August 16, 2012
16:57 پنجشنبه، 26ام مردادماه 1391
کد خبر: 43935

امیدواری به ایجاد هاب در شرایط سخت سیاسی;ظرفیت ایجاد شده در زیرساخت در انتظار مشتری

تدوین برنامه پنجم توسعه کشور و تکالیف بلندپروازانه آن شرکت ارتباطات زیرساخت را مجبور کرد تا در اهداف برنامه پنج ساله خود که به گفته محمود خسروی مدیرعامل این شرکت فاصله زیادی با برنامه توسعه کشور داشت، تجدید نظر کند.
به گزارش عصر ارتباط، براساس بند الف ماده 46 برنامه پنجم توسعه که براساس آن وزارت ارتباطات مکلف به ایجاد و توسعه شبکه ملی اطلاعات و مراکز داده داخلی امن و پایدار با پهنای مناسب است، تا پایان سال دوم برنامه باید تمامی دستگاه‌های اجرایی و واحدهای تابعه و 60 درصد خانوارها و کسب و کارها به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل شوند، این بند قانونی این شرکت را مجاب کرد تا سطح تکالیف برنامه‌ای خود برای دستیبابی به این زیرساخت‌ها را بالا ببرد.


شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان تنها متولی زیرساخت ارتباطات کشور تنها 48 هزار کیلومتر فیبر نوری دارد و شرکت مخابرات ایران به عنوان بهره‌بردار این زیرساخت مالک 85 هزار کیلومتر فیبر نوری است. فیبرهایی که برای توسعه آن شرکت ارتباطات زیرساخت قراردادی را با قرارگاه خاتم‌الانبیا امضا کرده تا 8500 کیلومتر فیبر دیگر به حجم فیبرهای این شرکت بیافزاید.


این شرکت در وانفسای بروکراسی‌های اداری توانسته برای تامین پهنای باند مورد نیاز کشور مجوز ترک تشریفات دریافت کند و براساس همین مجوز بدون برگزاری مناقصه‌ای نسبت به خریداری پهنای باند از شرکت‌های بین‌المللی تامین‌کننده به صورت رقابتی اقدام می‌کند. طبق گفته محمود خسروی، این شرکت از 500 گیگابیت ظرفیت پهنای باند داخلی برخوردار است اما تنها 60 گیگابیت آن استفاده می‌شود که دلایل آن را می‌توان در علل ضریب نفوذ پایین کشور یعنی محدودیت خانگی عدم واگذاری اینترنت بیش از 128 کیلوبیت، عدم توسعه بازار اینترنت پرسرعت و ضریب 0.2 درصدی اینترنت پرسرعت در بازار ایران دانست که هنوز فرصت استفاده از زیرساخت‌های موجود را هم فراهم نکرده است.


به جای آن شرکت زیرساخت سعی کرده تا حضورش در بازارهای بین‌المللی را پررنگ‌تر کند و از ظرفیت پهنای باند خالی کشور برای ترانزیت پهنای باند بین‌الملل بهره ببرد. فرصتی که ایران برای تصاحب آن و تبدیل شدن به هاب منطقه از دست داد و تنها وعده داد؛ اما اکنون می‌تواند با توسعه کابل‌های بین‌المللی در منطقه و لزوم عبور کابل‌ها از جغرافیای ایران و پراکنده شدن آنها در کشورهای همسایه می‌تواند سهم بزرگی را در بازی ایران در این نمایشنامه بین‌المللی ایفا کند. همین موضوع موجب خرسندی خسروی بابت درخواست از شرکت متبوعش برای حضور در جلسات و مشارکت در پروژه‌های منطقه است که مهمترین آنها پروژه کابل EPEG است که در کنار شرکت‌هایی همچون Cable&Wireless انگلیس، عمان‌تل و روس‌تله‌کام در یک پروژه بین‌المللی مشارکت دارد.


خسروی در نشست خبری به مناسبت هشتمین سالگرد تاسیس شرکت تحت مدیریتش در سالن سبز رنگ طبقه سوم مجتمع انقلاب اسلامی، یکی از جهت‌گیری‌های اصلی‌اش را ترانزیت پهنای باند بین‌الملل و افزایش درگاه‌های بین‌الملل در کشور عنوان کرد و بر همین اساس هم با قرار دادن حداقل Landing Pointهای مختلف در شمال و جنوب کشور نام خود را در پروژه‌‌های بین‌المللی ثبت می‌کند.


حمایت زیرساخت از شرکت پیشگامان توسعه آسیا برای راه‌اندازی نخستین فیبر بین‌المللی توسط بخش خصوصی از دیگر اقدامات این شرکت بود که در وانفسای اعمال تحریم‌ها علیه ایران و احتمال گسترش آن در بخش ICT کشور، می‌تواند راهگشا باشد و این شرکت را مجبور به تجارت چمدانی نکند.


پروژه دیگری که شرکت ارتباطات زیرساخت در آن مشارکت کرده، راه‌اندازی کابل زیردریایی منطقه خلیج فارس (GBI) است که به منظور برقراری اتصال کشورهای خاورمیانه به یکدیگر و به شرق و غرب اروپا با استفاده از آخرین فناوری فیبر نوری از سوی شورای همکاری‌های خلیج فارس تاسیس شده که سرمایه‌گذاران استراتژیک آن شامل کشورهای عضو شورای کشورهای عرب حوزه خلیج فارس (GCC) است و قصد دارد در بوشهر برای نیازهای ایران از آن بهره‌برداری کند.


مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت درآمد سال 90 خود را 100 میلیارد تومان تخمین زده است که جدای از صرف 600 میلیارد تومان آن برای هزینه‌های جاری، سود ناخالص آن 400 میلیارد تومان است که تنها 5 درصد آن صرف تکالیف بودجه و 30 درصد برای فرصت‌های سرمایه‌گذاری هزینه می‌شود و 40 درصد سهم دولت و 25 درصد سهم عوارض و مالیات می‌شود.


یکی دیگر از بزرگترین چالش‌های شرکت ارتباطات زیرساخت در بازار خانگی‌اش محدودیت‌های توسعه باند پهن به دلیل  اعمال فیلترینگ در دروازه‌های ورودی این شرکت است بطوریکه امکان واگذاری هیچ پهنای باندی بدون عبور از دروازه‌های فیلیتریگ وجود ندارد. این اقدام نه تنها هزینه‌های واگذاری پهنای باند را تا سطح کاربر نهایی افزایش می‌دهد بلکه امکان توسعه آن را نیز سخت می‌کند. اما در مقایسه این شرکت از فرصت‌های بین‌المللی برخوردار است که چنانچه بتواند همچنان در برابر تحریم‌ها مقاومت کند و به قول مدیران این شرکت آنها را دور بزند، خواهد توانست کارنامه موفقی از خود برجای بگذارد.


این شرکت اخیرا با تغییر تازه‌ای مواجه شده است بطوریکه با اضافه شدن وزارت دفاع و وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی به مجمع این شرکت احتمال می‌رود تغییرات زیادی پیش روی آن قرار بگیرد. تغییراتی که گرچه خسروی احتمال وقوع آنها را بعید می‌داند اما ناظران بیرون از این شرکت آن را فصل تازه‌ای در تضعیف وضعیت فعلی این شرکت و تقویت آن از منظر ورود وزارتخانه‌های جدید تلقی می‌کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.