تلفن همراه

فناوری

گوشی

December 28, 2012
18:02 جمعه، 8ام دیماه 1391
کد خبر: 52371

تلفنهای هوشمند عامل کاهش فروش دستگاههای پخش موسیقی

 

براساس تحلیلهای ارائه شده از سوی شرکت تحقیقات مینتل، فروش دستگاه های پخش MP3 در طول سال جاری نسبت به سال گذشته 22درصد کاهش یافت.
مینتل پیش بینی کرده است که فروش دستگاه های پخش MP3 تا سال 2017 به نصف می رسد.
 
این شرکت پژوهشی تحقیقاتی پیش بینی کرده است که در بدترین حالت این سناریو میزان فروش دستگاه های پخش MP3 ظرف 5 سال تا 40 میلیون دلار کاهش می یابد.
 
دستگاه های پخش MP3 دستگاههای قابل شارژ و قابل حملی هستند که موسیقی و ویدئو دیجیتال پخش می کنند. اگرچه این همان عملکردی است که همه تلفنهای هوشمند از آن برخوردارند و در عین حال به کاربر این امکان را می دهند که تماسهای تلفنی برقرار کرده و از اینترنت استفاده کند.
 
وقتی اپل در سال 2001 آی پاد خود را وارد بازار کرد، شیوه گوش کردن به موسیقی را تغییر داد. این دستگاه با استفاده از نرم افزار جوکباکس دیجیتال خاص خود می توانست بیش از 1000 فایل موسیقی را در قالب فایلهای دیجیتالی فشرده نگاه دارد.
 
پیش از اختراع آی پاد، طرفداران موسیقی به دستگاه ای قابل حمل پخش سی دی، مینی سی دی و یا پخش کاست چون واکمن سونی برای گوش کردن به موسیقی و حرکت کردن متکی بودند.
 
ظرف یک سال از ارائه آی پاد، اپل نسخه 4 هزار موسیقی آن را ارائه کرد و تا پائیز سال 2010 حدود 275 میلیون آی پاد در سراسر جهان به فروش رسید.
 
این درحالی است که با ظهور تلفنهای هوشمند، چون آی فن اپل و یا گلکسی سامسونگ، رشد دستگاه های پخش MP3 متوقف شد.
 
ساموئل جی از تحلیلگران مینتل اظهار داشت که این احتمال وجود ندارد که کاهش فروش دستگاه های پخش MP3 متوقف شده و یا این کاهش به یک افزایش تبدیل شود. وقتی درباره بازار دستگاه های پخش قابل حمل امروز صحبت می کنیم امکان ندارد که بتوانیم به تلفنهای هوشمند اشاره نکنیم. درحال حاضر دستگاه های تلفن هوشمند در کاهش فروش دستگاه های پخش MP3 نقش به سزایی برعهده دارند.
 
وی افزود: دستگاه های پخش MP3 به آرامی از صحنه خارج می شوند و علت آن فناوریهای جدید کم هزینه تری چون تلفنهای هوشمند است.
 
آیان فاگ تحلیلگر فناوری در شرکت پژوهشی تحقیقات HIS اظهار داشت: دستگاه های تلفنهای هوشمند امروز دارای همان ویژگی "همه جا حاضر بودن" دستگاه های پخش MP3 در آن زمان هستند.
 
تلفنهای هوشمند علاوه بر مختل کردن فروش دستگاه های پخش MP3، موجب کاهش فروش دوربینهای کوچک شده اند چرا که این تلفنها دارای دوربینهای داخلی هستند.
 
براساس آمارهای منتشر شده در ماه اکتبر درحال حاظر بیش از یک میلیارد تلفن هوشمند در سراسر دنیا درحال استفاده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.