اپراتورها

تلفن همراه

October 8, 2012
12:27 دوشنبه، 17ام مهرماه 1391
کد خبر: 50869

گزارش خبرنگار اعزامی مهر از رونق بازار سیم کارت‌های عربی بین حجاج ایرانی

 

زائران ایرانی خانه خدا امسال به دلیل بالا بودن هزینه تماس با تلفن همراه از ایران، با خاموش کردن سیم کارت اپراتورهای اول و دوم خود، به خرید سیم کارت‌های سعودی روی آورده اند که این اقدام به بازار مخابرات عربستان رونق بخشیده است.
به گزارش خبرنگار اعزامی مهر به مدینه منوره، تاکنون بیش از 24 هزار زائر ایرانی بیت الله الحرام به عربستان سعودی عزیمت کرده اند و پیش بینی می شود تا چند روز آینده جمعیت زائران ایرانی سرزمین وحی از مرز 70 هزار نفر عبور کند.

هر حاجی ایرانی با ورود به عربستان در نخستین گام به منظور برقراری ارتباط با دوستان و خانواده، اقدام به تهیه سیم کارت ارزان قیمت می کند.
 
بر اساس اطلاعیه شماره یک دفتر نمایندگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران مستقر در عربستان، زائران ایرانی از یکسری تعرفه های تشویقی مخابراتی برخوردار می شوند.
 
مطابق با این تعرفه تشویقی، زائرانی ایرانی در ایام حج در شهرهای مکه معظمه و مدینه منوره هیچگونه هزینه اولیه در زمان استفاده از خط برای فراگردی (رومینگ) مشترکین نباید بپردازند. همچنین هزینه دریافت پیام کوتاه از ایران برای هر دو اپراتور (اول و دوم) رایگان است.
 
با این وجود مطابق با اطلاعیه نمایندگی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران هزینه تماس مکالمات اپراتورهای اول و دوم (شرکت مخابرات ایران و ایرانسل) در ایام حج اپراتور اول 7000 ریال و اپراتور دوم 989.6 ریال تعیین شده است.
 
همچنین هزینه تماس بین دو مشترک در عربستان به ریال توسط اپراتور اول 7000 ریال و اپراتور دوم 989.4 ریال معین شده و این در حالی است که هزینه تماس از ایران با مشترک در عربستان به اپراتور اول 3500 ریال و اپراتور دوم 489.3 ریال تعیین شده است.
 
از سوی دیگر هزینه ارسال پیامک از عربستان به ایران برای اپراتور اول 3000 ریال و برای اپراتور دوم حدود 289ریال محاسبه خواهد شد.
 
با توجه به اینکه زائران ایرانی حتی بابت دریافت تماس باید به ترتیب برای اپراتور اول 350 تومان و اپراتور دوم حدود 490 تومان پرداخت کنند، از این رو تمامی زائران ایرانی یا تلفن همراه خود را خاموش کرده و یا به تماس‌های غیر ضروری دریافتی از ایران اصلا پاسخ نمی دهند.
 
پیگیری‌های خبرنگار مهر در مدینه منوره نشان می دهد که اکثر حجاج ایرانی برای ارتباط مخابراتی با دوستان و خانواده خود در ایران از سیم کارت های عربستان و به ویژه شرکت "اس.تی.سی" استفاده می کنند و از این رو حداقل هزینه دریافت تماس از ایرن را دریافت نمی کنند.
 
از این رو حداقل در هر تماس از ایران هزینه ورودی تلفن همراه 350 تا 490 تومان کاهش می یابد و این در حالی است که اپراتورهای اول و دوم می توانستند با حذف هزینه دریافت تماس برای حجاج ایرانی حداقل بازار ایرانی خود در عربستان را حفظ و صیانت کنند.
 
با این وجود اپراتورهای همراه اول یکسری بسته های تشویقی برای زائران ایرانی پیش بینی کرده اند که مسافران خانه خدا تاکنون استقبال قابل توجه ای از این بسته های تشویقی نداشته اند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.