تبلت

تلفن همراه

گوشی

November 8, 2012
15:47 پنجشنبه، 18ام آبانماه 1391
کد خبر: 51428

ده شیوه ای که سامسونگ به اپل فشار می آورد

 

علمولوژی: سامسونگ با طراحی های قوی، بازاریابی موثر و برندی که هر روز اعتماد خریداران را بیشتر جلب می کند در حال ضربه زدن به اپل است. اما چگونه سامسونگ به این نقطه رسیده است؟

اپل برای مدت زمانی طولانی به عنوان خلاق ترین و مبتکرترین کمپانی در دنیای تکنولوژی شناخته شده بود. از آیفون تا آیپد تا مک بوک، این شرکت خود را به عنوان رهبری جا انداخته بود که همه به آن غبطه می خوردند. حتی مایکروسافت بزرگ نیز نتوانسته است به سطح موفقیت و ستایش توسط طرفداران که اپل دارد برساند.

اما در این بین شرکتی وجود دارد که به آرامی راهی برای رسیدن به اپل یافته است. با محصولات قدرتمند و تاکتیک های بازاریابی جذاب، سامسونگ خود را نه تنها به عنوان دشمن اصلی اپل در دادگاه ها بلکه به عنوان بزرگترین رقیبش در فروش مطرح کرده است. سال ها بود که می شنیدیم هیچ شرکتی نمی تواند با اپل رقابت کند. اما سامسونگ این کار را کرده است. در حقیقت، در بازار موبایل در بعضی جنبه ها از اپل سبقت هم گرفته است.

سامسونگ چطور این کار را کرد؟ یا شاید مهم تر از آن، چرا اپل راهی برای پس زدن پیشرفت های رقابتی سامسونگ پیدا نکرده است.

در ادامه می خوانید که چطور سامسونگ در آسیب رساندن به اپل به این میزان موفق بوده است.

۱ – طراحی های محصول اهمیت دارد

اپل معمولاً به عنوان پیشرو در طراحی در جهان شناخته می شود، اما عملکرد سامسونگ هم خیلی بد نیست. طراحی های محصول این شرکت ساده و زیبا هستند، و در برخی موارد، از طراحی های اپل هم بهتر هستند. طراحی در دنیای امروز الکترونیک اهمیت دارد و سامسونگ نشان داده که در بحث طراحی محصول و نوآوری عقب نمی ماند.

۲ – مسئله ویژگی های محصول است

محصولات سامسونگ موفق هستند چرا که نسبت به اپل ویژگی های بهتری ارائه می دهند. برای مثال گلکسی اس ۳ که با اپل آیفون ۵ رقابت می کند، پردازنده بهتر، صفحه نمایش بزرگتر و برخی ویژگی های بیشتر همچون ان اف سی (NFC) ارائه می دهد. اگر فکر می کنید که این چیزها برای مشتریان اهمیت ندارد، دارید خودتان را دست می اندازید.

۳ – تأثیرات منفی طرح شکایات اپل در دادگاه

با این که اپل سعی کرده است که بگوید طرح شکایاتش از سامسونگ به منظور دفاع از حق و حقوق خود بوده است، اما در واقع شاید این کار به این شرکت صدمه زده باشد. دادخواست هایی که اپل طرح می کند نوعی زورگویی به نظر می رسد و بیشتر بر روی حقوق ثبت اختراع برای حفظ بازار متمرکز هستند تا رقابت از طریق طراحی برتر محصول. شاید این نکته در مورد سامسونگ هم مصداق داشته باشد که همین اقدامات را بر ضد اپل انجام می دهد، اما بنا به دلایلی، در حال حاضر این اپل است که شبیه آدم بد شده است و این مسئله به این شرکت زیان وارد می کند.

۴ – سامسونگ متوجه شده است که چه چیزی اندروید را جذاب کرده است

اگر سامسونگ گجت های معمولی اندروید را ساخته بود، این شرکت در بازار موبایل مثل امروز موفق نبود. با تکیه بر اندروید، سامسونگ راهی برای ایجاد جذبه در مشتریانی که به پلتفرم گوگل علاقه مند هستند پیدا کرده است، اما به دنبال طراحی بهتر و چیزی تازه است. این حرکتی هوشمندانه از سوی سامسونگ صورت می گیرد.

۵ – بازاریابی سامسونگ مؤثر واقع شده است

سامسونگ در بازاریابی برای محصولات خود عملکردی عالی داشته است. در برخی موارد، سامسونگ با پیش گرفتن رویکردی جالب سعی کرده تا ویژگی های بهتر محصولاتش را پر رنگ جلوه دهد. در سایر موارد، این شرکت مستقیماً با اپل و طرفدارانش وارد جنگ شده است.  در هر دو حالت، تلاش هایش مؤثر واقع شده و به همین دلیل فروش آن افزایش یافته است.

۶ – مشتریان به سامسونگ اعتماد دارند

مصرف کنندگان به سامسونگ اعتماد پیدا کرده اند. در سال های اخیر، این کمپانی محصولاتی با کیفیت ارائه می دهد که مشتریان را جذب کرده است. همین را می توان در مورد اپل نیز گفت. اما تصویر بازاریابی سامسونگ کم کم به سطح اپل رسیده است. در این میان هیچ یک از دیگر تولیدکنندگان قادر نبوده اند که چنین اعتمادی ایجاد کنند. این مسئله به آنها صدمه زده اما در مقابل به سامسونگ کمک کرده است.

۷ – لوازم برقی خانگی را فراموش نکنید

چیزی هست که باید در مورد توانایی سامسونگ در جذب مشتریان در صنایع مختلف گفت. این کمپانی معمولاً برای موفقیتش در صنعت موبایل یا تلویزیون مورد توجه قرار می گیرد، ولی در واقع این محصولات خانگی این شرکت است که برند آن را وارد دنیای غرب کرده است. حالا همین امر سامسونگ را در تجارت الکترونیک نیز موفق نگه داشته است چرا که مشتریان با خود می گویند اگر این شرکت لوازم خانگی برقی با کیفیتی ارائه می دهد، چرا نتواند یک گوشی موبایل یا تلویزیون با کیفیت نیز تولید کند؟ این بحث جالبی است چرا که محصولی ظاهراً غیر مرتبط تأثیری شگرف در خطوط تولید گوناگون شرکت داشته است.

۸ – سامسونگ جذابیت بین المللی دارد

مسئله مهمی که باید به خاطر سپرد این است سامسونگ برندی کاملاً بین المللی است. از کشور سازنده اش یعنی کره جنوبی تا ایالات متحده آمریکا، سامسونگ در حوزه های متنوعی جذابیت دارد. در چندین سال اخیر، سامسونگ قادر بوده است که برای مصرف کنندگان در کشورهای مختلف در سراسر جهان با سلایقی کاملاً متفاوت جذابیت پیدا کند.

۹ – اپل باعث شده است که محصولات سامسونگ مورد توجه قرار گیرد

اپل در حرکتی اشتباه با مقایسه بسیاری از محصولات خود با رقیب اصلی اش، به محصولات سامسونگ اعتبار بخشیده است. به نظر می رسد که در هر معرفی محصول جدید، اپل زمانی را برای مقایسه آن با محصول مشابه سامسونگ می گذارد. با انجام این کار، اپل به رسانه ها فرصتی برای مقایسه ای می دهد که برای آن دندان تیز کرده اند. همین امر باعث مطرح شدن گجت های سامسونگ به عنوان جایگزینی مناسب در ذهن مصرف کنندگان می شود. این مطمئناً ایده خوبی نیست.

۱۰ – تقصیر را به گردن اپراتورهای تلفن همراه بیندازید

اپراتورها نقشی اساسی در تبدیل سامسونگ به رقیب واقعی و تهدیدی برای اپل ایفا کرده اند. با ترس از سلطه و کنترل اپل، اپراتورها مرتباً سعی در تبلیغ گجت های اندرویدی داشته اند. سرآمد تولیدکننده این گجت های اندرویدی، سامسونگ است. این مسئله به فروش سامسونگ کمک کرده و آن را در سطحی مساوی با اپل قرار داده است، نه این که رقیبی باشد که به دنبال رسیدن به اپل باشد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.