اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 5, 2012
0:05 دوشنبه، 15ام آبانماه 1391
کد خبر: 51361

تبدیل بخشی از ابر رایانه‌ ملی به کلودسنتر

 

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر از تبدیل بخشی از «ابررایانه» ملی به یک «کلودسنتر» کارآمد خبر داد.
به گزارش ایسنا، دکتر محمد کاظم اکبری در نخستین کارگاه ملی رایانش ابری خاطرنشان کرد:‌ هم اکنون سه پروژه بزرگ در حوزه‌ی «ابر» با دستگاه‌های دولتی در مرکز تحقیقات رایانش ابری در حال انجام است که با برنامه‌ریزی‌های مدون برای تبدیل بخشی از ابررایانه ملی به کلودسنتر کار حرفه‌ای در زمینه‌ سیستم ابر را در ایران آغاز خواهیم کرد.
 
وی با اشاره به این که کلودسنترها و کلودسرورها تا دو سال آینده در حوزه‌های مختلف علوم رایانه به کار خواهند آمد، اظهار کرد:‌ چاره‌ای جز ورود به بحث رایانش ابری به صورت متمرکز و کارآمد نداریم؛ چرا که در چند سال آینده حتی نرم افزارها نیز بر روی کلودسرورها در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و برای استفاده از امکانات و به روز بودن در این علم باید در حوزه‌ی رایانش ابری قدرتمند عمل کنیم.
 
این عضو هیات علمی دانشگاه امیرکبیر با بیان این که کار بر روی سرورها و رایانه‌های ابر از سال 85 در مرکز رایانش ابری دانشگاه امیرکبیر آغاز شده است، گفت: در ابتدا به هیچ عنوان تصور نمی‌کردیم که استفاده‌ها وکاربردهای سیستم ابر تا این اندازه رشد کند و با این که ما مطالعات آکادمیک و نیمه صنعتی را آغاز کرده بودیم کاملا غافلگیر شدیم.
 
اکبری ادامه داد: ما در مرکز تحقیقات به این نتیجه رسیده‌ایم که باید برنامه‌ریزی منظم در رابطه با ساخت و کاربرد سیستم‌های ابر در کشور وجود داشته باشد که برگزاری چنین کارگاه‌هایی می‌تواند آغازگر آشنایی بیشتر و زمینه‌سازی برنامه‌ریزی‌های دقیق‌تر باشد.
 
در ادامه‌ مراسم افتتاحیه‌ی نخستین کارگاه ملی رایانش ابری، مرتضی جوان، دبیر کادر علمی این کارگاه گفت: برای برگزاری این کارگاه 80 مقاله به دبیرخانه ارسال شد که از این میان 29 مقاله برای ارائه‌ی شفاهی، ارائه‌ی پوستر و چاپ بدون سخنرانی انتخاب شدند. همچنین 106 نفر برای شرکت در این کارگاه ثبت‌نام قطعی کرده‌اند.
 
وی افزود: طی دو روز برگزاری این کارگاه استفاده و کاربرد سیستم‌های ابری در حوزه‌ی امنیت، مجازی سازی، شبکه، مدیریت زیرساخت، پایگاه‌های داده، پردازش فوق سریع، مدل‌های برنامه‌نویسی و چند موضوع دیگر بررسی خواهد شد.
 
نخستین کارگاه ملی رایانش ابری به همت دانشکده‌ی مهندسی کامپیوتر دانشگاه صنعتی امیرکبیر و مرکز تحقیقات رایانش ابری امروز و فردا در این دانشگاه برپا خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.