اپراتورها

باندپهن

باندپهن سیار

تلفن همراه

رگولاتوری

October 25, 2012
12:59 پنجشنبه، 4ام آبانماه 1391
کد خبر: 51177

گزارش اقتصاد ایران از ضرر وزیان نسل سوم موبایل برای بیمه شدگان تامین اجتماعی

 

اقتصادایران آنلاین -معصومه بخشی پور
 
ابتدای سال ۸۶ بود که وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات دولت نهم از شروع مطالعات مربوط به راه اندازی سومین شبکه اپراتوری موبایل در ایران خبرداد و اعلام کرد که برای عقب نماندن از تکنولوژی های روز جهان، جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال دانش فنی به داخل کشور تا پایان سال ۸۷ ایرانی ها هم می توانند مانند سایر مردم دنیا از نسل سوم شبکه های موبایل استفاده کنند و براین اساس مقدمات انجام طرحی ملی برای بهره برداری از تکنولوژی روز موبایل با نام ۳G که مهم ترین خصیصه آن مکالمه تصویری بود در کشور آغاز شد.
 

rightel1.jpg

اما این پروژه نیز مانند دیگر پروژه های ملی در کشور آنچنان درگیر حاشیه های قبل و بعد از اجرا شد که هم اکنون با گذشت بیش از چهارسال از زمان وعده دکتر محمد سلیمانی – وزیر وقت ارتباطات- ایرانی ها دلخوش به راه اندازی نمادین شبکه نسل سوم موبایل هستند و این تکنولوژی که دیگر آنقدرها هم که گفته می شد به روز نیست در دستان ایرانیان جای نگرفته است. 
 
سال ۸۵ و مصوبه ای برای ۳G
تلاش برای راه اندازی نسل سوم موبایل در کشور و ارتقای شبکه های موبایل به سوم بهمن ماه سال ۸۵ برمی گردد که هیات دولت در جلسه خود طی مصوبه ای سه بندی چارچوب پروژه اپراتور سوم تلفن همراه را مشخص کرد که در آن بر استفاده از فن آوری نسل سوم GSM یا همان۳G، استفاده از سرمایه گذار خارجی با حداکثر حق السهم ۴۹ درصد و امکان اپراتوری منطقه ای به عنوان بندهای اصلی این مصوبه تاکید شد که بعدها و با تغییراتی که در اعطای این پروانه به اپراتور کاملا داخلی تامین تله کام پیش آمد بند استفاده ۴۹ درصدی از سرمایه گذار خارجی از این پروژه حذف شد. 
 
سال ۸۶ و تشکیل شورای راهبرد۳G 
پس از ابلاغ مصوبه سه بندی هیات دولت بود که شورای راهبردی پروژه از سوی وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات تشکیل و اقدامات مطالعاتی پروژه نیز به مشاور سپرده شد و قرار شد تا با هدف افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه، ارائه خدمات، افزایش رقابت و به کارگیری حداکثر توان داخلی مجوز اپراتور سوم تلفن همراه عرضه شود. البته آن زمان براین نکته نیز تاکید شد که سهامداران اپراتور سوم نباید دولتی بوده یا در سایر اپراتورها سهامدار باشند. 
 
سال ۸۷ و امیدواری به سرانجام رسیدن ۳G
ابتدای سال ۸۷ وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات وقت اعلام کرد که بیش از ۱۵ کشور از مناطق خاورمیانه، آسیای شرقی، آفریقا و کشورهای اروپایی برای حضور در پروژه اپراتور سوم تلفن همراه ایران اظهار علاقه مندی کرده و قطعا در مزایده انتخاب این اپراتور حضور خواهند داشت که در آن زمان نام ترکیه، کره، برخی کشورهای اروپایی، کشورهای حاشیه خلیج فارس، کشورهای آفریقایی و حتی چین و روسیه نیز به گوش می رسید. 
 
براین اساس با اعلام فراخوان شرکت در مزایده در هفته آخر اردیبهشت سال ۸۷ و با اختصاص دو ماه و نیم زمان به شرکت های داخلی و خارجی برای مطالعه اسناد، آماده کردن طرح ها و تحویل پاکت ها و همچنین مهلت سه هفته ای برای بررسی اسناد، قرار بود که برنده مزایده قبل از پایان نیمه نخست سال ۸۷ اعلام شود که در نهایت و برخلاف پیش بینی ها اپراتورهای زیادی از این مزایده استقبال نکردند و تنها هفت کنسرسیوم داخلی و خارجی وارد فضای مزایده شدند که از این تعداد، صلاحیت پنج شرکت احراز شد و درنهایت دی ماه۸۷ وزارت ارتباطات به صورت رسمی، اپراتور اتصالات امارات و شرکت تامین تله کام را وابسته به شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در قالب یک کنسرسیوم به عنوان برنده مزایده اپراتور سوم موبایل کشور اعلام کرد. 
 
سال ۸۸ و حذف اتصالات از پروژه ۳G
۲۳دی ماه سال ۸۷ که کنسرسیوم تامین اتصالات به عنوان برنده نهایی مزایده اپراتور سوم معرفی شده بود در بدبینانه ترین حالت ممکن قرار بود سیم کارت های نسل سوم تلفن همراه تابستان۸۸ وارد کشور شود اما بیستم اردیبهشت ماه۸۸ محمد سلیمانی وزیر ارتباطات دولت نهم از حذف اتصالات از این پروژه به دلیل عدم پرداخت ضمانت پروژه و عدم هماهنگی با شریک ایرانی خبر داد. البته برخی اخبار نیز از اختلاف نظر برسر ادعای قدیمی اماراتی ها درباره جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس و دلایل حذف آنها از این پروژه حکایت داشت که در نهایت موجب شد مسئولان کشور در مورد واگذاری این پروژه به این اپراتور، دست نگه دارند و مزایده را ابطال کنند. با ابطال این مزایده، شرکت کنندگان معدود در مزایده اپراتور سوم دست خالی بازار مخابراتی ایران را ترک کردند. 
 
سال ۸۹ و سپردن ۳G به شرکت کاملا ایرانی 
بالاخره پس از کش وقوس های فراوان و پایان دولت نهم و آغاز به کار دولت دهم پروژه اپراتور سوم تلفن همراه کشور اردیبهشت ماه۸۹ به نتیجه رسید و وزارت ارتباطات بعد از گذشت ۱۵ماه از زمان انجام مزایده این پروژه، شرکت تامین تله کام از زیر مجموعه های تامین اجتماعی را بدون شریک خارجی و با تکیه بر سرمایه گذاری داخلی، رسما برنده نهایی این پروژه اعلام کرد تا این اپراتور ظرف مدت ۱۵سال ۱۷میلیون سیم کارت موبایل به بازار عرضه کند؛ در مراسم اعطای پروانه فعالیت به این اپراتور این بار رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات دولت دهم بود که وعده داد با راه اندازی این شبکه، مردم کشور در سال ۸۹ از سیم کارت های تکنولوژی نسل سوم بهره مند خواهند شد و براین اساس مدیرعامل وقت این شرکت، واگذاری سیم کارت های نسل سوم را به دهه فجر ۸۹ در تهران و کلانشهرها موکول کرد. تامین تله کامی ها در آن زمان برای شروع، شرکت فرانسویsofrecom» » که زیر مجموعه اپراتور تله کام فرانسه است را به عنوان مشاور پروژه اپراتور سوم موبایل انتخاب کردند .
 
سال ۸۹ و وعده واگذاری پیش از موعد سیم کارت های ۳G
با گذشت نزدیک به ۳ماه از اعطای پروانه اپراتور سوم به تامین تله کام، محمدکرم پور رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی و معاون وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات با اشاره به برنامه زمان بندی اپراتور سوم برای ارائه سیم کارت های ۳G تاکید کرد که این پروژه مطابق با برنامه زمان بندی برای واگذاری در دهه فجر۸۹ پیش می رود و حتی پیش بینی کرد که اپراتور سوم بتواند سیم کارت های خود را زودتر از موعد مقرر وارد بازار کند. در مرداد ۸۹ و از آنجایی که دولت نسبت به سازمان تامین اجتماعی بدهکار بود و اپراتور سوم موبایل هم یکی از شرکت های سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی، طبق مصوبه هیات وزیران مبلغ حق الامتیاز واگذاری پروانه بهره برداری از نسل سوم تلفن همراه در کشور نیز به صورت تهاتری پرداخت شد. طبق پروانه در نظر گرفته شده برای بهره برداری از نسل سوم موبایل در کشور، حق الامتیاز لازم الاجرا شدن این پروانه مبلغ ۴۰۱ میلیارد و ۳۷۰میلیون تومان (۴۰۱۳۷۰۰میلیون ریال) بود که ۱۰۰ درصد آن در موعد مقرر یعنی ۳۰مردادماه۹۰ به صورت تهاتری پرداخت شد. چنین حجمی از سرمایه گذاری در واقع از محل دسترنج کارگران پرداخت شد تا هر روز تاخیر درآن نیز به زیان انباشته کارگران اضافه شود.
 
سال ۸۹ و باردیگر وعده واگذاری سیم کارت های ۳G تا پایان سال
وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات در شهریور۸۹ نیز باردیگر از ارائه سیم کارت های نسل سوم اپراتور سوم موبایل تا قبل از پایان سال خبر داد و تصریح کرد که شرکت تامین تله کام به عنوان اپراتور سوم موبایل کشور برابر قولی که داده تا قبل از پایان سال ۸۹ سیم کارت های خود را روانه بازار می کند و وزارت ارتباطات نیز روند فعالیت اپراتور سوم را به صورت مداوم پیگیری می کند. همچنین در آن زمان شرکت تامین تله کام برای تامین تجهیزات شبکه خود با شرکت های چینی هوواوی و ZTE وارد مذاکره و انعقاد قرارداد برای درخواست انتقال تکنولوژی و تولید تا ۲۰ درصد شبکه رادیویی شد. براین اساس مسئولان اپراتور سوم اعلام کردند که شرکت تامین تله کام خود را مقید به اجرای قوانین موضوعه کشور می داند و در زمینه ارائه خدمات نسل سوم موبایل قطعا از تمام امکانات، تجهیزات و توانمندی های تولید گران و صنعتگران داخلی بهره خواهد گرفت. 
 
سال ۸۹ و استعفای اعضای هیات مدیره تامین تله کام
آبان ماه ۸۹ و تنها چند ماه مانده به عملیاتی شدن وعده واگذاری سیم کارت های نسل سوم خبرها از وقوع برخی تغییرات در ترکیب هیات مدیره اپراتور سوم موبایل حکایت داشت و مهدی افراسیابی و بابک ارشد دو عضو هیات مدیره این شرکت از سمت خود استعفا کرده و جای خود را به علی اصغر عمیدیان و حسن علیزاده دادند. البته در آستانه دریافت پروانه فعالیت در پروژه اپراتور سوم نیز جهانگیر آقازاده که مدیرعامل شرکت تامین تله کام بود جای خود را به ذبیح الله فیض آبادی داده بود. با این تغییرات سید ابوالحسن فیروزآبادی رئیس هیات مدیره، ذبیح الله فیض آبادی ثانی مدیرعامل، علی اصغر عمیدیان، حسن علیزاده و سید محسن محسنی شکیب اعضای هیات مدیره تامین تله کام را تشکیل دادند. اما این پایان کار نبود و تغییرات مدیریتی تامین تله کام نه تنها در سال ۸۹ بلکه تا سال ۹۰ نیز ادامه یافت و این بار حمید فرنگ به جای ذبیح الله فیض آبادی مدیرعاملی این اپراتور را به عهده گرفت و به طورکل ترکیب اعضای هیات مدیره این شرکت نیز تغییر یافت. 
 
سال ۸۹ و وعده واگذاری آزمایشی سیم کارت های ۳G و عدم تحقق آن 
دی ماه سال ۸۹ و تنها یک ماه مانده برای عملیاتی شدن وعده واگذاری سیم کارت های نسل سوم، این بار راه اندازی آزمایشی شبکه اپراتور سوم موبایل در بهمن ماه در یکی از شهرهای کشور وعده داده شد. در آن زمان مسئولان وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات تاکید کردند که به لحاظ قانونی اپراتور سوم تا پایان اردیبهشت ماه۹۰ برای واگذاری سیم کارت زمان دارد و چنانچه تا آن زمان سیم کارت های خود را واگذار نکند خلاف پروانه عمل نکرده است. با این وجود دهه فجر سال ۸۹ نیز به پایان رسید و خبری از سیم کارت های نسل سوم موبایل نشد. 
 
سال ۹۰ و باردیگر زمزمه های واگذاری سیم کارت های ۳G
با شروع سال ۹۰ مسئولان اپراتور سوم این بار وعده دادند که مطابق پروانه فعالیت خود تا خردادماه ۹۰ شبکه نسل سوم را راه اندازی کنند و تاکید کردند که به تعهدات متقابل پروانه ای عمل می کنند. البته تامین تله کامی ها در مورد مشکلات اشغال فضای فرکانسی کشور نیز معتقد بودند که تعهدات فضای فرکانسی در زمان خود انجام نشد و بسیاری از ظرفیت هایی که قرار بود به تامین تله کام داده شود با محدودیت مواجه شد. 
 
سال ۹۰ و تعیین قیمت سیم کارت های۳G
نرخ سیم کارت های نسل سوم که قرار شد با کدهای ۰۹۲۰ و ۰۹۲۱ وارد بازار شود برای سیم کارت های دائمی ۱۲۰ هزار تومان و برای سیم کارت های دیتا و اعتباری ۲۰ هزار تومان تعریف شد؛ با استفاده از سیم کارت های نسل سوم استفاده همزمان از سرویس های چندرسانه ای براساس اصول حاکم بر استاندارهای جهانی ITU وعده داده شد و پروانه برای ۱۵سال و امکان تمدید برای دو دوره ۵ساله صادر شد. حتی دوره حفاظت دوساله از دیگر موارد مندرج در این پروانه بود تا دیگر اپراتورها اجازه ارائه نسل سوم را در این مدت نداشته باشند. طبق پروانه اعطا شده به اپراتور سوم موبایل، پوشش تمامی شهرها تا چهارسال فعالیت، پوشش جمعیتی تا سال چهارم و پوشش جاده ای تا سال هشتم، تضمین حداقل کیفیت از سال اول تا چهارم و نیز تعداد مشترکان آن در شرایط عادی ۱۷ میلیون نفر شامل ۶ میلیون مشترک خدمات پایه (صوت) و ۱۱ میلیون مشترک خدمات دیتا نسل سوم از جمله تعهدات این اپراتور درنظر گرفته شد. 
 
خرداد ۹۰ و بازهم وعده واگذاری آزمایشی نسل سوم موبایل 
شمارش معکوس برای واگذاری سیم کارت های نسل سوم موبایل طبق مهلت تعیین شده برای اپراتور تامین تله کام در خرداد ۹۰ آغاز شد اما مسئولان بازهم از عرضه آزمایشی و محدود این سیم کارت ها در برنامه این اپراتور خبردادند که البته این به معنای عمل به تعهدات نخواهد بود. 
وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات در روز جهانی ارتباطات -۲۷ اردیبهشت- باردیگر از واگذاری آزمایشی و محدود سیم کارت های این اپراتور در خردادماه خبر داد و گفت: پس از طی مراحل تایید کیفیت عرضه عمومی این سیم کارت ها آغاز خواهد شد. در همین راستا و در آستانه اتمام مهلت تامین تله کام برای واگذاری سیم کارت، معاون وزیر ارتباطات در اول خردادماه ۹۰ از آغاز واگذاری تجاری سیم کارت های این اپراتور سوم خبر داد و گفت: واگذاری سیم کارت های اپراتور سوم تلفن همراه که سال گذشته مورد تست و آزمایش قرار گرفته بود از امروز به صورت محدود در تهران آغاز شده است! و حتی روابط عمومی وزارت ارتباطات نیز با اعلام اطلاعیه ای این واگذاری را تایید کرد؛ بااین حال نسل سوم موبایل نه تنها در اول خرداد بلکه بعد از آن نیز در دستان تهرانی ها جای نگرفت. 
 
خرداد۹۰ و نسل سوم موبایل درگیر اختلافات داخلی و تغییرات مدیریتی 
در راستای اینکه شرکت تامین تله کام در راه اندازی نسل سوم موبایل موفق عمل نکرد روابط عمومی شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی «شستا» در اطلاعیه ای در خردادماه ۹۰ اعلام کرد که هیات مدیره و مدیرعامل شرکت تامین تله کام تغییر می کند. در اطلاعیه این شرکت آمده بود: «در پی اتمام زمان اجرای پروژه اپراتور سوم و با توجه به اینکه قرار بود از تاریخ یک خرداد ۱۳۹۰ فروش سیم کارت پروژه آغاز شود و نظر به اینکه شرکت تامین تله کام موفق به انجام این کار نشد لذا «شستا» قصد تغییر هیات مدیره و مدیرعامل شرکت تامین تله کام را دارد که این موضوع داخلی بوده و مرتبط به ضعف مدیرعامل در راه اندازی پروژه اپراتور سوم است و هیچ ارتباطی با جریان سیاسی ندارد.»
 
تا پیش از این اطلاعیه ذبیح الله فیض آبادی ثانی مدیرعامل تامین تله کام بود و محمد هادی زاهدی وفا، محمدحسین فلاح اصغری، محمدرضا پاکروان و اکبر آبکار برای مدتی کوتاه اعضای هیات مدیره این اپراتور را تشکیل می دادند. پس از آن طی جلسه ای و با حضور محمد علی یزدانجو، مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) حمید فرنگ که پیش از این مدیرعامل شرکت خدمات ماشینی تامین بود به عنوان مدیرعامل جدید شرکت تامین تله کام معرفی شد. یک ماه بعد از آن نیز نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس از بررسی پرونده تخلفات مالی و مدیریتی اپراتور سوم موبایل توسط کمیسیون های اجتماعی و صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خبر داد و تاکید کرد که «وزیر سابق رفاه دخالت هایی در مدیریت و هیات عامل این پروژه داشته است.» سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اواخر خردادماه ۹۰ و این بار با تغییر موضع خود به دلیل تعویق در راه اندازی پروژه اپراتور سوم تلفن همراه کشور به شرکت تامین تله کام اخطار داد که این اخطار می توانست مشمول جریمه، کاهش مدت پروانه یا حتی لغو پروانه فعالیت صادر شده برای این اپراتور شود. 
 
شهریور ۹۰ و وعده عرضه سیم کارت های نسل سوم در آذرماه 
بهره برداری از سومین شبکه اپراتوری موبایل کشور و عرضه سیم کارت هایی که قرار بود اول خرداد ماه ۹۰ وارد بازار شود در شهریورماه ۹۰ و از سوی رئیس وقت کمیته مخابرات مجلس به آذرماه موکول شد. علی مطهری در مورد تاخیرات پیش آمده برای این پروژه تاکید کرد که البته همه پروژه ها تاخیر دارند و تاخیر در این پروژه مسئله خاصی نیست. وی البته یک ماه بعد از این اظهارنظرات و مانند دیگر مسئولان در مورد این پروژه تغییر موضع داد و این بار اعلام کرد که هنوز اقدام اساسی در پروژه اپراتور سوم صورت نگرفته و نباید تاخیر را به گردن تحریم انداخت! 
 
اول آبان۹۰ و راه اندازی رسمی نسل سوم موبایل در کرج
اول آبان ماه روابط عمومی تامین تله کام طی اطلاعیه ای اعلام کرد که شبکه اپراتور سوم تلفن همراه بعد از ۶ماه تاخیر در زمان بهره برداری در کرج راه اندازی اولیه شد و با بهره برداری از این شبکه علاوه بر امکان استفاده از سرویس های پایه نظیر تماس صوتی و پیام کوتاه برای نخستین بار امکان دسترسی به شبکه اینترنت و نیز تماس تصویری روی گوشی های تلفن همراه فراهم شده است. با این وجود مراسم رونمایی از نام و لوگوی برند اپراتور سوم تلفن همراه ۳۰آبان ماه انجام شد و تامین تله کام برند «رایتل» را ترکیبی از «رای» و «تل» به معنای تلفن هوشمند – خردمند- بود برای خود انتخاب کرد و در آن مراسم عرضه سیم کارت ها برای دوم آذرماه در کرج وعده داده شد. 
 
پایان آذر ۹۰ و آغاز پیش ثبت نام سیم کارت های رایتل در کرج
با وجودی که قرار بود واگذاری سیم کارت های رایتل در کرج از ابتدای آذرماه آغاز شود اما در نهایت در آخرین روزهای آذرماه۹۰ اپراتور تامین تله کام پیش ثبت نام این سیم کارت ها را در کرج آغاز کرد تا ثبت نام قطعی را نیز دی ماه به عمل آورد. البته قبل از آغاز پیش ثبت نام، شبکه این اپراتور به صورت آزمایشی و با حضور خبرنگاران تست شد. پس از آن نیز اولین سیم کارت نسل سوم موبایل که ظرفیت انتقال تصویر و دسترسی به اینترنت را داشت ۱۹دی ماه۹۰ طی مراسمی به صورت نمادین در خانواده یکی از شهدای دفاع مقدس در کرج زنگ خورد و اولین سیم کارت نسل سوم به خانواده شهید سعید آراسته اهدا شد. اگرچه پس از این مراسم نمادین مسئولان تامین تله کام اعلام کردند که به حدود ۱۰ هزار نفری که نسبت به پیش ثبت نام این سیم کارت ها در کرج اقدام کرده اند سیم کارت ها به تدریج داده می شود اما شواهد نشان می دهد که تعداد افرادی که در کرج از این سیم کارت ها استفاده می کنند کمتر از رقمی است که گفته شده است. 
 
دهه فجر۹۰ و آغاز پیش ثبت نام سیم کارت های رایتل در تهران 
در دهه فجر ۹۰ این بار رایتل از آغاز پیش ثبت نام سیم کارت های خود در تهران خبرداد و اعلام کرد که تا پایان سال ۹۰ این سیم کارت ها را به متقاضیان عرضه می کند؛ حتی این سیم کارت ها در آخرین روز بهمن ماه طی مراسمی نمادین باردیگر البته این بار در تهران به خانواده شهدای فن آوری هسته ای کشور تقدیم شد تا پس از آن این اپراتور به تدریج نسبت به واگذاری سیم کارت های ثبت نامی اقدام کند. 
 
نسل سوم موبایل به هفت سین عید نرسید
در مراسم آغاز به کار شبکه رایتل وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از راه اندازی شبکه تلفن همراه اپراتور سوم به صورت گسترده در دهه فجر خبر داده بود و پیش بینی کرد که نوروز سال ۹۱ بسیاری از ایرانی ها تلفن نسل سوم خواهند داشت. 
عبدالرضا شیخ الاسلامی آن زمان وعده داده بود که ظرف مدت کوتاهی سیم کارت های نسل سوم در کرج، تهران، قم و شیراز واگذار خواهد شد و در دهه فجر راه اندازی شبکه نسل سوم موبایل با نام رایتل به صورت گسترده به مرحله عملیاتی می رسد. وی تاکید کرد که ایرانی ها در نوروز ۹۱ حلول سال نو را با سیم کارت های رایتل به هم تبریک خواهند گفت و پیش بینی می شود که رایتل نقل مجالس دید و بازدید عید۹۱ باشد. 
با این حال و با گذشت بیش از ۶ماه از اظهارات وزیر کار شواهد نشان می دهد که رایتل نه تنها در سفره هفت سین ایرانی که در دستان تهرانی ها و کرجی ها نیز جای خود را به دست نیاورده است و عده معدودی از این سیم کارت ها بهره می برند. 
 
توسعه حلزونی نسل سوم موبایل 
با گذشت بیش از ۶سال از نخستین زمزمه ها برای نسل سوم موبایل در ایران و در حالی که کشورهای دیگر به سمت موبایل نسل چهارم در حرکتند و اپراتورهای اول و دوم نیز شبکه های خود را برای نسل های سوم و چهارم آماده کرده اند و آماده اتمام مهلت دوساله اپراتور سوم برای ارائه خدمات نسل سوم هستند عرضه سیم کارت های رایتل در مشهد و شیراز نیز آغاز شده اما با این وجود محدودیت در واگذاری سیم کارت های اعتباری، مشخص نشدن تعرفه های پایه این سیم کارت ها، مدت زمان معطل ماندن متقاضی برای دریافت سیم کارت و روند کند خریدوفروش و نقل وانتقال این سیم کارت ها، باعث شده که نسل سوم موبایل آنطور که باید با استقبال شهروندان روبه رو نشود واین یعنی زیان مضاعف برای حجم بالای سرمایه معطل شده بیمه شدگان تامین اجتماعی که اصلی ترین تامین کننده گان مالی چنین پروژه ای بودند و عدم سود دهی مناسب به آنها که نتیجه روشن سوء مدیریت است.
 
رایتل بیمار است و نیازمند مداوا! 
اما وزیر سابق ارتباطات و فن آوری اطلاعات که این بار بر صندلی های سبز بهارستان تکیه زده است با انتقاد از راه اندازی پروژه اپراتور سوم تلفن همراه، عملکرد این اپراتور را «بیمارگونه» تعبیر می کند و می گوید: شبکه های نسل سوم موبایل در دنیا در عرض ۳ماه راه اندازی می شوند اما در ایران سه سال است که این شبکه قراراست راه اندازی شود. محمد سلیمانی با اشاره به عدم تحقق وعده های وزارت ارتباطات و فن آوری اطلاعات برای راه اندازی کامل نسل سوم موبایل در کشور و عدم توسعه یکپارچه و جهش سریع آن که مانعی برای توسعه اقتصادی در این بخش محسوب می شود می افزاید: نباید ورود اپراتور سوم موبایل به کشور اینقدر زمان بر باشد. 
 
وزیر سابق ارتباطات و فن آوری اطلاعات که بسیاری خود وی را یکی از مسببان تاخیر در راه اندازی نسل سوم موبایل در ایران می دانند با اشاره به زمان سه ساله راه اندازی اپراتور سوم موبایل در کشور و با بیان اینکه تکنولوژی چیزی نیست که بخواهند برایش اینقدر زمان مصرف کنند، معتقد است که این اپراتور بیمار است و مسئولان باید برای یافتن نوع بیماری آن اقدام کنند. وی می گوید: ممکن است مشکل این اپراتور سوء مدیریت یا کمبود سرمایه اولیه باشد اما در هر صورت پهن کردن چتر BTS در شهرهای کل ایران برای خدمات ۲۰ میلیونی اپراتور سوم موبایل، یک سال هم وقت نمی خواهد. عضو کمیسیون صنایع مجلس نهم با بیان اینکه دلایل عقب افتادگی اپراتور رایتل غیرقابل توجیه و غیرقابل قبول است صراحتا می گوید: مشکل این اپراتور نداشتن تکنولوژی و مسئله تحریم نیست و برای حوزه ارتباطات هیچ کس نمی تواند تحریم تحمیل کند. حتی مشکل اپراتور رایتل تخصص و سرمایه گذاری نیز نمی تواند باشد چرا که اگر این اپراتور در استفاده از متخصص با مشکل مواجه است باید در این مدت به دانشگاه های مرتبط مراجعه می کند اما در این ۳سال این شرکت به کدام دانشگاه مراجعه و تقاضای تربیت نیروی انسانی متخصص در این زمینه کرده است؟ رایتل نمی تواند بهانه تحریم و عدم سرمایه و تخصص بیاورد و دستگاه های نظارتی مسئولند که ناکامی این اپراتور را برای مردم شفاف سازی کنند.
 
وی با بیان اینکه باید مشکل این اپراتور مشخص شود تا قابل رفع باشد به مزایای شبکه های نسل سوم موبایل اشاره می کند و می گوید: آرمان بشر این است که در هر مکان و زمان در دسترس باشد که با وجود نسل سوم موبایل و امکان استفاده از تصویر در حین مکالمه این آرمان محقق خواهد شد؛ اما هم اکنون و به دلیل عدم راه اندازی کامل این شبکه، ایرانی ها از استفاده از تلفن تصویری و ارسال دیتا روی شبکه بی سیم محروم هستند. این در حالی است که بسیاری از کشورهای دنیا هم اکنون در حرکت به سمت نسل چهارم ارتباطات که انقلابی در عرصه ارتباطات و فن آوری را محقق کند، هستند. 

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.