August 26, 2012
19:58 یکشنبه، 5ام شهریورماه 1391
کد خبر: 44123

گارتنر: ابر داده مهم است اما داده آزاد ارزشمندتر است

گزارش شرکت گارتنر حاکی از آن است که داده آزاد (Open Data) می‌تواند برای کسب و کارها ارزشمندتر از گردآوری ابرداده (Big Data) باشد.

به گزارش آژانس خبری صنعت ارتباطات (سینا)، براساس تحقیقات این شرکت، داده آزاد مبتنی بر این ایده است که داده‌ها باید بطور رایگان در اختیار همه باشد و همه بتوانند هر طور که می‌خواهند، بدون محدودیت ناشی از حق انحصاری اثر، حق ثبت اختراع یا سایر صور کنترل، از آنها استفاده و آنها را منتشر کنند.
به گفته دیوید نیومن، معاون تحقیقات شرکت گارتنر، ابر داده به طور روزافزونی مورد توجه بسیاری از مشاغل و رهبران حوزه آی‌تی قرار گرفته است و تردیدی نیست که با ایجاد امکان توجه به الگوهای پیشتر ناشناخته و نیز ایجاد دیدگاه‌هایی دقیق‌تر درباره کسب و کار و محیط، برای مشاغل ارزش آفرین است. اما برای مشاغلی که می‌خواهند از طریق تعامل مستقیم با مشتریان، شرکا و حامیان خود به برتری در رقابت‌ها دست یابند، داده آزاد راه حل است.
برای مثال، هم اکنون موسسات دولتی به تدریج دسترسی به داده‌های خود را از طریق وب برای عموم آزاد می‌کنند تا شفافیت عمل را افزایش دهند و سازمان‌های تجاری بطور روزافزونی از داده‌های آزاد برای نزدیک شدن به مشتری‌ها، تشریک هزینه‌ها با شرکا و ایجاد درآمد از طریق پول‌محور کردن دارایی‌های اطلاعاتی استفاده می‌کنند.
در گزارش مذکور آمده است که سیاستگذاران ساختار شرکت‌ها می‌توانند نقش مهمی در ارتقای سطح تشریک اطلاعات ایفا کنند.
دسترسی به داده‌های آزاد و استفاده از آنها به ویژه برای مشاغلی حائز اهمیت است که بخشی یا تمامی آنها بر روی وب فعال است، و سازمان‌ها باید بر کاربرد داده‌های آزاد برای پیشبرد آن دسته از فعالیت‌های شغلی متمرکز شوند که به رشد و ابداع منجر می‌شوند.
به گفته نیومن، با بودجه‌های اندک و ناپایداری مداوم اقتصادی، سازمان‌ها به رهبرانی نیاز خواهند داشت که بتوانند راهبردهایی تازه برای افزایش پیشرفت و ابداع پیشنهاد کنند. سیاستگذاران ساختار شرکت‌ها که در مقام کارگزاران تغییرند، می‌توانند به شرکت‌های خود کمک کنند تا از طریق راهبردهایی چون داده‌های آزاد ثروتمندتر شوند.
به رغم اهمیت آشکار داده‌های آزاد برای سازمان‌ها، در این گزارش آمده است که در مورد معنی دقیق “آزاد” توافق چندانی نیست، اگرچه “آزاد بودن” در حوزه آی‌تی موضوعی فراگیر و پیوسته است. بنا بر گزارش گارتنر، اینترفیس‌های برنامه‌ریزی کاربردی داده‌های آزاد ( یا API) رویکردی معمول در تبادل داده‌هاست.
این اینترفیس‌ها می‌توانند منبع درآمدی تازه باشند، موجب انگیزش ابتکارات شوند، شفافیت را افزایش دهند و به ارزش نام تجاری بیافزایند.
نیومن نتیجه می‌گیرد که “دشواری پیش روی سازمان‌ها تعیین بهترین راه استفاده از این اینترفیس‌ها و ایجاد سازگاری میان راهبرد داده آزاد با اولویت‌های کسب و کار است.
این همان مساله‌ای است که سیاستگذاران هر سازمانی می‌توانند به حل آن کمک کنند. در حالیکه در بعضی از کارکردهای داخلی آی‌تی از اینترفیس‌های مذکور برای رفع نیازهای کاربردی محلی یا خاص استفاده می‌شود، فرایند سیاستگذاری و تعیین ساختار شرکت‌ها منجر به اقداماتی مفید می‌شود که پیامدهای مناسبی در پی خواهد داشت.
این اینترفیس‌ها راهی قدرتمند برای ایجاد اکوسیستمی مناسب و اولین گام برای پول محور کردن دارایی‌های اطلاعاتی هستند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.