زیاده خواهی شرکت های VoIP از وزارت ارتباطات:سودمان کم است؛ قیمت ها را بیشتر کنید!

 

افزايش دوباره تعرفه تماس‌هاي بين‌الملل با وجود كاهش هزينه تمام‌شده آنها غيرمنطقي و به ضرر مشتركان كشور خواهد بود.
به گزارش عصر ارتباط، درحالي‌كه شركت ارتباطات زيرساخت به دو دليل افزايش قيمت ارز و حفظ بازار شركت‌هاي تلفن اينترنتي، نسبت به افزايش تعرفه تماس‌هاي بين‌الملل اقدام كرده است اما شركت‌هاي VoIP باز هم از اين تعرفه‌ها ناراضي هستند و خواهان افزايش دوباره آن هستند.

اين درحالي است كه افزايش دوباره تعرفه تماس‌هاي بين‌الملل به ضرر مشتركان تلفن ثابت و همراه كشور خواهد بود و نه ‌تنها هزينه‌هاي زيادي را به آنها تحميل خواهد كرد، بلكه آنها را از استفاده از شبكه سنتي انتقال مكالمات (TDM) كه كيفيت بهتري نسبت به شبكه VoIP دارد،‌ دور مي‌كند.

محمود خسروي، مديرعامل شركت ارتباطات زيرساخت معتقد است: «عدل و انصاف می‌گوید وقتی هزینه‌ها پایین است، تعرفه را پایین بیاوریم که مردم هم تماس‌های باکیفیت بیشتری داشته باشند.»

شركت زيرمجموعه او به دنبال كاهش تعرفه‌ها است و در پاسخ به كساني كه معتقدند بايد تعرفه‌هاي اوريجينيشن افزايش يابد، گفت: «کشورهایی مثل آمریکا و اروپا که در سطح اول تعرفه‌هاي زيرساخت قرار دارند، وقتی با یک یا دو سنت ترافیک به سمت آنها ارسال می‌شود، هزینه تمام‌شده آن برای شرکت ارتباطات زیرساخت هم پایین است، به همین دلیل قیمت آنها کاهش یافته است.»

خسروی افزود: «پیش از این مردم با تعرفه دقیقه‌ای 157 تومان با این کشورها تماس نمی‌گرفتند و همه مکالمات از طریق تلفن اینترنتی بود که کیفیت آن نیز فوق‌العاده پایین بود و یکسری مشکلات داشتند.»

او با اشاره به اینکه در گذشته هم کسی از طریق دو صفر با این کشورها تماس نمی‌گرفت و مکالمات از طریق تلفن اینترنتی برقرار می‌شد که ارزان بود، گفت: «بدین ترتیب پیش از این هم تماس‌های بین‌الملل ارزان‌تر از تماس‌های داخلی بوده است.»

خسروي گفت: «به آن کشورها پیشنهاد دادیم هزینه‌هایشان را کاهش دهند، وقتی هزینه پایین است و شرکت ارتباطات زیرساخت برای هر دقیقه مکالمه یک یا دو سنت به اپراتور مقصد پرداخت می‌کند، ما هم تعرفه نهایی را براي مشتركان کاهش دادیم.»

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به اینکه ظاهرا اگر برای مردم خوب کار کنیم و با یک هزینه پایین‌تر و کیفیت بالاتری ترافیک بفرستیم، باز هم چوب می‌خوریم، در برابر اعتراض شرکت‌های تلفن اینترنتی به ارزان‌شدن تماس بین‌الملل و تهدید ادامه فعالیت آنها گفت: «بیزینس آنها روی دقیقه 27 تومان است اما تعرفه زیرساخت با مالیات 40 تومان می‌شود. در هر صورت باز هم این شرکت‌ها حاشیه سود دارند اما می‌خواهند همه این سود را داشته باشند که نمی‌شود دیگر.»

او افزود: «تعرفه تلفن اینترنتی خیلی پایین‌تر از TDM است و وقتی تعرفه TDM پایین است، تعرفه VoIP به مراتب پایین‌تر از آن است.»

كميسيون تنظيم مقررات پيش از آن حداقل تعرفه مكالمات بين‌المللي را 38 تومان تصويب كرده بود، اما با اعتراض شركت‌هاي اوريجينيت‌كار نسبت به افزايش آن به 50 تومان اقدام كرد، اما باز هم اين شركت‌ها معترض هستند.

اين شركت‌ها اين بار در اقدامي غيرمنصفانه و مغاير با حقوق مشتركان تلفن‌هاي ثابت و همراه كشور طي نامه‌هايي به رضا تقي‌پور، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات و محمدعلي فرقاني، رئيس سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي به‌منظور حفظ بازار خود خواهان افزايش تعرفه تماس‌هاي بين‌الملل به قيمت افزايش هزينه‌هاي مردم شده‌‌اند.

در نامه آزاده داننده، رئيس سازمان تنظيم مقررات، به وزير ارتباطات آمده است كه درخصوص تغییر تعرفه‌های تلفن بین‌الملل، نظر بخش خصوصی و فعالان این حوزه برای حداقل قیمت مکالمات مبلغ هزار ریال به ازای هر دقیقه بوده است اما در مصوبه اخیر کمیسیون تنظیم مقررات كه بدون در نظر‌گرفتن نظر بخش خصوصی به تصویب رسیده است. حداقل قیمت برای ارائه این خدمت برابر 50 تومان در نظر گرفته شده و متاسفانه اجرای این مصوبه در شرایط کنونی که نرخ خرید ترافیک تلفن بین‌المللی به‌واسطه افزایش نرخ تسعیر ارز بیش از 100درصد رشد داشته است، موجب خروج یک‌باره تمامی شرکت‌های بخش خصوصی فعال در این کسب‌وکار از گردونه خواهد بود.

اين شركت‌ها عنوان كرده‌اند در شرایط کنونی که تمامی شرکت‌های بخش خصوصی فعال در تبادل ترافیک صادره بین‌الملل ناگزیر از خرید ترافیک بین‌الملل با ارز 24 هزار ریالی شده‌اند، اجرای این مصوبه به توقف فعالیت‌های بخش خصوصی در این کسب‌وکار منجر می‌شود و این امر با تمام ملاحظات آن وزارتخانه در تناقض است.

آنها با اشاره به اصل 44 قانون اساسی برای حمایت از بخش خصوصی و گزارش‌های سازمان نظام صنفي رايانه‌اي، خواستار توقف اجرای مصوبه تعرفه‌هاي جديد تماس‌هاي بين‌الملل شده‌اند.

اين شركت‌ها همچنين در نامه خود به رگولاتوري نيز پيشنهاد كرده‌اند كه قدرالسهم دریافتی شرکت‌های مخابرات استانی و اپراتورهای تلفن همراه از شرکت ارتباطات زیرساخت 10درصد مبلغ استفاده تعیین شده بود که با توجه به کف تعرفه قبلی حداقل 157ریال در هر دقیقه بوده است. بنابراين منطقی به نظر می‌رسد با توجه به افزایش قیمت دلار و سایر هزینه‌ها، درآمد شرکت‌های مخابرات استانی و اپراتورهای تلفن همراه کاهش پیدا نکند. بر همين اساس با در نظرگرفتن کف تعرفه پیشنهادی این سازمان به مبلغ یک‌هزار ریال در هر دقیقه، منطقی خواهد بود میزان قدرالسهم شرکت‌های مخابرات استانی و اپراتورهای تلفن همراه 15درصد مبلغ ترافیک صادره بدون در نظر‌گرفتن مبالغ وصولی یا لاوصول تعیین شود.

آنها همچنين پيشنهاد كرده‌اند كه این تعرفه بین هر سه گروه سرویس‌دهندگان شامل شرکت‌ ارتباطات زیرساخت با کد دو صفر، پیمانکاران شرکت ارتباطات زیرساخت با کدهای صفر و سایر شرکت‌های تلفن اينترنتي دارنده شماره‌های IN به‌صورت یکسان و همگی به همان میزان 15 درصد مبلغ ترافیک صادره در نظر گرفته شود.

اظهارات اين شركت‌ها و ترغيب وزارت ارتباطات به ملاحظات اين وزارتخانه درحالي است كه آنها براي حفظ بازار خود و بي‌توجه به ملاحظه حقوق مشتركان، براي دومين بار خواستار افزايش تعرفه مكالمات بين‌الملل شده‌اند.

طبق بند 5 مصوبه 146 كميسيون تنظيم مقررات ارتباطات، شركت‌هاي ارائه‌كننده خدمات تلفن بين‌الملل بر بستر VoIP مي‌توانند تا سقف مبالغ جدول شماره يك اين مصوبه خدمات خود را ارائه كنند.

طبق جدول شماره يك اين مصوبه، تعرفه براي سقف يك دقيقه مكالمه بين‌الملل صادره از كشور به 11 سطح تقسيم شده كه تعرفه اين سطوح به‌ ترتيب 50، 100، 160، 250، 350، 550، 700، 900، 1000، 2 هزار و 3 هزار تعيين شده است.

همچنين سقف تعرفه ترانزيت ترافيك بين‌الملل شركت‌هاي ارائه‌كننده خدمات تلفن بين‌الملل بر بستر IP از شبكه زيرساخت به‌ازاي 300 هزار دقيقه مكالمه 100 ريال، 600 هزار دقيقه 80 ريال، يك ميليون و 200 هزار ريال 64 ريال، 2 ميليون و 400 هزار ريال 51 ريال، 4 ميليون و 800 هزار دقيقه مكالمه 41 دقيقه و 9 ميليون و 600 هزار دقيقه مكالمه 33 ريال تصويب شده است.


URL: https://www.ictna.ir/id/050819/

Code: 050819