September 17, 2012
19:21 دوشنبه، 27ام شهریورماه 1391
کد خبر: 44557

پرداخت موبایلی چارچوب قانونی بومی لازم دارد

ارائه خدمات NFC در دنیا توسط اپراتورهای تلفن همراه با همکاری موسسات مالی رو به توسعه است اما این سرویس به دلیل عدم تدوین قوانین و مقررات شفاف از سوی رگولاتوری مالی کشور متوقف مانده است.
به گزارش عصر ارتباط، هنوز تعداد اپراتورها و بانک‌هایی که خود را برای مهاجرت به سمت NFC آماده کرده‌اند، اندک است اما در همین حال موسسه تحقیقاتی جونیپر پیش‌بینی کرده است که میزان تراکنش‌های خرد روی NFC تا سال 2015 به 74 میلیارد دلار می‌رسد.


فناوری NFC یک ارتباط رمزگذاری شده بی‌سیم با برد کوتاه در فاصله 4 سانتی‌متر و کمتر است که در باند فرکانسی 56/13 مگاهرتز توانایی تبادل اطلاعات با سرعت 424 کیلوبیت را دارد.


NFC قادر است با کارت‌های هوشمند غیرتماسی موجود و هم‌چنین سایر دستگاه‌های مجهز به NFC ارتباط برقرار کرده و به راحتی به تبادل اطلاعات با آنها بپردازد و با زیرساخت‌های موجود پرداخت غیرتماسی مورد استفاده در سامانه حمل و نقل عمومی و پرداخت‌های خرد سازگار است.


این فناوری به طور اختصاصی برای کار در گوشی‌های تلفن همراه طراحی شده و قابلیت استفاده به جای کارت‌های غیرتماسی موجود را داراست و می‌توان از آنها دقیقا همانند کارت‌های موجود برای پرداخت‌های خرد استفاده کرد. می‌توان از این فناوری به عنوان یک قرائت‌گر برچسب‌های غیرفعال RFID نیز استفاده کرد.


پیش‌بینی جونیپر از تراکنش 74 میلیارد دلاری NFC تا سال 2015 بیشتر شامل استفاده از این فناوری برای پرداخت کالاهای خریداری شده از فروشگاه‌ها و بلیت‌های حمل و نقل عمومی است و درحالی که کوپن‌های موبایلی کوچکترین بخش تجارت موبایل را تشکیل می‌دهند اما تحلیلگران معتقدند که بالاترین نرخ رشد را به خود اختصاص خواهند داد.


پیش‌بینی شده است بیش از 180 میلیارد دلار از حجم تراکنش‌های سراسر دنیا تا سال 2017 به گوشی‌های سازگار با NFC اختصاص داده شود.


درحالی که سرویس‌های پرداخت خرد موبایل از هر نوع آن با محبوبیت روزافزونی مواجه شده‌اند اما توانایی استفاده از گوشی‌های سازگار با NFC برای خرید بیش از دستگاه‌های POS مورد استقبال قرار خواهند گرفت.


موسسات مالی امیدوار هستند که پرداخت‌های NFC به‌رغم فناوری پیچده تجاری آن راه حل بسیاری از مشکلات پرداخت‌های خرد باشد.


در ایران نیز بانک مرکزی حداکثر مجوز تراکنش‌های مالی روی USSD را صادر کرده است اما اپراتورهای تلفن همراه جلوتر از این رگولاتور مالی از آماده بودن زیرساخت‌های فنی NFC خبر داده‌اند.


باقر صمدی مدیر ارشد بازاریابی تجاری ایرانسل که پیش از این از آماده شدن بسترهای فنی خدمات NFC خبر داده بود، گفت: «از لحاظ فنی و فراهم شدن زیرساخت‌ها اکنون توانایی همکاری با سیستم‌های بانکی را داریم اما برای عرضه و توسعه این سرویس بیش از همه باید فضای قانونی و مقرراتی کشور فراهم شود.»


او، عرضه خدمات NFC روی پرداخت‌های حمل و نقل عمومی و احراز هویت را موتور محرکه این سرویس در دنیا عنوان کرد و افزود: «اکنون نیز بیش از بقیه، NFC روی این دسته از خدمات به صورت تجاری عرضه شده است.»


به گفته صمدی، ایرانسل دوره‌های تست این سرویس را به پایان رسانده، دموی آن را نیز در نمایشگاه تله‌کام گذشته عرضه کرد و امکان ارائه این سرویس روی سیم‌کارت‌های آن نیز فراهم شده است اما عمده‌ترین نیاز عرضه تجاری این سرویس، آماده کردن فضای قانونی و مقرراتی کشور است. او با اشاره به برگزاری جلسات و مکاتباتی در این باره با بانک مرکزی افزود: «سرعت سازگاری این سرویس با نیازهایش کند است اما تا 3 سال آینده بانک مرکزی باید بتواند یکسری استانداردها یا حداقل سیاست‌های کلی خود را در این وادی اعلام کند تا بانک‌ها، ‌اپراتورها و بقیه فعالان این زنجیره ارزش بدانند کجا ایستاده‌اند.»


در همین حال، بهرام احسان‌دوست مدیر پروژه شرکت توسعه فناوری‌های هوشمند اتیک پارس اعلام کرد که ایرانسل، دومین اپراتور تلفن همراه کشور به همراه شرکت توسعه فناوری‌های هوشمند اتیک پارس و بانک پاسارگاد قرار است سرویس‌های مبتنی بر NFC را به بازار ایران عرضه کند.


این سیستم ارائه شده از سوی ایرانسل و اتیک این امکان را به مشتریان می‌دهد تا با استفاده از یک حساب اعتباری روی کیف پول موبایل NFC خود امکان نقل و انتقال پول از حساب بانکی یا پرداخت از طریق کارت‌خوان‌ها را در اختیار داشته باشند. اکنون پرداخت خریدهای خرد همچون بلیت اتوبوس یا خرید از ماشین‌های فروش در شهرهای مشهد و اهواز جایی که اتیک کارت‌های هوشمند سیستم‌های بلیت حمل و نقل عمومی را فراهم کرده است، ممکن است.


به گفته صمدی، ایرانسل اکنون مدعی است آمادگی فنی در این زمینه را دارد و امکان همگرایی با شبکه‌های بانکی را نیز دارد ولی عرضه تجاری آن نیازمند شفاف‌سازی فضای قانونی کشور و سازگاری با قوانین تجارت و پول الکترونیکی است. همراه اول نیز که زمستان گذشته وعده داده بود به سمت سیم‌کارت‌های مجهز به NFC حرکت خواهد کرد، این سرویس را به صورت آزمایشی با چسباندن لیبل‌هایی روی گوشی مشترکانش در نمایشگاه تله‌کام به نمایش گذاشت.


درحالی که علیرضا طلوع مدیرعامل جیرینگ یکی از خدمات اصلی بانکداری موبایل همراه اول را ارائه NFC و از تجهیز سیم‌کارت‌های مجهز به NFC در آینده خبر داده بود اما اطلاعات تازه‌ای در این باره ارائه نداد.


او که هنوز برای دریافت مجوز ارائه خدمات مالی روی جیرینگ با بانک مرکزی در حال مذاکره است، عدم فراگیری گوشی‌هاس سازگار با NFC را یکی از محدودیت‌های عرضه آن می‌داند.


دیلویت پیش‌بینی کرده است تا پایان سال 2012 بیش از 200 میلیون گوشی تلفن همراه سازگار به NFC در بازار وجود داشته باشد. هرچند سال 2012 را نمی‌توان سال مهاجرت به پرداخت‌های موبایل نامید اما سرمایه‌گذاری روی این فناوری و توسعه تکنولوژی‌های آن بیهوده نخواهد بود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.