تلفن همراه

گوشی

October 7, 2012
9:48 یکشنبه، 16ام مهرماه 1391
کد خبر: 50782

گوشی دو سیم‌کارته برای چه کسی مناسب است و کاربرد آن چیست؟

 

ICTna.ir – آیا تا به‌حال نام گوشی‌های دو سیم‌کارته به گوشتان خورده است؟ پیش‌بینی می‌کنم که یکی از این گوشی‌ها را داشته باشید. علاوه بر این به راحتی می‌توان پیش‌بینی کرد که به درستی معنی این گوشی‌ها را می‌دانید. البته معنی این عبارت چندان دشوار نیست که گوشی دو سیم‌کارته به گوشی گفته می‌شود که به صورت همزمان دو سیم‌کارت را در خود جا داده است. اگر شما هم مثل نگارنده باشید، تا کنون به نحوی با این نوع گوشی سر و کار داشته‌اید. اما با این وجود این سوالات مطرح می‌شود که آیا تاکنون یک گوشی دو سیم‌کارته از نزدیک دیده‌اید؟ به نظر شما این گوشی‌ها برای چه کاری مناسب هستند؟ آیا آن‌ها می‌توانند برای شما مفید باشند؟ و اگر این گوشی‌ها برای شما کاربرد دارند، چه زمانی و به چه علت آن‌ها را برای خود کاربردی می‌دانید؟

تمامی این سوالت بسته به دلایل مرتبط با آن‌ها خیلی مناسب به نظر می‌رسند. من هرگز خودم را مجبور به پاسخگویی به این سوالات نکردم. اما به هر حال باید توجه داشت که گوشی‌های دو سیم‌کارته امروز به اندازه‌ای که فکر می‌کنید کم‌یاب نیستند و به راحتی می‌توان آن‌ها را در بازار پیدا کرد و البته آن‌ها می‌توانند در خیلی بخش‌ها مفید و کاربردی باشند. با این وجود باز باید دید که آیا این گوشی‌ها برای شما کابردی دارند؟ آیا خرید این گوشی‌ها یک کار اشتباه به نظر می‌رسد؟ اگر این مقاله را تا انتها بخوانید پاسخ این سوالات را خواهید فهمید.

گوشی دو سیم‌کارته دقیقا چه چیزی است؟

توصیف آسان برای این محصولات این است که در اصل گوشی محسوب می‌شوند که به صورت همزمان از دو سیم‌کارت پشتیبانی می‌کنند. برای آنکه بتوان آسان با این قضیه برخورد کرد، مانند این است که شما در اصل دو گوشی کاملا مجزا را روی یک دستگاه الکترونیکی واحد دارید. هر یک از سیم‌کارت‌ها می‌توانند به صورت مجزا به یک شرکت مخابراتی متصل شوند و یا می‌توان از یک شرکت مخابراتی دو سرویس ارتباطی مجزا را به صورت همزمان دریافت کرد. این دو سیم‌کارت به صورت همزمان می توانند روی یک دستگاه واحد فعال باشند.

بین دستگاه‌هایی که به صورت همزمان از دو سیم‌کارت پشتیبانی می‌کنند تفاوت‌هایی وجود دارد که برخی از این تفاوت‌ها را باید دانست. یک گوشی دو سیم‌کارته فعال می‌توانند در آن واحد به صورت همزمان از دو سیم‌کارت پشتیبانی کند. این مسئله یعنی اینکه شما می توانید تماس‌ها و پیامک‌های خود را از طریق هر دو سیم‌کارت دریافت کنید و تنها با فشردن یک دکمه فعالیت‌های خود را بین دو سیم‌کارت انتقال دهید. برخی مدل‌ها از این نوع گوشی‌ها می‌توانند در آن واحد تنها امکان برقراری یک مکالمه صوتی را بین دو شرکت مخابراتی یا دو نفری که همزمان تماس گرفته‌اند فراهم سازند. این قابلیت‌های عمده گوشی‌های دو سیم‌کارته است که این روزها می‌توانید آن‌ها را پیدا کنید.

نوع دیگری از گوشی‌های دو سیم‌کارته که باید آن را بشناسید، گوشی دو سیم‌کارته آماده‌باش(Standby) است. با این نوع گوشی شما مجبورید برای فعال کردن هر یک از سیم‌کارت‌ها فعالیت‌های خود را به آن انتقال دهید. بر این اساس به طور پایه گوشی در آن واحد تنها یک سیم‌کارت فعال را در خود نگه داشته است که البته شما به راحتی می توانید با فشردن یک دکمه فعالیت‌های خود را به سیم‌کارت دیگر انتقال دهید و از مزایای آن بهره‌مند شوید که این کار دیگر نیازی به درآوردن و جابه‌جا کردن سیم‌کارت‌ها ندارد. امروزه شما می‌توانید سیستم‌های هماهنگ‌کننده دو سیم‌کارته فراوانی را در اختیار بگیرد که نیازی به پشتیبانی همزمان از دو سیم‌کارت در یک گوشی را نیز برطرف می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان این ابزارها را برای گوشی آیفون به کار گرفت. اگر شما نگاهی به اطراف خود بیاندازید، ابزارهای فراوانی وجود دارند که می‌توانند گوشی هوشمند آیفون را دو سیم‌کارته کنند.

نکته جالب: نخستین گوشی دوسیم‌کارته در سال 2000 میلادی وارد بازار شد که آن را یک شرکت فنلاندی فعال در حوزه گیرنده‌های ماهواره‌ای GPS به نام Benefon تولید کرد نام این گوشی  Benefon Twin بود و شباهت زیادی به گوشی‌های تولید شده شرکت نوکیا در آن زمان داشت.

آیا می‌توان یک گوشی هوشمند دو سیم‌کارته در اختیار داشت؟

تا مدتی قبل بیشتر گوشی‌های دو سیم‌کارته در کشورهای روبه‌رشد فروخته می‌شدند. به خصوص در کشورهای چین و هند بسیاری از این گوشی‌ها که قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم‌کارت برای آن‌ها در نظر گرفته شده بود، جزء گوشی‌های معمولی و سطح پایین بودند و با قیمتی مناسب و به صورت مقرون‌به‌صرفه به دست مشتری می‌رسیدند. اما این روند هم‌اکنون در حال تغییر است و این روزها خیلی آسان‌تر می‌توان یک گوشی دو سیم‌کارته را در اروپا و حتی آمریکای شمالی پیدا کرد.

کارخانه‌های صاحب‌نام از جمله نوکیا، سامسونگ و HTC به تازگی محصولاتی را با قابلیت پشتیبانی همزمان از دو سیم‌کارت روانه بازار کرده‌اند که برخی از آن‌ها حتی مبتنی بر سیستم‌عامل اندروید ساخته شده‌اند. برخی مثال‌‌ها از این گوشی‌های دو سیم‌کارته که هم‌اکنون می‌توانید آن‌ها را در بازار پیدا کنید شامل Galaxy S Duos و Galaxy Aces Duos سامسونگ،  HTC Desire VC و C2-03 نوکیا می‌شوند.

گوشی دو سیم‌کارته برای چه کاری مناسب است؟

این سوال مناسبی است. باید دانست که به چه علت شما نیاز پیدا می‌کنید که یک گوشی دو سیم‌کارته را در اختیار بگیرید. برای این کار سه دلیل اصلی وجود دارد:

دو خط مجزا
آیا شما یک خط تلفن کاری و یک خط شخصی در اختیار دارید؟ آیا شما نیازمند آن هستید که تماس‌های کاری و شخصی خود را از یکدیگر مجزا کنید؟ دلایلی فراوانی وجود دارد که به واسطه آن‌ها کاربران تمایل به جدا کردن خطوط تلفن خود از یکدیگر پیدا می‌کنند. در این شرایط داشتن یک دستگاه واحد برای استفاده همزمان از دو سیم‌کارت مقرون به‌صرفه‌تر و کاربردی‌تر از حمل دو گوشی است. با این روش شما همیشه می‌توانید برای هر دو بخش مجزا در دسترس باشید و نگرانی‌های خود را در این زمینه برطرف کنید.

فراموش نکنید: مطمئن شوید که تماس‌ها از طرف کدام خط با شما برقرار می‌شود. شما هرگز تمایل نخواهید داشت زمانی که در مهمانی به سر نمی‌برید پاسخ مدیرتان را بدهید.

افرادی که زیاد سفر می‌کنند
اگر شما دایما در حال سفر هستید، یک گوشی دو سیم‌کارته می‌تواند مزایای فراوانی برای شما به همراه داشته باشد. اگر شما با تلفن‌همراه خود مسافرتی انجام داده باشید، به خوبی می‌دانید که در برخی مواقع هیچ راهی جز خرید یک سیم‌کارت محلی برای انجام تماس‌ها پیش‌رویتان نیست. اما با این اتفاق چطور می‌توانید با کشور خود و خانواده در ارتباط باقی بمانید؟ با یک گوشی دو سیم‌کارته شما می‌توانید اطلاعات خود را در اختیار داشته باشید و با هزینه کم تمامی تماس‌های محلی را برقرار سازید و در عین حال ارتباط خود با تمامی تماس‌ها و پیامک‌های مربوط به کشورتان را نیز حفظ کنید. این فرآیند بسیار کاربردی خواهد بود.

فراموش نکنید: مطمئن شوید که برای سرویس‌های رومینگ شما نیازمند پرداخت هزینه به شرکت مخابراتی کشور خود نیستید.

مزایای استفاده از دو شرکت مخابراتی مجزا

این قابلیت برای افرادی کاربرد دارد که واقعا قصد دارند از مزایای مخابراتی فراوان بهره‌مند شوند. در برخی مواقع شما می‌توانید یک قرارداد مخابراتی مناسب با یک شرکت از سرویس‌های اطلاعاتی آن بهره‌مند شوید و در مقابل یک قرارداد مخابراتی بسیار مناسب برای برقراری تماس‌ها و ارسال پیامک‌ها را با شرکت دیگر در اختیار داشته باشید. بیشتر افراد معمولا همه این سرویس‌ها را از یک شرکت مخابراتی در اختیار می‌گیرند، اما روش دیگر برای این کار استفاده از یک گوشی دو سیم‌کارته و بهره‌مندی از خدمات دو شرکت مخابراتی مجزا است. اگر بر اساس قراردادهای مخابراتی که در اختیار دارید مجبور به پرداخت ماهانه هزینه‌ها نیستید و اگر هزینه‌های استفاده از سیم‌کارت برای شما خیلی زیاد نیست، این روش می‌تواند بهترین کار برای برقراری ارتباط با دو دنیای متفاوت باشد.

فراموش نکنید: اگر ممکن است سرویس مدنظر خود را با سیم‌کارت مورد نظر هماهنگ کنید. اگر این کار شدنی نیست، شما پیش از انجام هرکاری باید اطمینان حاصل کنید که از سیم‌کارت درست استفاده می‌کنید.

خط آخر

اگرچه گوشی دو سیم‌کارته برای همه کاربران مناسب نیست، اما استفاده از این محصول در سراسر جهان بسیار معمول شده است. حتی اگر شما الان نمی‌توانید یک محصول مناسب در این زمینه پیدا کنید، گزینه‌های پیش‌روی شما هر لحظه در حال بهتر شدن هستند.

اگر شما هم‌اکنون دو گوشی مجزا دارید، زیاد سفر می‌کنید و یا قصد دارید که در جریان استفاده از خدمات مخابراتی صرفه‌جویی کنید، برای شما بهتر است که یک گوشی دو سیم‌کارته را در اختیار بگیرید. اگر هیچ یک از موارد بالا در مورد شما صدق نمی‌کند، ممکن است که استفاده از گوشی دو سیم‌کارته برای شما مناسب نباشد. در هر صورت همیشه یاد گرفتن چیزهای جدید مناسب است و به همین خاطر از خواندن این مقاله ضرری نکرده‌اید.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.