September 1, 2012
16:39 شنبه، 11ام شهریورماه 1391
کد خبر: 44207

وزیر ارتباطات وعده داد: مهار تمام حملات سایبری با ایجاد شبکه ملی اطلاعات

وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه فاز اول شبکه ملی اطلاعات طبق برنامه تا پایان شهریور مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، گفت: با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات، تمام حملات سایبری درگاه‌های کشور مهار خواهند شد.


IMG_1778.jpg


رضا تقی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا، به ذکر توضیحاتی درباره آخرین وضعیت شبکه‌ ملی اطلاعات پرداخت و اظهار کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته فاز اول این شبکه از پایان شهریورماه امسال آماده بهره‌برداری خواهد بود و یکی از مسائلی که در ارتباط با عملیاتی شدن این فاز می‌توان مورد توجه قرار داد بحث ایجاد پورتال یا سایت این شبکه است که اطلاعات کامل درباره خدمات و ویژگی‌های این شبکه را به کاربران ارائه می‌کند.


وی با بیان اینکه فاز اول شبکه ملی اطلاعات به جداسازی شبکه اطلاعات داخلی کشور از شبکه جهانی اینترنت مربوط می‌شود، ادامه داد: امروز درصد و حجم بالایی از حملات مختلفی که در فضای مجازی نسبت به کشور صورت می‌گیرد به گونه‌ای است که با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات برطرف خواهد شد. به عبارتی می‌توان گفت که با ایجاد این شبکه قادر به مهار صددرصدی حملات سایبری خواهیم بود و دیگر بدافزاری وارد نخواهد شد مگر برخی شیطنت‌ها و موارد خاصی که ممکن است از داخل کشور منشاء بگیرند.


تقی‌پور ادامه داد: با توجه به این موارد امنیت یکی از مباحث اصلی و مهمی است که در طراحی شبکه ملی اطلاعات مورد توجه ویژه قرار گرفته و از همان ابتدای کار بحث لایه‌های امنیتی جزو اولویت‌های ما بوده است.


وی همچنین به اتصال دستگاه‌های اجرایی به این شبکه اشاره کرد و افزود: نکته دیگری که در مورد شبکه ملی اطلاعات وجود دارد آنکه از نظر مدیریت شبکه تمام نرم‌افزارهای این بخش کاملا بومی هستند و مدیریت این شبکه هم به صورت کامل در داخل کشور صورت می‌گیرد و تنها برای دسترسی به اطلاعات خارج از کشور و یا مواردی که خود اینترنت به عنوان یک خدمت محسوب می‌شود به این شبکه رجوع می‌شود.


وزیر ارتباطات در ارتباط با جست‌وجوگر و ای‌میل‌های ایرانی که از زیرساخت‌های مهم شبکه ملی اطلاعات محسوب می‌شوند هم گفت: یک جست‌وجوگر در هفته ارتباطات مرحله آزمایشی کار خود را آغاز کرد و در حال حاضر به صورت تدریجی در حال کامل شدن است. در بخش خصوصی نیز فعالیت‌های مختلفی با حمایت دولت در این زمینه صورت می‌گیرد. در زمینه ای‌میل‌های داخلی نیز وضعیت به همین صورت است اما در کل زیاد علاقه نداریم که نام ملی برروی این طرح‌ها گذاشته شود و بیش‌تر به بومی بودن آنها تاکید داریم. با حمایت‌هایی که دولت در این ارستا صورت داده بخش‌های خصوصی می‌توانند وارد این عرصه‌ها شوند.


وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه به طراحی سیستم عامل بومی به عنوان یکی دیگر از زیرساخت‌های مهم شبکه ملی اطلاعات اشاره و اظهار کرد: تاکنون نسخه‌ای از سیستم عامل بومی تهیه شده و این نسخه در حال تکمیل است.


تقی‌پور در ادامه با تاکید بر لزوم راه‌اندازی مراکز داده استانی در فاز دوم شبکه ملی اطلاعات یادآور شد: تاکنون بحث راه‌اندازی این مراکز در 9 استان کشور به مراحل پایانی نزدیک شده و امیدواریم این بحث در 9 استان دیگر هم تا پایان دهه فجر به سرانجام برسد، 12 استان باقیمانده هم امید می‌رود تا پایان سال 92 این مراکز را ایجاد کنند تا بدین ترتیب تمامی استان‌های کشور به شبکه ملی اطلاعات متصل شوند. البته در این میان اعتبارات و تامین آن موضوع مهمی است که می‌تواند نقش تسریع و یا کندکننده در پروژه‌ها داشته باشد و ما امیدواریم این بخش موضوع هم به خوبی کنترل شود تا مشکلی در اجرای این طرح ایجاد نشود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.