June 9, 2012
16:21 شنبه، 20ام خردادماه 1391
کد خبر: 42448

مالک حقیقی عنوان پدر اینترنت کیست؟

چندین دهه پیش از اینکه فکر وجود شبکه اینترنت به ذهن کسی خطور کند،‌ دانشمندی در دهه 1930 پیشنهاد ترکیب اتصال تلفن و تلویزیون را داده بود،‌ پیشنهادی که شاید بتوان آن را به عنوان یکی از اولین طرحهای ساخت اینترنت برشمرد.


مالک حقیقی عنوان


به گزارش همشهری در شرایطی که انسانها امروزه به سختی می‌توانند جهان بدون اینترنت را به یاد آورده و یا حتی تصور کنند،‌ این مفهوم در سال 1934 زمانی که “پاول اوتلت” پیشنهاد ساخت ابربزرگراه‌های اطلاعاتی را داد،‌ چیزی فراتر از یک تصور نبود.


“اوتلت” دانشمندی بلژیکی و فردی که امروزه به عنوان “پدر علوم اطلاعات” شناخته می‌شود،‌ چندین دهه پیش از به وجود آمدن آی‌پد،‌ کیندل و یا حتی نمایشگرها طرحی را برای ترکیب تلویزیون و تلفن ارائه کرده بود که بتوان از طریق آن اطلاعات به دست آمده از مطالعات منتشر شده را ارسال کرده و توسعه داد.


اینترنت


وی در طرح خود که “Treaties on Documentation” نام دارد به ابزاری اشاره کرده که در دوران پس از او رایانه نام گرفته است،‌وی در طرحش نوشته” اینجا فضای کاری دیگر به محلی مملو از کتابها تبدیل نخواهد شد،‌بلکه نمایشگری به همراه اتصال تلفن وجود خواهد داشت و با استفاده از آنها پاسخ سوالی که توسط تلفن مطرح شده از روی صفحات کتابها بر روی نمایشگر نمایش داده خواهد شد.


وی در توسعه ایده‌اش فراتر رفته و پیشنهاد می‌دهد نمایشگرهای مجزا می‌توانند همزمان چند کتاب متفاوت را به نمایش بگذارند،‌ شیوه‌ای عملی برای بازکردن چندین مرورگر (به اصطلاح امروز) به صورت همزمان. وی طرح ابداعی خود را کتابهای تلویزیونی نامیده است.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.