June 30, 2012
11:52 شنبه، 10ام تیرماه 1391
کد خبر: 42946

رشد مشترکان 3G: عامل اصلی توسعه بازار شبکه زیرساخت اینترنت همراه

chart1


درآمدهای زیرساخت اینترنت همراه از سال 2008 تا 2011 دو برابر شده و به 6.4میلیارد دلار رسیده است.

به گزارش طیف دو بخش اصلی بازار جهانی موبایل به دروازه­های چندرسانه‌ای موبایل و شبکه بک‌هال مبتنی بر IP آن اختصاص دارد که به سرعت در حال رشد هستند، به طوری که رشد درآمدزایی آنها به ترتیب 176 و 215درصد در بازه زمانی بین 2008 تا 2011، افزایش یافته است.
به گزارش طیف، شرکت سیسکو در بخش دروازه­های چندرسانه‌ای موبایل پیشرو است که پس از آن شرکت‌های اریکسون و نوکیازیمنس قرار دارند. همچنین سیسکو در بخش بک‌هال IP موبایل نیز پیشتاز بوده و پس از آن، شرکت‌های آلکاتل ـ لوسنت و Tellabs قرار گرفته­اند.
البته رشد چشمگیر مشترکان 3G، محرک اصلی رشد بازار زیرساخت شبکه اینترنت همراه محسوب می­شود. در واقع، در میان سال‌های 2008 و 2011 تعداد مشترکان 3G در سطح جهان، حدود سه برابر افزایش یافته است و از 376میلیون به 1.1میلیارد نفر در آخر سال 2011 رسید. با توجه به توسعه گوشی‌های هوشمند و تلبت‌ها در شبکه‌های باند وسیع همراه، عرضه‌کنندگان خدمات همچنان در زیرساخت اینترنت همراه خود سرمایه‌گذاری می‌کنند تا بتوانند پاسخگوی افزایش ترافیک دیتا و ویدیو مورد نیاز کاربران باشند.
البته این سرعت رشدی که در بازار شبکه زیرساخت اینترنت همراه شاهد هستیم، به احتمال زیاد در آینده نزدیک کاهش نخواهد یافت. براساس پیش‌بینی TeleGeography، مجموع تعداد مشترکان 3G و LTE در اوایل سال 2016 به سه میلیارد مشترک خواهد رسید و متعاقباً درآمدهای سالانه از زیرساخت اینترنت همراه بین سال‌های 2011 تا 2016 به بیش از دو برابر افزایش خواهد یافت.
با وقوع تغییر و تحولات یاد شده در بازار شبکه زیرساخت اینترنت همراه، پیش‌بینی می‌شود که سطح رقابت میان وندورهای شبکه زیرساخت همراه نیز برای کسب درآمدهای روز‌افزون در این حوزه، بیشتر از گذشته شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.