August 31, 2012
13:47 جمعه، 10ام شهریورماه 1391
کد خبر: 44202

اجرای شبکه نسل جدید مخابرات نوری در تهران/ غلبه بر محدودیتهای کابل مسی

یک مقام مسئول در شرکت مخابرات استان تهران از اجرای آزمایشی پروژه نسل جدید شبکه های مخابرات نوری در این استان خبر داد که با بهره برداری از آن و اختصاص افزایش پهنای باند قابل دسترسی مشترکان، امکان پیاده سازی پروژه فیبرنوری منازل محقق خواهد شد.
به گزارش مهر، در سالهای اخیر سرویسهای با پهنای باند زیاد broad band که به اختصار با نام B.B شناخته می شوند رشد قابل ملاحظه ای در کشورهای مختلف داشته و از آنجایی که این سرویس ها نقش بسیار مهمی در امور اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سایر حوزه ها دارند توجه همه کشورها و اپراتورهای مخابراتی به توسعه زیرساختهای B.B معطوف شده است. به علاوه سرویس های B.B در آسیا نسبت به سایر نقاط دنیا رشد چشمگیری داشته است.


بخش های اصلی شبکه های باند پهن برای ارائه سرویس ها را شبکه های دسترسی شامل شبکه های دسترسی زمینی و رادیویی و شبکه های انتقال IP تشکیل می دهند که هم اکنون شرکت مخابرات استان تهران در شبکه دسترسی زمینی در حال اجرای پروژه ای برای افزایش پهنای باند قابل دسترسی به مشترکان است.


ابراهیم یافتیان – قائم مقام مدیرعامل مخابرات استان تهران در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح اهداف و نحوه اجرای پروژه شبکه غیرفعال نوری – GPON – پرداخت و اظهار داشت: شبکه دسترسی زمینی ابتدا با اجرای کابلهای مسی با قطرهای مختلف بین مراکز تلفن و مشترکان آغاز شد و در طول سالهای گذشته همواره مورد استفاده و توجه اپراتورهای مخابرات بوده است.


وی با بیان اینکه شبکه دسترسی زمینی با ورود فیبرنوری به شبکه مخابرات ابتدا برای ارتباطات راه دور و سپس برای ارتباطات بین مراکز مورد استفاده قرار گرفت، افزود: به تدریج با توسعه تجهیزات و نیاز فزآینده لایه دسترسی به پهنای باند بیشتر و با توجه به مسائل فنی و اقتصادی فیبرنوری در لایه دسترسی نیز به کار گرفته شده است؛ در واقع میان پهنای باند قابل استفاده برای مشترکان و مدیای انتقال و دسترسی، ارتباط وسیعی وجود دارد به این معنی که هر چه سهم کابل مسی کمتر و سهم فیبرنوری بیشتر شود پهنای باند قابل استفاده توسط مشترک افزایش خواهد یافت.


یافتیان شبکه دسترسی اپراتورهای مخابراتی تلفن ثابت را تلفیقی از کابل مسی و فیبرنوری عنوان کرد که با نام عمومی و مدل مفهمومی FTTX  یا همان Fiber To The X نامگذاری شده و پروژه اتصال فیبرنوری منازل – FTTH – که قرار است در کشور اجرایی شود یکی از المانهای این مدل مفهومی است.


این مقام مسئول در مخابرات استان تهران با بیان اینکه استان تهران دارای شبکه IP مستقل بوده و تاکنون سرویسهای فراوانی به متقاضیان ارائه کرده است، ادامه داد: با توجه به تلاشهای انجام شده هم اکنون بیش از 10 هزار و 293 کیلومتر فیبرنوری در لایه های مختلف در استانهای تهران و البرز وجود دارد که در استان تهران 8 هزار و 952 و در استان البرز یکهزار و 341 کیلومتر فیبرنوری وجود دارد.


وی اظهار داشت: امروزه اپراتورهای مخابراتی با توجه به رشد سالیانه بالای 40 درصد ترافیک دیتا و ویدئو و صوت از تکنولوژیهای جدیدی بهره برداری می‌کنند؛ هرچند در این بین ساختار ترکیبی شبکه های دسترسی از کابل های مسی و فیبرنوری محدودیتهایی در ارائه سرویس جدید موجب می‌شود که با بهره گیری از تکنولوژی GPON و توسعه شبکه فیبرنوری و افزایش پهنای باند قابل دسترس مشترکان می توان براین محدودیتها غلبه کرد.


یافتیان به مهر گفت: هم اکنون تجهیزات شبکه غیرفعال نوری GPON در مراکز بومهن و کهریزک تهران نصب و در حال راه اندازی و بهره برداری است که پس از پیاده سازی موفق آن در سایر مراکز مخابراتی تهران نیز اجرا می شود؛ براین اساس پیاده سازی پروژه FTTH قابل انجام خواهد بود.


وی با تاکید براینکه با بکارگیری تکنولوژیهای PON و SPLITTER های نوری – شکافهای نوری – پروژه FTTH نیز به راحتی قابل پیاده سازی خواهد بود، تصریح کرد: اتحادیه جهانی مخابرات در سال 2003 توصیه نامه سری G.984 را برای استاندارد GPON ارائه کرد که در آن امکان انتقال بسته های اطلاعات با اندازه های بزرگتر و یا طولهای متغیر امکان پذیر است که می تواند پهنای باند بالاتری را منتقل کند. براین اساس در این شبکه نوری امکان انتقال اطلاعات با سرعت 2.5 گیگابیت بر ثانیه فراهم است که قابل ارتقا تا 10 گیگابیت نیز خواهد بود.


یافتیان با بیان اینکه GPON قابلیت کاربرد همزمان برای شبکه های صوت و تصویر و دیتا را دارد به مهر گفت: این شبکه نوری دارای المانهای مختلفی است که در سمت مرکز تلفن نصب می شوند و اطلاعات و پیامها را توسط فیبرنوری به سمت شبکه های نوری ارسال می کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.