August 28, 2012
13:17 سه شنبه، 7ام شهریورماه 1391
کد خبر: 44157

چگونه مریخ نورد ناسا با برنامه آی فن حرکت کرد

یک دانشجوی 19 ساله سال دوم در دانشگاه پوردو با یک برنامه اجرایی آی‌فن نقش مهمی دربرداشتن نخستین گامهای مریخ نورد ناسا در سطح مارس برداشته است.
به  گزارش مهر، ریلی آورون تابستان امسال به عنوان کارآموز با مهندسان ناسا کار می کرد تا مریخ نورد ناسا با عنوان کنجکاوی بتواند با استفاده از چرخهای خود روی سطح مریخ حرکت کند. اما در این میان وی متوجه شد که این فرآیند به این علت آهسته شده است که مهندسان مجبورند پیش از هر مانور چندین دقیقه صرف وارد کردن یک کد محرمانه روی رایانه های خود کنند.


بنابراین آورون این مشکل را با یک برنامه اجرایی آی فن حل کرد تا حرکت این ربات یک تنی چون یک اتومبیل کنترل از راه دور ساده باشد.


آورن اظهار داشت: مهندسان مجبور بودند زمان زیادی را پشت رایانه های خود بگذرانند و در این میان نمی توانستند توجی به پیشرفت مریخ نورد در سطح شبیه سازی شده مریخ کنند، اما با این برنامه اجرایی مشکل به سرعت و ساده حل شد و آنها توانستند بفهمند که این مریخ نورد به واقع قادر است چه کاری انجام دهد.


آورون پس از اتمام دوره کارآموزی خود در آزمایشگاه رانش جت ناسا به دانشگاه پوردو باز گشت تا تحصیلات خود را ادامه دهد، اما مهندسان این آزمایشگاه هنوز از این برنامه برای کنترل مریخ نورد دوقلوی کنجکاوی که در زمین و در فضای شبیه سازی شده مریخ قرار دارد استفاده می کنند.


آورون اظهار داشت: اکنون اگر دانشمندان بخواهند که کنجکاوی وارد یک دهانه برخوردی شود یا از یک سنگ بالا برود آنها می دانند که این کار را می توانند بدون دور زدن سنگ و گیرافتادن در دهانه برخوردی می تواند انجام دهد.


مریخ نورد کنجکاوی در اواخر سال 2011 توسط راکت اتلس 5 پرتاب شد و در 6 آگوست 2012 به مریخ رسید. قرار بود کنجکاوی در سال 2009 پرتاب شود ولی به علت نداشتن آمادگی دو سال تاخیر پیدا کرد.


این خودرو کاملترین وسیله ‌ای است که به مریخ فرستاده شده و به بررسی حیات میکروبی در گذشته یا شاید هم حال می‌پردازد.


این کاوشگر لیزری در بالای سر خود دارد که می‌تواند به هدف نشانه گیری و آن را تبخیر کند. و به بررسی عناصر حاصل تبخیر بپردازد. همچنین یک آزمایشگاه بسیار مجهز را درون بدنه خود دارد. این خودرو ۵ برابر روح و فرصت وزن و 10 برابر بیشتر تجهیزات علمی دارد و قرار است حداقل یک سال مریخی دوام بیاورد و به اکتشاف برد بیشتری از خودروهای قبلی بپردازد.


پروژه آزمایشگاه علمی مریخ توسط آزمایشگاه رانش جت ناسا از سوی مؤسسه فناوری کالیفرنیا مدیریت می‌شود. کل هزینه آزمایشگاه علمی مریخ 2.3 میلیارد دلار برآورد شده‌ است. نتایج به دست آمده از این آزمایش به این پرسشها پاسخ خواهند داد که آیا مریخ در گذشته جایی برای زندگی بوده یا نه و اینکه آیا امروزه می‌توان از آن برای زندگی بهره گرفت یا خیر.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.