باندپهن

باندپهن ثابت

باندپهن سیار

رگولاتوری

October 30, 2012
23:04 سه شنبه، 9ام آبانماه 1391
کد خبر: 51286

صدور مجوز پایلوت‌ خدمات چندرسانه‌‏ای باند وسیع از سوی مرکز ملی فضای مجازی

 

عضو شورای عالی فضای مجازی در نشست پایانی همایش ملی "خدمات چندرسانه‌ای باند وسیع، از سیاست‌گذاری تا اجرا" گفت: انحصار باید در سیاستگذاری انجام شود و نه در ارائه خدمات، چراکه باید سیاستگذاری متمرکز باشد تا سرمایه‌گذاران و بخش خصوصی سردرگم نشود، اما رقابت در اجرا باعث رشد خدمات خواهد شد.
 
به گزارش ایسنا، شاهمیرزایی با اشاره به این که طبق آمارهای اعلام شده جهانی تا سال 2014 در حدود 50 درصد از کل سایت‌های دنیا به روی لایه CDN منتقل می‌شود، گفت: تاکنون فعالیت بخش خصوصی در حوزه ارائه خدمات به صورت فروش اینترنت بوده است که این روند باید تغییر کند. با استفاده از CDN، مبنا و معماری ارائه خدمات تغییر کرده و از پهنای باند به ترافیک مصرفی کاربران تبدیل خواهد شد.
 
او در بخش دیگری از سخنان خود بحث استاندارد و انتخاب فناوری مناسب از سوی شرکت‌ها برای خدمات چندرسانه‌‏ای باند وسیع (BMS) را مهم دانست و افزود: البته بحث انتخاب فناوری متناسب با نیازها نیز از مباحث مهم است و در این انتخاب باید در نظر گرفت که چه فناوری‌هایی در چه حدی قابلیت توسعه دارند و اصولا به همین دلیل است که پایلوت اجرا میشود و مرکز ملی فضای مجازی هم صدور مجوز پایلوت‌ها را با سخت‌گیری کمتری انجام خواهد داد.
 
شاهمیرزایی با بیان اینکه با تشکیل کمیسیون عالی تنظیم مقررات دیگر شاهد ناهماهنگی و تعلل در مجوزدهی نخواهیم بود، افزود: دستور رهبری مبنی بر تشکیل شورای عالی فضای مجازی یک سرمایه کلان در اختیار ماست که باید از آن برای توسعه فضای مجازی کشور بهره ببریم.
 
وی با اشاره به مجوزدهی همگرا در شورای مجازی بیان کرد: خوشبختانه دستاوردهای خوبی در چهار ماه تشکیل شورای عالی فضای مجازی به دست آمده است که یکی از مهمترین آنها همین تشکیل کمیسیون‌های عالی در ذیل مرکز ملی فضای مجازی است که موانع توسعه خدمات و ارائه مجوزها از نهادهای مختلف را از بین می برد.
 
او ادامه داد: مثلاً در کمیسیون تنظیم مقررات همه نهادهای امنیتی و فرهنگی هم که به نوعی در تصمیم سازی این حوزه مشارکت دارند، حضور دارند تا پس از مجوزدهی شاهد منع یا تعلل فعالیت بخش خصوصی برای ارائه سرویس‌ها به علت ناهماهنگی بخش‌های مختلف فرهنگی و امنیتی نباشیم. در حال حاضر یکی از مهمترین مباحث تجاری سازی این خدمات بحث مجوزدهی به آن است. این در حالی است که در پیوست حکم مقام معظم رهبری که اولویت‌های شورا را معین کرده اند، لزوم تعیین تکلیف شورای عالی فضای مجازی برای خدمات چندرسانه‌ای باند وسیع با همه نام‌هایی که تاکنون در کشور از آن یاد شده مثل IPTV، IP-Media و حتی برخی پروژه‌ها مثل شبکه ملی اطلاعات خواسته شده است.
 
او بیان این مطلب که در توسعه خدمات چندرسانه‌ای باند وسیع (BMS) در کشور عقب هستیم، گفت: متاسفانه با تاخیرهای صورت گرفته در توسعه این خدمات در وضعیت خوبی حداقل نسبت به کشورهای دیگر قرار نداریم. اگر میخواستیم بر طبق میانگین منطقه این خدمات را در کشور ارائه کنیم، باید حدود 600 هزار مشترک در سال گذشته بودیم که فکر می کنم امسال با توجه به رشد این خدمات در دنیا باید به 800 هزار مشترک برسیم.
 
عضو شورای عالی فضای مجازی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: در حال حاضر بیش از 2 میلیون کاربر ADSL داریم که با تعویض و افزایش ظرفیت پورت‌ها میتوانیم این خدمات را به مردم ارائه کنیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.