August 31, 2012
13:22 جمعه، 10ام شهریورماه 1391
کد خبر: 44195

آقای‌‌‌وزیر،سرعت پهنای باند را با بیت‌می‌سنجند نه بایت!

خراسانی، علیرضا – وزیر ارتباطات در مصاحبه ای با ایسنا به مناسبت هفته دولت درباره سرعت اینترنت گفته پهنای باند داخلی 525 گیگابایت و پهنای باند اینترنت بین الملل هم 63.7 مگابایت است! (https://isna.ir/fa/news/91060602932)


ایشان در همین مصاحبه همچنان تاکید کرده است که با وجود سر و صداهای زیادی که وجود دارد اینترنت کشور در وضعیت مناسبی قرار دارد.


بحث اینجانب در مورد بسته شدن سرویسهای گوگل و خوب بودن اینترنت و … نیست، چرا که کاربران خبرآنلاین نظرات خود را در این باره در اینجا ابراز کرده اند.


بحث بنده در مورد سرعت پهنای باند و روشهای اندازه گیری آن مطابق استانداردهای بین المللی است.


برای اندازه گیری مقدار اطلاعات از کیلو بایت، مگابایت،گیگابایت،ترابایت و غیره استفاده می شود اما برای اندازه گیری سرعت پهنای باند از ضریب های بیت بر ثانیه استفاده می شود. مثلا می گوییم سرعت 128 کیلوبیت بر ثانیه است، 512 کیلوبیت بر ثانیه است، یک مگابیت بر ثانیه است و …


دوباره جمله وزیر را بخوانیم: پهنای باند داخلی 525 گیگابایت و پهنای باند اینترنت بین الملل هم 63.7 مگابایت است.


وی در تاریخ 24 بهمن سال 1390 نیز به ایسنا درباره ظرفیت پهنای باند کشور گفته بود : پهنای باند اینترنت 500 گیگابیت بر ثانیه شده است. این جمله نیز مشکل فنی داشت که در مقاله ای این مشکلات گفته شد.


از دید فنی ها بالاخره بین بیت (سرعت) و بایت (حجم) یک فرقی وجود دارد و این نکته ای است که در اظهار نظرهای رسمی باید رعایت شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.