اپراتورها

تلفن همراه

رگولاتوری

December 11, 2012
22:25 سه شنبه، 21ام آذرماه 1391
کد خبر: 52016

رگولاتوری: مخابرات توسعه خطوط تلفن ثابت را متوقف کرده و به تعهدات پروانه‌اش عمل نمی‌کند/مدیرعامل مخابرات: تکذیب می‌کنم

rezvani.jpg

معاون رگولاتوری گفت: مخابرات بعد از واگذاری، توسعه تلفن ‌ثابت را به دلیل بازگشت سرمایه بیش از 2 سال متوقف کرده که نتیجه آن بعد از 3 سال نمایان شده و عقب‌بودن از تعهدات تلفن‌ ثابت در پروانه این موضوع را ثابت می‌کند.
 
حسن رضوانی در گفت‌وگو با FarsNews، از توقف توسعه خطوط تلفن ثابت از سوی شرکت مخابرات خبر داد.
 
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات افزود: در زمان واگذاری شرکت مخابرات ایران در پروانه شرکت در بخش تلفن ثابت، تعداد دایری تلفن ثابت 23 میلیون و 500 هزار شماره قید شده است.
 
وی ادامه داد: پس از آن تعهداتی برای مخابرات در زمیننه تلفن ثابت پیش بینی شد؛ به این ترتیب که در سال نخست باید 1 میلیون و 500 هزار شماره، در سال دوم 1 میلیون و در سال‌های آینده تا سال ششم هر سال یک میلیون شماره واگذار کند؛ برای سال هفتم به بعد نیز گفته شده که دایری بر اساس شرایط بازار و تقاضا و رقابت انجام خواهد شد.
 
رضوانی تصریح کرد: آنچه مخابرات ایران تا این لحظه انجام داده، مطابق تعهدات نبوده و کمتر بوده است.
 
معاون رگولاتوری اضافه کرد: مخابرات در 29/4/87 پروانه فعالیت گرفته است؛ به این ترتیب در سال 88 باید 1 میلیون و 500 هزار شماره جدید، در سال 89 یک میلیون شماره جدید، در سال 90 یک میلیون شماره جدید و در 24/9/91 نیز یک میلیون شماره جدید واگذار می‌کرد؛ مجموعاً باید 4 میلیون و 500 هزار شماره اضافه می شد و باید هم‌اکنون تعداد شماره‌های فعال مخابرات 28 میلیون باشد.
 
وی تاکید کرد: در حال حاضر تعداد دایری تلفن ثابت مخابرات 25 میلیون و نیم است که به معنی عدم انجام تعهدات از سوی مخابرات است.
 
رضوانی اضافه کرد: از سوی دیگر  در همان اوایل، مخابرات اظهار به‌روز بودن واگذاری تلفن ثابت می‌کرد و می‌گفت که در عین به روز بودن متقاضی ندارد، اما هم‌اکنون به علت توقف توسعه‌ها، در بسیاری مناطق از جمله تهران و مراکز استان‌ها (برای مثال بوشهر)، عموماً مسکن‌ مهر و شهرک‌های جدید، تلفن ثابت واگذار نمی‌کند.
 
معاون رگولاتوری گفت: در حالی که متقاضی وجود دارد، برای اینکه وجود متقاضی مشخص نشود، از متقاضی ثبت‌نام نمی‌کنند و مخابرات برای اینکه به تعهدات خود در زمینه واگذاری تلفن ثابت عمل نکرده و در واگذاری  نیز به روز نیست، به مردم خط تلفن نمی‌دهد.
 
وی ادامه داد: این رویه برخلاف تعهدات پروانه‌ای مخابرات و به معنی عدم انجام تعهدات است؛ رگولاتوری در این خصوص با اعلام نقاطی که تلفن ثابت واگذار نمی‌شود، موضوع را به مخابرات اخطار داده است که اقدام کنند که تاکنون اقدامی نکرده‌اند.
 
رضوانی در پاسخ به این سوال که " دلیل مدیران مخابرات برای کندی در واگذاری تلفن ثابت، تاخیر ایجاد شده در واردات تجهیزات به دلیل تحریم‌‌ها است" گفت: مخابرات مدت‌ها است که توسعه تلفن ثابت را متوقف کرده است؛‌ اگر هم قصد توسعه داشتند، به موقع برای واردات تجهیزات فکر می‌کردند و به این مشکل برنمی‌خوردند؛ مانند تلفن سیار.
 
وی ادامه داد: تقریبا مخابرات از زمان واگذاری، توسعه در بخش تلفن ثابت مخصوصا در بخش شبکه تلفن ثابت را (به جز در مناطق بسیار محدود) متوقف کرده است؛ بعد از واگذاری مخابرات در بورس ظرفیت‌های خالی در شبکه موجود بوده که به مرور واگذار کرده اند و امروز با عدم توسعه و پر شدن ظرفیت‌های خالی، مشکل بروز پیدا کرده است.
 
معاون رگولاتوری در پاسخ به این سوال که "دلیل احتمالی مخابرات برای توقف توسعه در بخش تلفن ثابت چیست" گفت: به این موضوع صد در صد اقتصادی نگاه ‌می‌کنند؛ می‌گویند در بخش تلفن ثابت باید برای بخش محدودی سرمایه‌‌گذاری کنیم که بازگشت سرمایه این کار بیش از 2 سال خواهد بود.
 
مدیر عامل مخابرات: صحت ندارد
 
خبرنگار FarsNews این خبر را از مدیران مخابرات نیز پیگیری کرد.
 
مظفر پور رنجبر در پاسخ به این سوال که " گفته شده مخابرات توسعه تلفن ثابت را متوقف کرده است" گفت:  این موضوع را تکذیب می‌کنم و به هیچ وجه صحت ندارد.
 
مدیر عامل مخابرات در پاسخ به این سوال که "گفته شده واگذاری تلفن ثابت در مسکن‌های مهر انجام نشده" اظهار داشت: در پروژه‌های مسکن‌های مهر نیز هر تقاضایی بوده در برنامه توسعه ما قرار گرفته است؛ ممکن است به علت تحریم‌ها، در تامین تجهیزات قدری کندی ایجاد شده باشد اما توسعه را متوقف نکرده‌ایم.
 
وی در پاسخ به این سوال که  "گفته شده سرمایه‌گذاری در زمینه تلفن ثابت برای مخابرات سودآور نیست" گفت: ما در بررسی هایمان به این موضوع نرسیده‌ایم.
 
وی ادامه داد: مخابرات توسعه تلفن ثابت را متوقف نکرده  به دو دلیل، یکی اینکه این کار قانونی نیست و دوم اینکه چه کسی گفته تلفن ثابت سودآور نیست؟
 
پور رنجبر همچنین در پاسخ به سوال دیگر FarsNews مبنی بر اینکه "در بسیاری از مناطق تهران نیز واگذاری تلفن ثابت دیگر به روز نیست" گفت: خیر؛ در تهران نیز چنین چیزی نیست؛ هر جا سراغ دارید اطلاع دهید؛ ممکن است به علت بودن در برنامه طرح و توسعه، زمان‌بر باشد، اما متوقف نکرده‌ایم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.