August 25, 2012
15:10 شنبه، 4ام شهریورماه 1391
کد خبر: 44097

کارهایی که ماریسا مایر باید در یاهو انجام دهد

دنیای اقتصاد- مدیر‌عامل جدید شرکت بزرگ یاهو در روزهای بحران این شرکت به این سمت انتخاب شده است. او در حال حاضر یکی از جوان‌ترین مدیران‌عامل شرکت‌های تکنولوژی به انتخاب مجله فورچون است که در زمان حضورش در شرکت گوگل تاثیر‌گذاری خوبی در روند افزایش درآمد جهانی این شرکت داشته است.


حالا، اما بسیاری منتظرند تا ببینند «ماریسا مایر» با ورودش به یاهو چه تغییراتی در این شرکت بزرگ ایجاد کرده و چطور آن را از بحران فعلی خارج می‌کند. به عقیده بسیاری از کارشناسان او حالا فرصت خوبی برای تبدیل یاهو به یک شرکت مفید و سودمند برای اینترنت، در اختیار دارد. مدیران یاهو هم اعلام کرده‌اند که اگر خانم مایر بتواند این شرکت را از شرایط نا‌مساعد فعلی نجات بدهد در چند سال آینده پاداشی بیش از 60 میلیون دلار به او خواهند داد.
حالا حتی سهامداران شرکت یاهو هم چشم به تصمیمات مایر برای آینده این شرکت دارند. او این روزها با چالش‌هایی بزرگ سر و کار دارد که باید به سرعت آنها را مرتفع کند؛ چیزی که به عقیده کارشناسان مایر از عهده آن برمی‌آید. بسیاری از سهامداران و مدیران یاهو انتظار دارند ماریسا مایر این شرکت را از یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات مختلف اینترنتی، به یک شرکت تولید کننده محصولات متفاوت تبدیل کند. آنها امیدوارند یاهو به شرکت مفید اینترنتی تبدیل شود که ابزارهای آنلاین مورد نیاز شرکت‌های دیگر را فراهم کند. درست به همین دلیل کارشناسان معتقدند که مایر باید در حال حاضر این چهار اقدام مهم را انجام دهد:
1- ایجاد یک فهرست اموال: محصولات و خدمات مختلف این شرکت باید در یک فهرست کنار هم قرار بگیرند تا تصمیم‌گیری درباره آنها راحت‌تر شود. یاهو در حال حاضر با فاصله زیادی از رقبای دیگر، سومین شرکت جهان در زمینه جست‌وجو‌ی آنلاین یعنی تجارتی است که ماهیت اصلی و اولیه این شرکت را تشکیل می‌دهد. این شرکت، اما در این سال‌ها تلاش زیادی در جهت ایجاد زیرساخت‌های لازم برای تولید محتوایی که کاربران آنها را تولید نمی‌کنند، کرده است. فعالیت‌های این شرکت، اما آنقدر گسترده است که نمی‌تواند در آنها بهترین باشد. به عقیده اغلب کارشناسان در حال حاضر یاهو فرصت خوبی برای تمرکز بر محتوا و خدمات موبایلی، تبلیغات آنلاین، سرگرمی و جست‌وجو‌ی آنلاین و استفاده از آنها در بازارهای کوچک‌تر در اختیار دارد.
2- اطلاع از شرایط رقابت در بازار: در دنیای دیجیتال امروزی کاربران همان مصرف‌کنندگان و در نهایت همان رقبا هستند که زندگی روزمره‌شان به صورت محتوا روی پلت‌فرم‌های مختلف دیگر می‌رود. قیمت فروش شرکت Instagram که یک شبکه اجتماعی برای به اشتراک‌گذاری عکس است، به فیس‌بوک و البته خرید یک تکنولوژی خاص تشخیص چهره توسط فیس‌بوک مثال‌های خوبی هستند که نشان می‌دهند رقبای یاهو این روزها به دنبال چه چیزهای در بازی رقابتی خودشان هستند. یاهو تکنولوژی کافی برای تبدیل شدن به یک ارائه‌دهنده سرویس و شرکت مفید اینترنتی را دارد که می‌‌تواند به مصرف کنندگان قدیمی و آینده‌اش خدمات بدهد. این همان چیزی است که مایر باید از آن به خوبی استفاده کند.
3- تولید محصولات: دو نوع مدیر وجود دارد؛ آنهایی که متخصص پردازش ایده‌ها و ارائه مناسب آنها هستند و آنهایی که به خوبی می‌توانند تیم‌های کاری را دور هم جمع کرده و از توانایی‌هایی فردی هر کدام از افراد این تیم‌ها استفاده کنند. کارشناسان معتقدند که ماریسا مایر که یکی از مدیران اسبق شرکت گوگل است، در دسته اول قرار دارد. او به خوبی می‌تواند با کارمندان و سهامداران یاهو ارتباط برقرار کرده و توانایی این شرکت برای تولید محصولات خاص را بسنجد تا در نهایت استعداد و توانایی کارمندانش را به صورت محصولاتی روانه بازار کند. مدیر عامل جدید یاهو حالا این فرصت را دارد تا از آنچه شکست مفید تجاری خوانده می‌شود استفاده کرده و با ارائه محصولات نوآورانه به بازار یکبار دیگر یاهو را زنده کند.
4- تعیین مسیر کردن: کارشناسان تجاری معتقدند که تصمیمات بد ممکن است نتیجه معکوس و خوبی داشته باشند، اما تصمیمات کند و تاخیری می‌توانند شک و تردید ایجاد کنند و این مدل آخر حتی می‌‌تواند باعث ورشکستگی یک شرکت بزرگ شود. یاهو باید این روزها تصمیمات شفاف و درستی بگیرد، چون زمان چندان هماهنگ با آن پیش نمی‌رود و به تدریج در حال از دست دادن موقعیتش در بازار است. گوگل با گسترش فعالیت‌هایش در زمینه محتوای سرگرمی به تدریج دارد حضور یاهو را کمرنگ‌تر می‌کند و این مشکل بزرگی برای این شرکت خواهد بود. یاهو باید این روزها مسیرش را پیدا کرده و روی بخش‌هایی تمرکز کند که در آنها می‌تواند سریع‌تر به موفقیت برسد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.