آیین‌نامه‌ها و فراخوان‌ها

تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

November 23, 2012
21:04 جمعه، 3ام آذرماه 1391
کد خبر: 51655

بیانیه‌ای برای اجرا

 

نشست مقامات ارشد اولین اجلاس وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورهای عضو اکو در تاریخ های یازدهم و دوازدهم نوامبر 2012 برابر با 21 تا 23 آبان ماه 1391 با حضور موثر کشورهای عضو اکو و نمایندگانی از دبیرخانه اکو، بانک توسعه اسلامی و سازمان بین المللی حمل و نقل جادهای (IRU) تشکیل شد.
به گزارش عصر ارتباط هیئت‌های شرکت‌کننده با روحیه همکاری و همگرایی که برخاسته از مشترکات عمیق دینی، فرهنگی و مدنی کشورهای عضو اکو است، به مذاکره و تبادل نظر در مورد آیتم‌های دستور کار اجلاس پرداختند.
 
نشست مقامات ارشد به‌عنوان کمیته تدوین پیش‌نویس (Drafting Committee) اجلاس وزرا با موفقیت توانست پیش‌نویس بیانیه تهران و نیز پیش‌نویس اجلاس تهران را نهایی و برای ارائه به وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات و روسای هیئت‌های کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی آماده کند.
 
اهم فعالیت‌ها، اقدامات، پروژه‌ها و استراتژی‌هایی که در جریان نشست مقامات ارشد به‌عنوان اولویت‌های همکاری منطقه‌ای در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات مورد شناسایی قرار گرفته و به‌منظور اخذ تصمیمات مقتضی در قالب بیانیه یا گزارش اجلاس ارائه شد که بدون تغییر تمامی 10 بند آن توسط وزرا به تصویب رسید.
 
این بیانیه به شرح ذیل است:
 
1- نظر به اهمیت بهبود ارائه خدمات IP بین کشورهای عضو اکو بحث گسترش و تقویت زیرساخت فیبر نوری در منطقه مورد تاکید قرار گرفت و انجام یک پروژه امکان‌سنجی به‌منظور دقیق نیازهای زیرساختی کشورهای عضو توصیه شد. امکان کاهش تعرفه ترانزیت ترافیک بین‌المللی نیز در مطالعه امکان سنجی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
2-ضمن تاکید بر اهمیت تقویت همکاری‌ها فیمابین رگولاتورهای فناوری اطلاعات و ارتباطات کشورهای عضو تشکیل یک گروه کاری عالی رتبه در این زمینه در معرض تصمیم اجلاس وزرا قرار گرفت.
 
3-راهکارهای مشخصی برای ارتقای همکاری میان اپراتورهای شبکه موبایل کشورهای عضو شناسایی شد تا پس از تصویب وزرا مورد بیگیری فعال قرار گیرد.
 
4-نظر به رشد روزافزون نقش بخش خصوصی در توسعه ICT و به‌منظور تضمین همکاری تنگاتنگ بخش خصوصی ICT کشورهای عضو تشکیل انجمن ارائه‌دهندگان فناوری اطلاعات و ارتباطات اکو توصیه شد.
 
5-امکان راه‌اندازی یک ماهواره مشترک برای منطقه اکو مورد بررسی قرار گرفت و جمهوری اسلامی ایران با همکاری سایر کشورهای عضو مطالعه امکان‌سنجی آن را در این خصوص انجام و نتایج آن را در اجلاس بعدی وزرا ارائه خواهد کرد.
 
6-مقرر شد کشورهای عضو مکانیزم‌های عملی برای فعالیت‌های مشترک منطقه‌ای در زمینه پیشگیری و مبارزه با جرایم را از طریق دبیرخانه اکو پیشنهاد کنند تا بس از جمع‌بندی در اجلاس بعدی وزرا مورد تصمیم‌گیری قرار بگیرد.
 
7-به‌منظور حداکثر بهره‌برداری از موقعیت ممتاز جغرافیایی منطقه اکو به‌عنوان چهارراه ترانزیت کالا و مسافران شرق و غرب جهان راهکارهایی برای تقویت زیرساخت‌ها و خدمات ICT در طول کریدورهای مصوب جاده‌ای و ریلی منطقه شناسایی شد. دبیرخانه اکو با همکاری کشورهای عضو و اتحادیه بین‌المللی حمل و نقل جاده‌ای پروژه‌های مشخصی را در این خصوص به اجرا در خواهد آورد.
 
8-به‌منظور تضمین سطح بالای همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه آموزش تحقیقات و تبادل انتقال تکنولوژی تشکیل شبکه علمی ICT اکو، دانشگاه مجازی ICT اکو و کتابخانه دیجیتال اکو در کنار برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی پروژه‌های تحقیقاتی مشترک و تبادل استاد و دانشجو پیشنهاد شد.
 
9-عملیاتی‌کردن سیستم انتقال آنلاین پول از طریق خدمات پست مالی کشورهای عضو اکو که نرم‌افزار و دستورالعمل استاندارد آن قبلا آماده شده است، مورد تاکید قرار گرفت.
 
10- تمهیدات مشخصی برای تهیه برنامه جامع توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در منطقه اکو مورد توافق قرار گرفت و اجرای این برنامه در سال 2013 آغاز خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.