June 20, 2012
18:37 چهارشنبه، 31ام خردادماه 1391
کد خبر: 42729

پیشنهادهای ایرانسل برای مواجهه با شرایط بحران در مواقع بروز حوادث غیرمترفبه

دومین کنفرانس ملی مدیریت بحران با محوریت نقش فن‌آوری‌های نوین در کاهش آسیب‌پذیری ناشی از حوادث غیرمترقبه برگزار شد.


به گزارش ایسنا در این کنفرانس فارسی‌نژاد – دبیر کارگروه فن‌آوری اطلاعات مدیریت بحران، میررفیعی – رییس کارگروه، اکبرپور – معاون مدیریت آمادگی بحران و دو تن از نمایندگان شرکت مخابرات ایران و استان تهران و مدیران ایرانسل صحبت کردند.


پیشنهادهای ایرانسل برای مواجهه با شرایط بحران


برقرای ارتباط درجریان وقوع حوادث همواره یکی از مهمترین موارد مورد توجه مدیران بود که در دومین کنفرانس ملی مدیریت بحران، در قالب کارگاهی با عنوان نقش حاکمیتی وزارت ارتباطات و فنآوری اطلاعات در کاهش آسیب‌پذیری ناشی از حوادث غیرمترقبه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.


با توجه به اینکه ایران مقام سوم ازنظرتعداد آسیب دیدگان بلایای طبیعی را بعد ازکشورهای هند و چین به خود اختصاص داده و با یادآوری این نکته که از مجموع 40 نوع بلای طبیعی شناخته شده، 31 بلا در ایران اتفاق می افتد، می توان ایران را یکی از بلاخیز ترین کشورهای جهان لقب داد.


در این کارگاه تخصصی نمایندگان اپراتورهای فعال در کشور به ارائه دستاوردهای ارتباطی خود در زمان بروز حوادث غیرمترقبه پرداختند.


پیشنهادهای ایرانسل برای مواجهه با شرایط بحران


استفاده از تکنولوژی Mss Poll، افزونگی HLR و STP، استفاده از رومینگ بین‌المللی و نیز استفاده از وایمکس ایرانسل به عنوان نمونه راهکارهای مورد استفاده در شرایط بحران از سوی کارشناسان شرکت ایرانسل مطرح و عنوان شد که در شبکه اپراتور دوم اگر مشترکین ساکن در یک شهر خاص به واسطه بروز حادثه‌ای مجبور به انتقال به یک شهر دیگر بشوند، امکان مدیریت ترافیک به صورت آنی وجود دارد و با توزیع پذیری یکنواخت ظرفیت امکان تماس برای همه مشترکین فراهم می‌شود. یکی دیگر از مواردی که در شرایط بحران می‌تواند امکان تداوم ارتباطات مشترکین را فراهم کند استفاده از رومینگ است، با این تفاوت که این رومینگ می‌تواند در فضای داخلی نیزمورد استفاده قرار بگیرد.


رضا ماسوریان – مدیر رومینگ ایرانسل – در این باره گفت: لزوم ایجاد رومینگ داخلی بهره‌مندی از زیرساخت‌های گسترده است که با ایجاد این زیرساختها می‌توان زمینه رومینگ ایرانسل با دیگر اپراتورهای همراه اول و تالیا را فراهم کرد.


وی درخصوص رومینگ بین‌المللی نیز خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه اپراتور همراه دوم با ماهواره ثریا رومینگ بین‌المللی دارد، در شرایط بحران می‌توانیم به خوبی از این امکان ارتباطی استفاده کنیم.


استفاده از وایمکس ایرانسل نیز یکی دیگر از مواردی بود که در این کارگاه تخصصی مورد بحث قرار گرفت.


مرادی – مدیر فنی شبکه وایمکس ایرانسل – با اشاره به اینکه با استفاده ازسایت‌های سیار که هریک در محدوده‌ای 2 کیلومتری 600 مشترک را تحت پوشش قرار می دهند و توزیع مودم‌های Wifi، امکان برقراری ارتباطات ضروری را از طریق اسمارت فون‌ها و هندست‌های مختلف نیز فراهم کرد.


وی اضافه کرد: علاوه براین می توان تلفن‌های ثابت مشترکین را نیز به مودم‌های وایمکس مجهز کرد تا در زمان بروز حوادث غیر مترقبه امکان استفاده از Voip وجود داشته باشد.


باقر صمدی – مدیر ارشد بازاریابی تجاری ایرانسل – نیز با اشاره به اینکه امکان برقراری ارتباط بین مدیران ستادهای مدیریت بحران در قالب سامانه مجازی ارتباطات انسانی ایرانسل فراهم می شود، تاکید کرد: ایرانسل این امکان را فراهم کرده تا با توزیع سیم کارت‌هایی با شماره‌های کوتاه امکان برقراری تماس اعضای این ستادها به راحتی فراهم شود.


شبکه امن داده همراه، پیام تجاری انبوه و امکان ارائه خدمات بر اساس محل از دیگر مواردی بود که مدیرارشد بازاریابی تجاری ایرانسل بر استفاده از آنها در شرایط بحرانی تاکید کرد.


مدیریت تماس‌ها مورد توجه شرکت مخابرات


کارشناسان مخابرات استان تهران که به نمایندگی از شرکت مخابرات ایران در این کارگاه تخصصی حضور یافتند یکی ازمهمترین وطایف شرکت مخابرات را مدیریت حجم بالای تماس‌های صورت گرفته در شرایط بحران عنوان کردند تا تمامی افراد بتوانند از امکان برقرار ارتباط آسان بهره مند شوند. شبکه سوئیچ مخابرات شامل مراکز شهری، بین شهری، بین الملل، سیار و سیگنالینگ است که می توانند در زمان بروز حوادث به عنوان جایگزین یکدیگر مورد استفاده قرار بگیرند.


نقش حیاتی اطلاعات درمدیریت بحران و امکان بهره مندی ازمراکز داده جانشین ازدیگرمواردی بود که در کناراستفاده از سیستم های مخابراتی بی سیم، با سیم، ماهواره ای و اینترنتی به صورت جایگزین مورد توجه کارشناسان شرکت مخابرات استان تهران قرار گرفت.


خدمات رایتل در شرایط بحران


فیضی‌زاده – کارشناس شرکت رایتل – از دیگر کارشناسان این کارگاه تخصصی بود که به ارائه دستاوردهای اپراتور سوم در این حوزه پرداخت.


وی مجموع فعالیتهای رایتل را در شرایط بحرانی در سه گروه آموزش، اطلاع‌رسانی و پوشش خبری و امدادرسانی تقسیم بندی کرد و گفت: برقراری ارتباط امدادگران با یکدیگر و مراکز تصمیم‌گیری از مهمترین مواردی است که با بهره مندی از سیم کارت‌های رایتل ممکن خواهد شد.


فیضی‌زاده تصریح کرد: با توجه بر 3G بودن سیستم رایتل امکان استفاده از خدماتی از جمله پیدا کردن بهترین و کوتاه ترین مسیر تا محل وقوع حادثه و نیز امکان ارسال اطلاعات پزشکی مصدومین در قالب دیتا در شرایط بحران فراهم می‌آید.


در ادامه میررفیعی با اشاره به اهمیت فن‌آوری اطلاعات و نقش اساسی آن در کاهش آسیب‌پذیری‌ها گفت: شاید فن‌آوری‌ها بخشی از خدماتی است که تاکنون داشتیم اما برنامه‌ریزی‌هایی نیز ارائه شده که به تدریج وارد عرصه مدیریت بحران و به ویژه بلایاهای طبیعی شده است.


او افزود: اپراتورها از جمله همراه اول، ایرانسل، رایتل و اپراتورهای شرکت‌های PAP که مجموعا 22 اپراتور را تشکیل می‌دهند آمادگی لازم برای ارائه اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مرتبط را دارند تا برای کمک به امور در شرایط اضطراری وارد شوند.


وی با اشاره به مباحث مطرح شده در اولین روز برگزاری کنفرانس در تاریخ 30 خرداد گفت:‌ کنفرانس روز گذشته با حضور رگولاتوری انجام شد و می‌توان از این سازمان حاکمیتی کمک خوبی گرفت.


در ادامه یکی ازنمایندگان شرکت مخابرات ایران بیان کرد: در حوادث پیش آمده تجربه زیادی کسب کرده‌ایم و متوجه تاثیر و نقش ارتباطات و مخابرات در مواقع بحرانی شدیم. شاید گاهی خود حادثه چندان ابعاد گسترده‌ای نداشته باشد اما نبود ارتباطات و مخابرات کار را پیچیده‌تر و بحران را مضاعف خواهد کرد.


وی تاکید کرد:‌ در مواقعی توانستیم از طریق سیستم‌های رادیویی ارتباط برقرار کنیم و لازم به ذکر است بیشتر نگرانی‌ها از برقراری ارتباط در زمان وقوع حادثه رخ داده است.


یکی دیگر ازنمایندگان مخابرات ایران از استان تهران گفت: درباره نقش فن‌آوری‌های نوین درکاهش آسیب‌پذیری‌ها در مواقع بحرانی بهتر است ابتدا با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه پدافند غیرعامل ابتدا باید مراکز درجه اول سریعا شناسایی شوند، بناها هسته‌یی و مراکز علمی بزرگ شناسایی شوند و برای هر کدام یک طرح پدافند غیرعامل تهیه و به صورت میدانی عمل شود.


وی افزود: ابتدا باید دید بحران را چه می‌بینیم و واقعه و جریان و خدمات‌رسانی آن را چگونه انجام می‌دهیم و بعد برای کارکرد منظم آن تصمیم‌گیری کنیم.


وی با اشاره به رسالت اصلی شرکت گفت:‌ ارائه خدمات به مشترکین درمواقع بحرانی بیشترین مدیریت را نیاز دارد و شبکه مخابراتی نیز باید به گونه‌ای برقرار شود که در مواقع بحران بهترین عمل را داشته باشد.


او تاکید کرد:‌ از نظر آماری شش درصد بلایای طبیعی به ایران تعلق دارد و از 40 نوع بلایای طبیعی 30 نوع آن در ایران رخ داده است و وظیفه ما در بخش ارتباطات در مواقع بحران سنگین‌تر است.

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.