اپراتورها

تلفن همراه

December 5, 2012
22:51 چهارشنبه، 15ام آذرماه 1391
کد خبر: 51881

جام جم: تاچندساعت پس از زلزله کرمان امکان برقراری تماس برای مشترکین همراه اول میسر نبود

 

جام جم آنلاین: اگرچه خوشبختانه وقوع زمین لرزه دوشنبه در منطقه کوهپایه کرمان خسارات جانی در بر نداشت و فقط موجب خسارات جزئی به برخی ساختمان‌های فرسوده شد، ولی مدیریت بحران کرمان را در آزمونی دیگرسنجید.

 

ضعف شبکه مخابرات هنگام وقوع زلزله

با وجود فعالیت‌ها و اقداماتی که در بحت پژوهش‌های علمی برای مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در استان کرمان در حال انجام است، برخی از زیر ساخت‌های مورد نیاز و ضروری همچون شبکه مخابرات استان کرمان دچار ضعف و مشکل اساسی است و با وزش کوچک ترین بادی یا وقوع زمین لرزه استفاده از تلفن همراه ناممکن می‌شود و شبکه مخابراتی دچار اختلال می‌شود.

این در حالی است که تلفن همراه تنها وسیله ارتباطی مطمئن برای اطلاع از اوضاع مناطق و مردم آسیب دیده است.

باید گفت وقوع زلزله پنج ریشتری دوشنبه گذشته در شهر کرمان علاوه بر این‌که ساختمان‌های زیادی را لرزاند و باعث رعب و وحشت در بین مردم این شهر شد، موجب اختلال در شبکه مخابراتی شهر کرمان نیز شد، به گونه‌ای که تا چند ساعت پس از زلزله امکان برقراری تماس از طریق تلفن همراه برای مشترکین همراه اول میسر نبود و مردمی که به دلیل وقوع زلزله نگران حال آشنایان و اقوامشان بودند ساعت‌های پر از دلهره و اضطراب را سپری کردند.

نیروهای امدادرسان نیز در این شرایط تنها از طریق ارتباط با بیسیم از اوضاع مناطق زلزله‌زده اطلاع می‌یافتند، آن گونه که یکی از امدادگران هلال احمر کرمان در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: بر اثر وقوع زلزله یک دکل مخابراتی در کوه‌های مسجد صاحب الزمان کرمان که در مناطق شرقی استان قرار گرفته است سقوط کرد که احتمالا سقوط این دکل باعث بروز اختلال در شبکه مخابراتی کرمان شده است.

از سوی دیگر، رئیس ستاد حوادث غیرمترقبه استان کرمان با اشاره به اختلال در شبکه مخابراتی کرمان پس از وقوع زلزله می‌گوید: زلزله هیچ گونه خسارتی بر شبکه مخابرات در کرمان وارد نکرده است.

محسن صالحی با اشاره به این‌که با وقوع زلزله دوشنبه به علت شلوغی خط‌ها، ارتباط تلفنی در کرمان با چالش مواجه شد، می‌گوید: خوشبختانه سیستم ارتباط بیسیم پشتیبان ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه بخوبی جواب داد و بعد از وقوع زلزله در کرمان با استفاده از سیستم ارتباط بی‌سیم پشتیبان ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه استان کرمان براحتی با دستگاه‌های اجرایی ذی ربط از جمله نیروی انتظامی، هلال احمر، پلیس 110 و راه و ترابری ارتباط برقرار شد و ما توانستیم ارتباط خود با گروه‌های اعزامی تا آخرین روستا را حفظ کنیم.

محسن صالحی می‌افزاید: چالش مخابرات بعد از زلزله کرمان یکی از نقاط ضعف در زمان بحران به شمار می‌رود که این مشکل در زلزله آذربایجان نیز بروز کرد و مخابرات باید این مشکل را حل کند.

وی از راه‌اندازی سیستم ارتباط بی سیم ستاد حوادث و سوانح غیرمترقبه در هفت شهرستان استان کرمان خبر داد و افزود: طی دو سال آینده ارتباطات بی سیم در دیگر شهرستان‌ها نیز راه‌اندازی می‌شود.

صالحی با اشاره به این‌که معمولا زلزله پنج ریشتری باید تخریب‌های بسیاری داشته باشد، تصریح می‌کند: نقطه اصلی زلزله دیروز در منطقه کوهپایه بود، اما هیچ تخریبی نداشتیم، زیرا از 1500 واحد مسکونی در این منطقه 700 واحد طی سال‌های اخیر بازسازی شده است.وی می‌افزاید: منطقه کوهپایه کرمان دارای 75 روستا و آبادی است که تمام این مناطق توسط تیم‌های ارزیاب مورد بررسی قرار گرفت.

ترس مردم ازاحتمال وقوع زلزله‌ای دیگر

پس از زمین لرزه پنج ریشتری عصر دوشنبه در کرمان تا ظهر روز سه‌شنبه 28 پس‌لرزه در کرمان روی داده است که بیشترین شدت این پس لرزه‌ها 3.8 ریشتر بوده است. مردم شهر کرمان ساعت‌ها پس از وقوع زلزله با ترس و دلهره در کوچه ها، خیابان‌ها و بوستان‌ها و پارک‌ها حضور یافتند و بسیاری از آنها از ترس وقوع زلزله‌ای دیگر دوشنبه شب را تا صبح بیدار بودند.

این در حالی بود که ساعتی پس از وقوع زلزله معاون عمرانی استاندار کرمان از طریق اخبار شبکه استانی کرمان به مردم هشدار داد که احتمال وقوع زلزله و پس لرزه‌ای دیگر وجود دارد و مردم باید کاملا مراقب باشند. با این وجود ترس از وقوع دوباره زلزله شهر کرمان را در آماده‌باش کامل قرار داده است.

مدیر سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی استان کرمان در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به احتمال زیاد وقوع زمین لرزه‌های دیگر در شهر کرمان می‌گوید: وقتی که در یک منطقه زمین لرزه اتفاق می‌افتد، احتمال فعال شدن یک گسل و وقوع زلزله‌های بعدی حتی بسیار قوی‌تر را به همراه دار د و بهتر است مردم کرمان هوشیار بوده و آماده باشند.

علی رشیدی همچنین با اشاره به اختلاف نظر‌هایی که در بین متخصصین زمین‌شناسی درباره تعداد گسل‌های فعال در استان کرمان وجود دارد، می‌افزاید: متاسفانه مطالعاتی کــه بر روی گسل‌ها صورت می‌گیرد بسیار کم بوده و به روز نیست که این موضوع اختلاف نظر‌هایی را در باره تعداد گسل‌های فعال در استان کرمان به وجود می‌آورد.

حکمت قاسم‌خانی ‌-‌ جام‌جم کرمان

 

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.