اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

October 7, 2012
9:12 یکشنبه، 16ام مهرماه 1391
کد خبر: 50742

ورود دستگاه قضایی به طرح واگذاری رایگان سیم کارت همراه اول به دانش آموزان: دادیار حوزه پیشگیری دادستانی: این طرح غیرقانونی است

 

محمد علی علی نژاد  – روزنامه خراسان : واگذاری سیم کارت رایگان به دانش آموزان از طرح های اپراتور تلفن همراه است که مورد اعتراض مدیرکل آموزش و پرورش قرار گرفته و رسیدگی به این موضوع را به صورت کتبی از دستگاه قضایی درخواست کرده است و آن طور که خانم عابدین زاده دادیار پیش گیری از وقوع جرم معاونت امور اجتماعی و پیش گیری از وقوع جرم دادستانی مشهد می گوید: این واگذاری ها غیرقانونی بوده و دستگاه قضایی به آن ورود پیدا کرده است.
عابدین زاده دادیار حوزه معاونت امور اجتماعی و پیش گیری از وقوع جرم دادستانی مشهد در گفت وگو با خراسان رضوی با بیان این که واگذاری سیم کارت به کودکان ۷تا۱۷ ساله مشکل قانونی دارد، می گوید: واگذاری سیم کارت یک نوع معامله و قرارداد است و طبق قانون کودک تا ۱۸ سالگی که به «سن رشد برسد» نمی تواند معامله انجام دهد.
وی تاکید می کند: فرد در این سنین «غیررشید» است مگر این که حکم رشد او صادر شده باشد یا با حضور ولی یا سرپرست قانونی کودک باشد.
او به صراحت واگذاری سیم کارت بدون حضور والدین را غیرقانونی اعلام و تصریح می کند: واگذاری سیم کارت با حضور والدین یا سرپرست قانونی به شرط ثبت نام و امضای والدین مشکلی ندارد و در غیر این صورت غیرقانونی است.
دادیار پیش گیری از وقوع جرم معاونت امور اجتماعی و پیش گیری از وقوع جرم دادستانی مشهد با بیان این که واگذاری سیم کارت به کودکان برخی آسیب های اجتماعی را ایجاد می کند، می گوید: برخی کودکان بدون اطلاع والدین این سیم کارت را دریافت می کنند و برای این که والدین از داشتن سیم کارت مطلع نشوند گوشی تلفن همراه را نیز بدون اطلاع خانواده تهیه می کنند که این کار نیز با آسیب هایی همراه است.
عابدین زاده یادآور می شود: حتی اگر والدین برای کودک گوشی تلفن را فراهم کنند باز هم شرایطی ایجاد می شود که والدین نمی توانند بر رفتار فرزند نظارت داشته باشند این در حالی است که نظارت بر فرزند یکی از تکالیف، وظایف و حقوق اولیاست که با داشتن سیم کارت این حقوق از آن ها گرفته می شود.
وی تصریح می کند: واگذاری سیم کارت رایگان به دانش آموزان ۷تا۱۷ ساله نظارت پدر و مادر را با چالش مواجه می کند و علاوه بر غیرقانونی بودن به نهاد خانواده آسیب می رساند.
عابدین زاده در پاسخ به این سوال که آیا پرونده ای وجود دارد که این سیم کارت های رایگان زمینه آسیب اجتماعی یا جرم را فراهم کرده است؟ می گوید: پدری مراجعه و اعلام کرد که دختر ۱۲ ساله اش بدون اطلاع او سیم کارت رایگان دریافت کرده و شب هنگام زیر پتو در حال ارسال پیامک بوده است.
وی با بیان این که این دختر ۱۲ ساله گوشی تلفن همراه را از یک «پسر»هدیه گرفته است، می افزاید: دریافت سیم کارت رایگان باعث شده تا این دختر ۱۲ ساله برای دریافت گوشی تلفن دچار آسیب اجتماعی شود و تلاش کند با فرد دیگری ارتباط داشته باشد که این خود یک آسیب و تهدید برای این فرد محسوب می شود. وی یادآور می شود: حتی در سوپرمارکت ها نیز واگذاری سیم کارت به دانش آموزان انجام می شود. عابدین زاده در پاسخ به این سوال که آیا به این اپراتور تلفن همراه هشداری در این زمینه داده شده است می گوید: این موضوع به یکی از اپراتورهای تلفن همراه اعلام شده و قرار است از نماینده اپراتور دیگر تلفن همراه نیز دعوت کنیم تا با حضور نماینده این اپراتور نیز موضوع بررسی شود.
وی می افزاید: تعهدی مبنی بر عدم واگذاری سیم کارت به افراد زیر ۱۸ سال از برخی نمایندگی های فروش یکی از اپراتورهای همراه دریافت شده است و این روند هم چنان ادامه دارد.
عابدین زاده به ابراز نگرانی های مدیرکل آموزش و پرورش از این موضوع اشاره می کند و می گوید: مدیرکل آموزش و پرورش طی نامه ای رسیدگی به این موضوع را درخواست کرده است.
در بخشی از این نامه آمده است: در مناطق مختلف استان از دانش آموزان دعوت شده تا با در اختیار داشتن کارت ملی یا گواهی اشتغال به تحصیل برای دریافت رایگان سیم کارت تلفن همراه به دفاتر شرکت مراجعه کنند، با توجه به استفساریه شورای عالی آموزش و پرورش تلفن همراه به عنوان یکی از مصادیق و وسایل غیرمرتبط با امور تحصیلی تلقی می شود و همراه داشتن آن در مدرسه توسط دانش آموزان مجاز نیست و نظر به استفاده نامطلوب از تلفن همراه در مدارس، انتشار فیلم، عکس و بلوتوث های غیراخلاقی که موجبات نارضایتی اولیا را ایجاد کرده است مستدعی است اقدامات پیش گیرانه انجام شود.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.