را بر پیاده سازی کامل این سرویس در آمریکا گذاشته است و پس از آن سراغ دیگر نقاط دنیا خواهد رفت. به گفته ویزا، طی ماه های آینده می توانید شاهد گسترش این سرویس در دیگر سایت های تجارت الکترونیک باشید.


MasterCard PayPass Wallet Services
مستر کارت هم برای عقب نماندن از موج جدید تراکنش های مالی، هفته گذشته سرویس کیف پول دیجیتال ویژه خود را با نام PayPass Wallet رونمایی کرد. کیف پول پی پس در حقیقت بخشی از برند PayPass مستر کارت است. با این کیف پول دیجیتال می توانید پرداخت های تان را با تپ کردن از طریق NFC و دیگر روش های نوین انجام دهید. این سرویس با تلفن های مجهز به PayPass و NFC، کارت ها، تگ های موبایل و… در ۴۴۱هزار محل در سراسر دنیا قابل استفاده است. اطلاعاتی که در کیف پول دیجیتال شما برای خرید آنلاین ذخیره شده اند، می توانند برای پرداخت های tap‪-‬and‪-‬go بر روی تلفن های مجهز به NFC و اپلیکیشن های موبایل مورد استفاده قرار گیرند.


همانند V‪.‬me، کیف پول PayPass مستر کارت یک سیستم باز است و به خریداران اجازه می دهد که دیگر کارتهای ویزا، امریکن اکسپرس و دیسکاور کارت را هم به کیف پول دیجیتال خود اضافه کنند. علاوه بر این پی پس اطلاعات خرید شما را برای کنترل آنلاین سریع تر، درون یک فایل نگهداری می کند.


از همکاران تجاری بلند آوازه مسترکارت در شروع این پروژه، می توان به امریکن ایرلاینز و بارنز اند نوبل اشاره کرد. هر دوی این فروشنده ها دکمه پرداخت آنلاین PayPass را به سایت خود افزوده اند و امریکن ایرلاینز یک قدم فراتر رفته و کیف پول PayPass را به اپلیکیشن موبایل خود هم افزوده است.


از دیگر شرکت هایی که به این سیستم پیوسته اند می توان به Jagex و JB Hi‪-‬Fi و MLB Advanced و Newegg و Runningshoes اشاره کرد. همچنین تعداد زیادی بانک هم به پشتیبانی از سرویس جدید مسترکارت می پردازند: Banesto، بانک مونترال، ICBA، مترو بانک و بانک ملی کانادا‪.‬ این سرویس قرار است از فصل سوم ۲۰۱۲ در آمریکا، کانادا، انگلستان و استرالیا راه اندازی شود.


و در آخر، PayPass مسترکارت در آینده نزدیک بر روی اپلیکیشن موبایل و با امکان استفاده از دستگاه های جایگزین POS هم قابل استفاده خواهد بود. Ed Olebe از معاونان ارشد مستر کارت می گوید: «این سرویس ابداعی جدید، راه حل های فراوانی را برای دسترسی به کیف پول پیش روی کاربران و شرکت ها خواهد گذاشت. آنها می توانند از کیف پول دیجیتال مستر کارت استفاده کنند یا اینکه کیف پولی با برند خودشان داشته باشند و حتی این امکان را دارند که سیستم کیف پول دیجیتال خودشان را به شبکه PayPass ما متصل کنند.»


دارندگان تلفن های مجهز به NFC می توانند همانند قبل از امکان تپ برای پرداخت استفاده کنند. و به زودی دارندگان تلفن های بدون NFC هم می توانند از مزایای پلتفرم PayPass بهره ببرند.


همه راه حل های دو شرکت عظیم کارت اعتباری، قابل توجه هستند، اما نکته اینجا است که فقط این دو، رقیب یکدیگر در عرصه جدید نیستند. در کنار استارت آپ هایی مانند Square و PayPal، گوگل هم چندی است که سرویس پرداخت موبایلی و کیف پول موبایل خود با نام گوگل والت را عرضه کرده است و اپراتورهای مختلفی در آمریکا از پرداخت موبایلی تحت این سرویس پشتیبانی می کنند.


در کنار مستر کارت و ویزا، یکی دیگر از بازیگران مهم این عرصه، امریکن اکسپرس است. این شرکت هم چندی قبل پلتفرم اختصاصی خود با نام Serve را برای پرداخت آنلاین معرفی کرد. امریکن اکسپرس نه تنها بر روی شیوه هایی برای پرداخت های آنلاین و پرداخت به فروشندگان کار می کند، بلکه دنبال راه حل هایی برای پرداخت های نظیر به نظیر و میان اشخاص است.


هنوز زود است که سرویس برتر و مناسب تر را در این میان انتخاب کرد و باید اجازه داد این پلتفرم ها تکامل یافته و در عمل بیشتر خود را نشان دهند. اما به هر حال آینده می تواند در دستان سیستم های پرداخت دیجیتال باشد و شاید زمانی برسد که دیگر حضور فیزیکی پول را در مبادلات نبینیم.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.